direct naar inhoud van 4.4 Toekomstvisie en ontwikkelingen
Plan: Olympisch Stadion e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1204BPSTD-VG02

4.4 Toekomstvisie en ontwikkelingen

4.4.1 Inleiding

In de voorgaande paragrafen is aangegeven wat de huidige ruimtelijke en functionele structuur is. Een belangrijk uitgangspunt van dit bestemmingsplan is om deze bestaande structuren te handhaven en waar mogelijk, te versterken. Dit uitgangspunt is in ieder deelgebied van het plangebied terug te vinden: de bestaande situatie is ingetekend op de verbeelding en in de regels worden eventuele bestaande rechten uit voorgaande plannen opgenomen.

De toekomstvisie van het plangebied bestaat derhalve dan ook voor een groot deel uit het behoud van de ruimtelijke en functionele eigenschappen van het gebied van en rondom het Olympisch Stadion. Er zijn echter meerdere ontwikkelingen gaande, waarbij de ene concreter is dan de anderen, die hun effect kunnen hebben op de ruimtelijke en/of functionele structuur binnen of in de directe nabijheid van het plangebied. Deze ontwikkelingen vormen het andere deel van de toekomstvisie van het plangebied. In deze paragraaf worden deze ontwikkelingen omschreven, waarbij telkens kort wordt stilgestaan bij de historie, de stand van zaken en de wijze waarop de ontwikkeling zijn beslag krijgt in het bestemmingsplan.

4.4.2 Ontwikkelingen

Sportas

Achtergrond

Langs de Amstelveenseweg ligt een gebied met veel potentie: hier kan een ware Amsterdamse sport-as ontstaan, bij voorkeur met olympische allure. Deze 'Olympische Sportas' strekt zich uit aan de noordkant van het Olympisch Stadion tot en met het sportpark van het Amsterdamse Bos aan de zuidkant. In deze strook liggen een flink aantal sportaccommodaties van nationaal en internationaal niveau. Het Olympisch Stadion zelf is een toplocatie voor atletiek. Het Frans Ottenstadion is het grootste indoor squashcentrum van Europa. De Sporthallen Zuid zijn de enige indoor topsport accommodatie van Amsterdam. De Bosbaan is het nationale roei- en kanocentrum van Nederland en voldoet aan internationale wedstrijdeisen. Het Wagener Stadion in het Sportpark Amsterdamse Bos is het nationale hockeycentrum, waar ook internationale wedstrijden worden gespeeld. Pal ernaast ligt het nationale cricketcentrum. Deze topaccommodaties worden onderling met elkaar verbonden door de Amstelveenseweg, het tracé van de Museumtramlijn en het doorgaande fietspad dat dit tracé volgt tot aan Bovenkerk. De Sportas is dus een gebied met een groot aantal publiekstrekkers op een klein oppervlak en verbindt het stedelijke gebied van de Zuidas en de Vrije Universiteit met de Nieuwe Meer en het Amsterdamse Bos.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1204BPSTD-VG02_0014.png"

Afbeelding 4-1: Sportas zoals weergegeven in Plan Amsterdam nr. 7, 2009

In het Amsterdamse Sportplan 2009-2012 - in 2008 door de gemeenteraad vastgesteld - staat beschreven dat er in de Sportas flinke kansen liggen om de sport hier nog nadrukkelijker de ruimte te geven en het gebied tot een herkenbare ruimtelijke eenheid te smeden. Maar, voordat het gebied een vanzelfsprekende rol kan spelen bij grote evenementen en voor de breedtesport moet er wel het nodige gebeuren. De accommodaties moeten op peil worden gebracht, de openbare ruimte verdient een flinke injectie, de bereikbaarheid moet echt veel beter en er moeten goede verbindingen komen met Zuidas en de VU.

Stand van zaken

In de eerste fase van het project is een aanvang gemaakt met de Strategische Agenda Sportas.

