direct naar inhoud van 4.4 Luchtkwaliteit
Plan: Herziening van het uitwerkingsplan Ugd-4
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.M1005BPSTD-VG01

4.4 Luchtkwaliteit

Een nieuw initiatief kan gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit. Om te kunnen beoordelen of het initiatief mogelijke gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit, wordt een vergelijking gemaakt tussen de feitelijke situatie zonder het initiatief en de toekomstige situatie die planologisch mogelijk wordt gemaakt om het voorgenomen initiatief te kunnen realiseren. Hierbij kunnen zowel luchtvervuilende activiteiten en/of inrichtingen in het plangebied als de verkeersaantrekkende werking van het plangebied van belang zijn.

Op 15 november 2007 is de wet van 11 oktober 2007 tot wijziging van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteiteisen) in werking getreden. Bij deze wet is het Besluit luchtkwaliteit 2005 (hierna: het Blk 2005) ingetrokken. Ingevolge artikel V, voor zover thans van belang, zijn titel 5.2 van de Wet milieubeheer, bijlage 2 van die wet en de op titel 5.2 berustende bepalingen niet van toepassing op een voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet met toepassing van artikel 7 van het Blk 2005 vastgesteld besluit, noch op ter uitvoering daarvan strekkende besluiten.

Deze herziening is een vervanging van een eerder uitwerkingsplan, dat strekt ter uitvoering van een met toepassing van artikel 7 van het Blk 2005 vastgesteld besluit, nu het bestemmingsplan is vastgesteld bij besluit van 15 juni 2006 en goedgekeurd bij besluit van 18 februari 2007. Het voormelde overgangsrecht brengt met zich dat het Blk 2005 ook op deze herziening van toepassing is.

Ingevolge artikel 7, eerste lid, van het Blk 2005 nemen bestuursorganen bij de uitoefening van bevoegdheden dan wel bij de toepassingen van wettelijke voorschriften die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit, de in paragraaf twee genoemde grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide, stikstofoxiden, zwevende deeltjes, lood, koolmonoxide en benzeen, in acht.

Het Blk 2005 kent grenswaarden voor de stoffen stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10), benzeen (C6H6), zwaveldioxide (SO2), lood (Pb) en koolmonoxide (CO). Deze grenswaarden geven het kwaliteitsniveau van de buitenlucht aan dat, binnen een bepaalde termijn, in acht moet worden genomen. Tot en met 2009 zijn plandrempels gedefinieerd voor stikstofdioxide en benzeen. Een overschrijding van de grenswaarde wordt getolereerd mits wordt voldaan aan de plandrempel. Jaarlijks neemt de toegestane overschrijdingsmarge af zodat de grenswaarde op 1 januari 2010 wordt bereikt.

Als de luchtkwaliteit niet voldoet aan deze grenswaarden c.q. plandrempels, biedt artikel 7, derde lid, van het Blk 2005 een mogelijkheid om alsnog aan het Besluit te kunnen voldoen. Dit geldt voor een initiatief waarvan kan worden aangetoond dat:

  • 1. Per saldo de concentratie van de desbetreffende stof in de buitenlucht niet verslechtert of mogelijk zelfs verbetert. De regeling Saldering luchtkwaliteit 2005 geeft aan dat in zo'n geval kan worden volstaan worden met een beschrijving in kwalitatieve zin van de gevolgen van het initiatief voor de luchtkwaliteit.
  • 2. Het weliswaar leidt tot een toename van de desbetreffende stof in de omgeving van het plangebied, maar door een optredend (neven)effect of samenhangende maatregel leidt tot - per saldo - een continuering of verbetering van de concentratie van die stof in de buitenlucht. De regeling Saldering luchtkwaliteit 2005 geeft aan dat er dan sprake moet zijn van een geografische of functionele samenhang tussen het plangebied en het salderingsgebied. In het luchtkwaliteitsonderzoek dienen de gevolgen van zowel de toename als de afname van de concentraties kwalitatief omschreven te worden. Hierbij dient rekening te worden gehouden met het aantal mensen dat wordt blootgesteld aan deze concentraties.