De Strategische Agenda is een dynamisch stuk en nog aan wijzigingen onderhevig. Deze Strategische Agenda is het fundament onder de aanpak. Deze agenda is bedoeld voor iedereen die een bijdrage gaat leveren of verwacht binnen het Sportas project. In het Sportas project is gekozen voor een 'bottom up' aanpak. Dit omdat de belangrijkste 'drive' voor de uitvoering van dit project bij de gebruikers en de belanghebbenden ligt. Dit zijn in de eerste plaats de sportorganisaties maar ook wetenschap, cultuur, bedrijvigheid en retail spelen een belangrijke rol. Denk aan de Vrije Universiteit, de Rietveld, de sportorganisaties in het gebied en de bedrijven die er werkzaam zijn. Het gaat er om zo veel mogelijk van deze stakeholders bij het proces te betrekken. De stakeholders zijn in kaart gebracht. Dit netwerk kan verder uit gebouwd worden.

Deze werkwijze zorgt er wel voor dat veel ontwikkelingen die als gevolg van de Sportas gerealiseerd zouden kunnen worden, veelal afhankelijk zijn van de investeringsbereidheid van derden. Het is hiermee onzeker welke ontwikkelingen de komende jaren uitgevoerd gaan worden. Veel van die ontwikkelingen zullen dan ook in afwijking van het onderhavige bestemmingsplan mogelijk gemaakt worden. Dit wil echter niet betekenen dat de Sportas geen plaats kan krijgen in het bestemmingsplan. Vooruitlopend op de op stapel staande ontwikkelingen wordt in ieder geval bestaande bebouwing het gebruik ten behoeve van sportvoorzieningen gefaciliteerd.

Regeling

Om aan de gedachte van de Sportas invulling te kunnen geven, wordt ten opzichte van de vigerende bestemmingsplannen meer mogelijkheden geboden voor sportgerelateerde functies en wordt in de aanwezige bebouwing een verruiming gegeven in het aantal functies dat toegestaan is. Ook zal er meer mogelijkheden zijn voor het uitwisselen van functies onderling en is er een grote mate van flexibiliteit opgenomen om van het plan af te wijken. Voorbeelden zijn de verruiming van de gebruiksmogelijkheden van de ruimtes binnen het Olympisch Stadion (eerst alleen bedrijven, kantoren, detailhandel, nu ook cultuur, media, maatschappelijke dienstverlening en horeca). Ander voorbeeld zijn de gebruiksmogelijkheden van de kantoorpanden in het Olympisch Kwartier Zuid: de kantoren mogen voortaan ook worden gebruikt ten behoeve van maatschappelijke en sportgerelateerde dienstverlening (als recht) en er zijn mogelijkheden om enkele kantoorpanden om te zetten naar (studenten-/jongeren-) woningen of naar hotel.

Voor de evenementen die gaan plaatsvinden in de Sportas, geldt het evenementenbeleid. Om gedurende deze evenementen een dynamisch gebruik van het gebied te kunnen faciliteren, wordt het bouwen van tijdelijke gebouwen en andere bouwwerken ten tijde van het evenement toegestaan. Ook zal het toegestaan worden om de steiger achter het Olympisch Stadion (nachtligplaats van een rondvaartboot) te gebruiken als op- en afstapplaats van passagiers.

Overigens is inmiddels een nieuw Sportplan opgesteld, het betreft Sportplan 2013-2016. Een samenvatting van het Sportplan 2013-2016 is opgenomen in paragraaf 6.2.

Zuidas en ontvlechting verkeersknopen A10

Achtergrond

Zuidas ontwikkelt zich tot een internationale toplocatie voor wonen en werken in Amsterdam. De uitstekende bereikbaarheid, de kwalitatief hoogwaardige omgeving met de nabijheid van Schiphol en de aantrekkingskracht van Amsterdam vormen de grondslagen voor deze ontwikkeling. Sinds de vaststelling van het Masterplan Zuidas door de gemeenteraad van Amsterdam in 1998, wordt er hard gewerkt om Amsterdam deze toplocatie voor (inter)nationale kantoren realiteit te laten worden.

Onderdeel van de Zuidas ontwikkeling is de realisatie van het Zuidas dok. Voor de middellange termijn voorziet deze ontwikkeling in een verbreding van de A10 naar 2 x 4 rijstroken doorgaand verkeer en 2 rijstroken bestemmingsverkeer, het ondergronds brengen van de A10 in het centrumgebied van de Zuidas, een capaciteitsuitbreiding van station Zuid en de realisatie van een hoogwaardige openbaarvervoersknoop bij het station Zuid.

Bij de knooppunten Nieuwe meer en Amstel zal het doorgaande verkeer van de A10 ontvlochten worden van het bestemmingsverkeer.

Inherent aan deze ontwikkelingen dient de wegenstructuur voor en na het Zuidas-gebied aangepast te worden, zodat de doorstroming van gegarandeerd kan worden. Eén van de aanpassingen die doorgevoerd gaat worden is het verplaatsen van de noordelijk gelegen oprit naar de A10 van de oostzijde van de Amstelveenseweg naar de westzijde van de Amstelveenseweg. De afrit wordt gehandhaafd, maar zal wel worden verlegd als gevolg van de verbreding van de A10. De nieuwe oprit zal langs het kantorencomplex Tripolis komen te liggen en zuidelings langs Sporthallen Zuid lopen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1204BPSTD-VG02_0015.png"

 

Afbeelding 4-2: concept wegontwerp nieuwe oprit A10 ter hoogte van kantorencomplex Tripolis.

Stand van zaken

De Structuurvisie ZuidasDok is op 9 juli 2012 vastgesteld. De planning die daarin is aangenomen voorziet in een realisatie van de oprit in de periode tussen 2014 en 2018. Hiermee valt het project binnen de planperiode van dit bestemmingplan.

Regeling

De oprit wordt als ruimtelijke reservering opgenomen in het plangebied. Binnen deze ruimtelijke reservering zal het niet toegestaan worden om nieuwe gebouwen op te richten. Bouwwerken, geen gebouwen zijnde, blijven wel mogelijk. Deze bouwwerken zijn doorgaans eenvoudiger en goedkoper te verwijderen. Er zal een Tracébesluit genomen worden voor de uitbreiding van de A10 en de nieuwe ontvlechting van de verkeersknooppunten. Het is mogelijk dat een deel van het bestemmingsplangebied onder het Tracébesluit-gebied zal vallen. Conform artikel 13, lid 10 van de Tracéwet is het bevoegd gezag verplicht om binnen 1 jaar nadat het tracébesluit onherroepelijk is geworden het bestemmingsplan overeenkomstig het tracébesluit vast te stellen.

Olympisch Kwartier Zuid/ IJsbaanpad 12

Achtergrond

Direct ten zuiden van het Olympisch Stadion aan het IJsbaanpad ligt in de Sportas het Olympisch Kwartier Zuid. Door de nieuwe Na Druk Gelukbrug zijn stadion en Kwartier met elkaar verbonden. Het Olympisch Kwartier Zuid ligt aan de westflank van de Zuidas, het nieuwe centrum van internationale allure, en daarmee in de Schiphol Corridor; het gebied tussen Zuidas en Schiphol. Deze strategische ligging biedt kansen voor intensivering en opwaardering van het ruimtegebruik in het Kwartier. Daar bovenop wordt met de plannen voor de Olympische Sportas de toon voor het Olympisch Kwartier Zuid gezet. Met deze nieuwe inzichten heeft het Stadsdeel Oud-Zuid de Ontwikkelingsvisie Olympisch Kwartier Zuid opgesteld. Deze visie, waarin de plannen voor het gebied staan beschreven, is in het voorjaar van 2009 door de stadsdeelraad Oud-Zuid vastgesteld. Het eerste ontwikkelinitiatief in dit gebied vindt plaats op de locatie van het voormalig 'ANWB keuringsstation', op IJsbaanpad 12.

Naast de ontwikkelingen in het Olympisch Kwartier zijn in het kader van Zuidwaarts de kansen voor de Olympische Sportas verkend. Daarbij ging het vooral om de ruimtelijke en programmatische ingrepen die de scheg aan de stad vastknopen. Het Olympisch Kwartier Zuid speelt met de sporthallen Zuid nu al een grote rol als het gaat om sportaccommodaties.

Vanwege de potentie van het gebied, dat benadrukt werd door het eerste ontwikkelinitiatief, is door voormalig stadsdeel Oud-Zuid een visie opgesteld. De deelraad heeft deze visie in 2009 vastgesteld. De kaart bij deze visie (zie hieronder voor de visiekaart) voorzag in een verdichting in de strook ten noorden van het IJsbaanpad, de sloop van enkele gebouwen, de herontwikkeling van Sporthallen Zuid en het plaats bieden aan meer sportgerelateerde functies. De verdichting van de bebouwing in de noordstrook zou gepaard kunnen gaan met een lichte verhoging van de bouwhoogte, waarbij IJsbaanpad 12 een hoogteaccent zou kunnen vormen. De maximum bouwhoogte voor de noordstrook zou 25 meter bedragen, het hoogteaccent zou 55 meter hoog mogen worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1204BPSTD-VG02_0016.png"