Het initiatief betreft de sloop van het huidige gebouw met 81 woningen aan de Wibautstraat 198-210. Dit wordt vervangen door circa 80 nieuwe (grotere) woningen en circa 1000 m2 commerciële ruimte verdeelt in kleinere units (kantoorfunctie, dienstverlenende functies, kleinschalige detailhandel). Tevens komt er een 2-laagse ondergrondse parkeergarage met circa 80 parkeerplaatsen. Het initiatief leidt niet tot een uitstoot van luchtvervuilende stoffen anders dan wegverkeer van en naar het plangebied.

Ten behoeve van het uitwerkingsplan “Ugd4” is een luchtkwaliteitsonderzoek verricht (luchtkwaliteitsonderzoek nieuwbouw Ugd4 Weesperzijdestrook, Wibautstraat 198-210 te Amsterdam, SAB, 25 januari 2007). Uit dit onderzoek blijkt het volgende.
In 2007, 2010 en 2017 wordt voldaan aan de grenswaarden voor benzeen (C6H6), zwaveldioxide (SO2) en koolmonoxide (CO). In 2017 wordt ook voldaan aan de grenswaarden voor fijn stof (PM10). Echter in 2007, 2010 en 2017 wordt niet voldaan aan de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide (NO2). In 2007 en 2010 wordt eveneens niet voldaan aan de grenswaarde voor het aantal overschrijdingen van het 24h-gemiddelde van 50 Pg/m3 voor fijn stof (PM10). Ook hier geldt dat wanneer het aantal overschrijdingen niet toeneemt voldaan wordt aan het Besluit Luchtkwaliteit.
Het initiatief leidt niet tot meer overschrijdingsdagen en voldoet hiermee aan het Besluit. Het initiatief leidt wel tot een minimale verhoging van 0,1 microgram van de concentratie fijn stof (PM10), maar deze concentratie ligt onder de vastgestelde grenswaarde.
Aangezien de luchtkwaliteit niet voldoet aan de grenswaarden c.q. plandrempels voor stikstofdioxide en fijn stof, is onderzocht of het initiatief conform artikel 7, derde lid, van het Blk 2005 alsnog aan het besluit kan voldoen. Dit is het geval als kan worden aangetoond dat door het initiatief de concentratie van de desbetreffende stof in de buitenlucht waarvan de grenswaarde wordt overschreden per saldo niet verslechtert of mogelijk zelfs verbetert. Er zijn aanvullende concentratieberekeningen uitgevoerd om de invloed van het initiatief op de luchtkwaliteit inzichtelijk te maken. Hierbij is de situatie zonder én met het initiatief met elkaar vergeleken. Tevens is aangegeven of het initiatief van invloed is op de luchtkwaliteit. De nieuwbouwplannen leiden niet tot een verdere verslechtering van de bovenstaande concentraties. Bij dit plan wordt voldaan aan het Besluit Luchtkwaliteit. De minimum normen worden gewaarborgd.

In 2009 is voor het gehele projectgebied Wibaut aan de Amstel een luchtkwaliteitsonderzoek verricht. (Onderzoek Luchtkwaliteit Wibaut aan de Amstel Studie naar het effect van het bouwprogramma in relatie tot de Wet luchtkwaliteit 2007, IBA oktober 2009). Weliswaar is dit onderzoek verricht op basis van de thans geldende wetgeving zoals neergelegd in de Wet milieubeheer (Wet luchtkwaliteit), maar uit het rapport blijkt dat de luchtkwaliteit de komende jaren tussen 2007 en 2015 sterk verbetert, ondanks het geplande bouwprogramma Wibaut aan de Amstel. Uit dit onderzoek kan worden afgeleid dat ten opzichte van de situatie zoals onderzocht in 2007, geen verslechtering optreedt. De gegevens uit het Luchtkwaliteitsonderzoek nieuwbouw Ugd4 Weesperzijdestrook zijn dan ook bruikbaar voor deze herziening en kunnen hieraan ten grondslag worden gelegd. Een nieuw onderzoek is niet noodzakelijk.

Het aspect luchtkwaliteit vormt geen belemmering in de afweging of hier sprake is van een goede ruimtelijke ordening in het kader van de Wro.