Afbeelding 4-3 Visiekaart Olympisch Kwartier Zuid

De visie dient als ruimtelijk kader voor nieuwe ontwikkelingen, maar zal niet dienen als basis voor een grootschalig herontwikkelingproject. De bebouwing in de noordstrook is vrij recent opgericht en de gebruikers/eigenaren van de betreffende panden hebben geen uitbreidingswensen. De Sporthallen Zuid zijn voor de opvattingen van nu geschikt gemaakt voor de komende 15 jaar. Het enige project dat wel mogelijk gerealiseerd kan gaan worden, is de herontwikkeling van het perceel IJsbaanpad 12.

Stand van zaken

Er is door de eigenaar van het perceel IJsbaanpad 12 een notitie gemaakt, waarin de stedenbouwkundige uitgangspunten en een ontwikkelplan voor IJsbaanpad 12 zijn uitgeschreven. Het gaat om de realisatie van twee bouwvolumes, die op de eerste bouwlagen met elkaar worden verbonden. De hoogte zal maximaal 50 meter bedragen. In één van de bouwvolumes komt een drie sterrenhotel met 220 kamers, in het andere volume komen 58 appartementen (deels met Short Stay). In de plint wordt gedacht aan een lounge, restaurant, de hotellobby en groeps- en presentatieruimte. Tevens zal er een parkeergarage worden gerealiseerd.

De notitie is juli 2012 voorgelegd aan het stadsdeel, ter beoordeling van het initiatief.

Regeling

De visie Olympisch Kwartier Zuid wordt nog niet verder uitgewerkt in concrete projecten. In de visie wordt echter wel aangegeven welke functionele structuur in het gebied gewenst zou zijn, namelijk een functiemix van maatschappelijke bedrijvigheid, sportgerelateerde voorzieningen, verblijfsfuncties (wonen/kantoor) en meer commerciële functies. Omdat dit past binnen de wens om het gebied meer te verbinden met het Olympisch Stadion en onderdeel te laten uitmaken van de Sportas (zie verder in deze paragraaf), zal het bestemmingsplan meer ruimte bieden voor dergelijke functies dan voorheen. Maatschappelijke dienstverlening zal toegestaan worden, net als sportgerelateerde dienstverlening. In sommige gebouwen wordt een omzetting naar wonen, danwel hotel mogelijk gemaakt middels een wijzigingsbevoegdheid.

Omdat de herontwikkeling op IJsbaanpad 12 nog niet door het bestuur akkoord is bevonden, zal het bestemmingsplan Olympisch Stadion e.o. niet voorzien in de ontwikkeling. Indien het stadsdeel (al dan niet na het stellen van randvoorwaarden) akkoord kan gaan met het bouwplan, zal hiervoor een omgevingsvergunning ex artikel 2.12 lid 1 onder a sub 3 Wabo aangevraagd worden, danwel een eigen bestemmingsplan krijgen. Tot die tijd zal het bestemmingsplan Olympisch Stadion in ieder geval de bestaande rechten uit het vigerende bestemmingsplan overnemen.

Overigens is dit gebied tevens een locatie ingetekend met de bouwaanduiding 'specifieke bouwaanduiding- reclamemast' voor een nieuwe grootschalige reclamemast. In de regels zijn aan de bouw van de reclamemast voorwaarden verbonden, die voor de leesbaarheid zijn opgenomen in de regels. Er zal, mocht de locatie definitief vaststaan, een omgevingsvergunning worden verleend. Bij het bepalen van de definitieve locatie zal deze ruimtelijk inpasbaar moeten zijn. Rijkswaterstaat hanteert voor dergelijke projecten de notitie 'Objecten langs auto(snel)wegen', waarin een kader voor vergunningverlening wordt gegeven. Uiteraard zal bij het bepalen van de exacte locatie hier rekening mee gehouden worden. De criteria waar rekening mee gehouden dient te worden zijn onder te verdelen in:

  • slagboomcriteria, hieraan moet altijd worden voldaan;
    • 1. bewegende beelden op digitale billboards zijn niet toegestaan (hieronder valt ook knipperen;
    • 2. objecten mogen niet verblinden. Ze moeten te allen tijde voldoen aan de Richtlijnen Lichthinder, met name deel 2 over terreinverlichting en deel 4 over reclameverlichting;
    • 3. afstand ten opzichte van de rijdbaan. Binnen het beheersgebied van de weg wordt geen vergunning verleend voor het plaatsen van:
      • a. commerciële uitingen;
      • b. objecten, tenzij de aanvraag een locatie betreft buiten de obstakelvrije zone en mits is voldaan aan de overige criteria;
  • afwegingscriteria, deze wegen in onderlinge samenhang en afhankelijk van de context mee in een besluit;
    • 1. een object/bord mag niet staan binnen de turbulentieafstanden voor en na een uitvoeging, weefvak, samenvoeging, splitsing (gemeten vanaf het begin en/of einde van de blokmarkering), of gelijkvloers kruispunt;
    • 2. het object mag qua vormgeving en/of kleur niet lijken op verkeersrelevante informatie;
    • 3. om te voorkomen dat objecten aandacht lang vasthouden gelden de volgende criteria:
      • a. beelden en teksten op digitale billboards mogen niet vaker dan 1 maal per 6 seconden wisselen en beelden mogen niet aan elkaar gerelateerd zijn;
      • b. bewegende objecten kunnen worden toegestaan als de beweging voorspelbaar is en er geen licht uitgestraald wordt;
      • c. binnen 13 meter vanaf de kantstrookmarkering mogen geen objecten boven de weg worden geplaatst met uitzondering van eenvoudige uitingen op gebouwen en traverses op minimaal 8 meter boven de verharding;
      • d. het moet in één oogopslag duidelijk zijn wat het object voorstelt en het object moet in redelijke mate passen binnen hetgeen weggebruikers rond auto(snel)wegen verwachten.
      • e. het object mag niet als aanstootgevend kunnen worden ervaren;
      • f. het object mag niet parallel aan de rijrichting staan (hoek mag niet kleiner zijn dan 60 graden, waarbij 90 graden gedefinieerd is als haaks op de rijrichting);
    • 4. objecten mogen niet misleiden;
    • 5. objecten moeten landschappelijk worden ingepast en afgestemd op de ruimtelijke kwaliteit in de omgeving.

Stadionplein

Achtergrond

Het Stadionplein is in potentie een fantastische plek. Het ligt op een belangrijke locatie in Amsterdam, tegenover het Olympisch Stadion als toegangspoort tot de stad. Nu is het nog een parkeerterrein zonder uitstraling. Dit gaat veranderen. Het Stadionplein moet echt een plein worden voor buurt en stad. Een plein waar mensen graag willen zijn en elkaar kunnen ontmoeten.

Om de potentie te kunnen benutten heeft voormalig stadsdeel Zuid een stedenbouwkundig programma vastgesteld (met een verankering daarvan in het inmiddels onherroepelijke bestemmingsplan Stadionplein), dat voorzag in het herontwikkelen van het parkeerterrein naar een levendig plein met twee nieuwe bouwblokken.

Stand van zaken

In de 2e helft van 2012 wordt de ontwikkeling van beide bouwenveloppen aanbesteed, het Zuidblok via een Europese aanbesteding, en het Noordblok via een onderhandse aanbesteding aan Bouwinvest. Vanaf juli 2012 wordt het ontwerptraject voor het Noordblok ingezet. Het ontwerptraject voor het Zuidblok volgt vanaf januari 2013.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1204BPSTD-VG02_0017.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1204BPSTD-VG02_0018.jpg"  

Afbeelding 4-4: links: Ontwerp Stadionplein (openbare ruimte). Rechts: programma van de nieuwe bouwblokken.

Regeling

Het Stadionplein zelf maakt geen onderdeel uit van het plangebied van bestemmingsplan Olympisch Stadion, maar het ontwerp van het Stadionplein en de visie Citroëngebouwen hebben wel een nadrukkelijke samenhang. Het Zuidblok van het Stadionplein is in het bestemmingsplan Stadionplein opgenomen als hotel, met culturele voorzieningen in de plint. Aangezien de visie Citroëngebouwen tevens voorziet in een hotelfunctie voor het zuidelijke Citroëngebouw, kunnen bij het ongewijzigd overnemen van de visie Citroëngebouwen in onderhavig bestemmingsplan, twee hotels in de directe nabijheid van elkaar gerealiseerd worden. Omdat het gebied hierdoor een mono-functioneel karakter kan krijgen (mede door het voorgestelde hotel in IJsbaanpad 12) en de groei van het aantal hotels de laatste jaren kan leiden tot een verzadiging van de hotelmarkt, is besloten om de visie Citroëngebouwen op dit punt niet te volgen. Dit bevordert tevens de haalbaarheid van de realisatie van het Zuidblok Stadionplein. Verondersteld wordt dat een hotelontwikkelaar, bij een geboden keuze tussen deze twee locaties, eerder geïnteresseerd zou zijn voor een hotel in het zuidelijke Citroëngebouw; een reeds gerealiseerd gebouw, met een groter oppervlak dan het Zuidblok Stadionplein.

Voor de functies die wel mogelijk worden geacht in het zuidelijke Citroëngebouw, zie hieronder.

Citroëngebouwen

Achtergrond

De plannen van voormalig stadsdeel Oud-Zuid voor het nieuwe Stadionplein hebben in het verleden tot een hernieuwde aandacht voor de Citroëngebouwen geleid. In de stedenbouwkundige opzet van het nieuwe Stadionplein wordt nadrukkelijk de verbinding gelegd tussen het Stadionplein en de Citroëngebouwen. De nieuwe gebouwen op het Stadionplein vormen samen met de Citroëngebouwen de entree tot de stad. Om deze verbinding gestalte te kunnen geven, is door de deelraad van het voormalig stadsdeel Oud-Zuid een visie vastgesteld in mei 2008, waarin de gebruiksmogelijkheden van de Citroëngebouwen is verkend. De visie voorzag, resumerend, in een hergebruik van het zuidelijk Citroëngebouw ten behoeve van retail en horeca in de eerste bouwlaag en hotel in de bovengelegen bouwlagen. Voor het noordelijke Citroëngebouw werd gedacht aan cultuur en horeca in de eerste bouwlaag/tussenverdieping en kelder, aan sportmedia studio's op de tweede en derde bouwlaag en aan horeca op de vierde bouwlaag.

Stand van zaken

Deze visie is tot op heden niet uitgevoerd, omdat Citroën geen concrete plannen had om de locatie te verlaten. Gezien het aanstaande vertrek van Citroën uit het zuidelijke gebouw, zal op korte termijn een hergebruik kunnen plaatsvinden. Aangezien de visie op de Citroëngebouwen reeds vier jaar oud is en uitging van een gelijktijdig vrijkomen van beide gebouwen, is het noodzakelijk om de visie niet als blauwdruk te beschouwen, maar als wensbeeld voor het gebied tussen het Olympisch Stadion en het Stadionplein en als wensbeeld voor de kop van de Sportas.

Regeling

Vanuit de visie op het gebied, is het niet bezwaarlijk om vooruitlopend op een mogelijke beëindiging van het bestaand gebruik in het noordelijke Citroëngebouw, tevens aan het noordelijke Citroëngebouw een Gemengd 2 bestemming toe te kennen. Tevens zal in lijn met de visie Citroëngebouwen hotels worden toegestaan, na het toepassen van een wijzigingsbevoegdheid.

Om te voorkomen dat het huidige gebruik van beide gebouwen wordt voortgezet door een ander autobedrijf, dat vanuit de visie op het gebied niet de voorkeur verdient, zal een uitsterfregeling worden opgenomen binnen de bestemming Gemengd - 2.

Het DB zal dan bevoegd zijn het plan te wijzigen in die zin dat bij het beëindigen van het autobedrijf, dit gebruik niet langer toegestaan zal zijn. Het extra besluitmoment is dan niet afhankelijk van de initiatiefnemer, maar geldt uitsluitend voor het dagelijks bestuur. De functie maatschappelijke dienstverlening blijft bestaan en is in het bestemmingsplan opgenomen in de bestemmingsomschrijving.

Conclusie

Beide Citroëngebouwen krijgen de bestemming Gemengd 2, waarbij het huidige gebruik (gebruik aanwezig ten tijde van inwerkingtreding van het bestemmingsplan ) blijft toegestaan, voor zover dat niet in overeenstemming is met de bestemmingsomschrijving van de bestemming Gemengd - 2. Er wordt een wijzigingbevoegdheid opgenomen om de specifieke regel, die het gebruik ten tijde van de inwerkingtreding van het plan blijft toestaan, te verwijderen.

Voor het noordelijk Citroëngebouw geldt dat deze voorlopig nog niet vrij zal komen. Ook hier wordt het bestaande gebruik niet langer als recht in het bestemmingsplan opgenomen. Om de omzetting van het huidige gebruik niet meer mogelijk te maken op het moment dat ook dit gebouw wordt verlaten door Citroën, is het overgangsrecht, conform Artikel 29 van toepassing.

Havenstraatterrein

Achtergrond

In de afgelopen jaren is in het westelijke deel van Amsterdam Zuid veel veranderd. De eerste belangrijke stap was de restauratie van het Olympisch Stadion. De nieuwe woonwijk Olympisch Kwartier Noord en het Park Schinkeleilanden volgden. De herontwikkeling van het Havenstraatterrein biedt een uitgelezen kans om een hoogwaardig centrumstedelijke locatie toe te voegen aan het populaire Amsterdam Zuid. Mede door middel van de projectie van een fietsersbrug over de Stadiongracht in het verlengde van de Rheastraat.

Het project Havenstraatterrein omvat een kansrijke transformatie van een gebied met tijdelijke bedrijfsbebouwing naar een woon-werkmilieu. Hierbij komt de nadruk te liggen op het wonen. Uitvoering en realisatie van het plan staan gepland voor de periode 2015-2022.

Stand van zaken

Het projectbesluit - het Vernieuwingsplan Havenstraatterrein - is door de stadsdeelraad op 26 juni 2012 vastgesteld en op 20 november 2012 door het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amsterdam. Het projectbesluit bevat uitgangspunten en randvoorwaarden voor de volgende planvorming. Het projectbesluit is niet het eindbeeld. Het schetst globaal de contouren en kaders van het plan. In de volgende planfase worden deze contouren geconcretiseerd in een stedenbouwkundig plan en bestemmingsplan. Hieronder is de voorkeursvariant weergegeven, deze wordt ten behoeve van het investeringsbesluit verder uitgewerkt:

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1204BPSTD-VG02_0019.png"

Afbeelding 4-5 Voorkeursvariant uit Vernieuwingsplan Havenstraatterrein

Regeling

Het plangebied voor het Havenstraatterrein maakt geen onderdeel uit van het plangebied van bestemmingsplan Olympisch Stadion. Door de herontwikkeling van het Havenstraatterrein kan in de omliggende gebieden een mogelijke spinoff plaatsvinden. Er is reeds gebleken dat eigenaren en ontwikkelaars van vastgoed langs de Karperweg onderzoeken of in de plint meer centrumstedelijke en/of commerciële functies gerealiseerd mogen worden. Om de ontwikkeling van het Havenstraatterrein zo min mogelijk te bemoeilijken, wordt in de directe omgeving van het projectgebied zoveel mogelijk de bestaande situatie bestemd. Op het moment dat het project wordt/is uitgevoerd zal worden bekeken welke functies in de reeds bestaande bebouwing toegestaan kan worden, die een aanvulling kunnen betekenen voor de functies die in het projectgebied zich gaan vestigen.

 

De herontwikkeling van het Havenstraatterrein grenst direct aan het rangeerterrein van de trams bij de GVB-tramremise aan de Havenstraat. Er dient nog nader te worden onderzocht of het geluid van dit terrein beperkingen heeft voor de ontwikkeling van het Havenstraat terrein. Indien dit het geval is dient te worden onderzocht op welke wijze dit het hoofd geboden kan te worden. Een van de mogelijkheden is het aanbrengen van geluidswerende maatregelen in de gevel van de nieuw te realiseren bebouwing op het Havenstraatterrein. Een andere mogelijkheid is het treffen van maatregelen bij de bron, dus op het GVB-terrein. Om de geluidshinder vanaf het GVB-terrein te verminderen kan gedacht worden aan een overkapping van (een gedeelte van) het rangeerterrein , waardoor er aan/bij de nieuwbouwwoningen geen geluidswerende maatregelen getroffen hoeven worden, wat een positief effect kan hebben op het woongenot. Aanvullend wordt gedacht aan het afwerken van de overkapping met een groen dak, waardoor het aanzicht van bovenaf verbetert. Aangezien de beperkingen van de geluidhinder nog niet nader zijn onderzocht, is op dit moment nog onvoldoende inzichtelijk of er maatregelen getroffen moeten worden en welke dat dat zonodig zullen worden. In dit bestemmingsplan is daarom geen regeling opgenomen voor een eventuele overkapping.

Watercompensatie/Verplaatsing woonboten NLR

Achtergrond

Bij grootschalige ontwikkelingen die voorzien in een significante toename van verhard en/of gebouwd oppervlak ten opzichte van de bestaande situatie, kunnen problemen ontstaan met de afvoer van regenwater en/of water dat afgevoerd dient te worden via het rioolstelsel. Om deze problemen te voorkomen, dient binnen het gebied waar de ontwikkeling plaats zal vinden, compensatie plaats te vinden voor de berging van het water. Zuidas is een ontwikkeling waarbij er een zeer significante toename van de verharding is gepland, waardoor de compensatie van waterberging (verder: watercompensatie) noodzakelijk wordt geacht. De watercompensatie van Zuidas zal deels plaatsvinden ter plaatse van de jachthaven in de Schinkel/Olympiakanaal, in het noorden van het Voetbaleiland van Park Schinkeleilanden. Hiertoe wordt het gebruik van het grondperceel van de jachthaven beëindigd en zal de aanwezige verharding en eventuele bebouwing plaats maken voor water.

Tegelijkertijd wordt gezocht naar een mogelijke ligplaats voor de drie woonboten die nu in de Westlandgracht ligplaats nemen, in de nabijheid van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) op bedrijventerrein Schinkel. Deze dienen vanwege het respecteren van de milieuruimte ten behoeve van het NLR verplaatst te worden naar buiten het bedrijventerrein. Er wordt door het stadsdeel gezocht naar gelijkwaardige alternatieve locaties. De watercompensatie voor Zuidas is een van de locaties die wordt onderzocht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1204BPSTD-VG02_0020.png"

Afbeelding 4-6: zoeklocatie verplaatsing woonboten NLR, verplaatsing jachthaven en watercompensatie Zuidas.

Stand van zaken

De watercompensatie ten behoeve van Zuidas is niet conform het vigerende bestemmingsplan "Uitbreidingsplan Zuider Amstelkanaal in hoofdzaak" te realiseren. Er dient een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.12 lid 1 onder a sub 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) te worden verleend om de compensatie te laten plaatsvinden, dan wel een postzegelplan te worden opgesteld. De aanvraag voor een dergelijke omgevingsvergunning/postzegelpan is nog niet ingediend. Omdat de locatie is gelegen in de hoofdgroenstructuur van de gemeente Amsterdam, zal ook de Technische Adviescommissie Hoofdgroenstructuur een uitspraak moeten doen over de wenselijkheid van de afgraving van het huidige grondoppervlak naar water.

Het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid heeft op 18 december 2012 besloten deze locatie als voorkeurslocatie voor de verplaatsing van de drie woonboten aan te wijzen. Tevens is besloten om hiervoor een separate procedure te doorlopen, waarin tevens de verplaatsing van jachthaven Olympia wordt meegenomen. Ook zal de watercompensatie van de Zuidas een plaats krijgen in deze separate procedure.

Voor beide ontwikkelingen geldt tevens dat deze uitgaan van een verplaatsing van de jachthaven. Het is nog niet bekend waar de jachthaven naartoe verplaatst zal worden, wat er terug zal komen en welke dimensies dit dan zal krijgen. Hiervoor geldt ook de verplichting tot een advies van de TAC.

Regeling

De onzekerheden die samenhangen met zowel de watercompensatie en de verplaatsing van de woonboten, zorgen ervoor dat het zeer lastig is om een definitieve bestemming aan de betreffende gronden toe te kennen, zelfs om voor te sorteren op één of meer ontwikkelingen middels een binnenplanse wijzigingsmogelijkheid. Het project wordt het meest recht aangedaan, indien dit niet met de procedure van onderhavig bestemmingsplan rekening hoeft te houden en voorzien wordt van een eigen bestemmingsplan op het moment dat er een definitief ontwikkelingsbeeld is uitgewerkt. Deze overweging leidt tot een aanpassing van de bestemmingsplangrenzen ten opzichte van de Nota van uitgangspunten: het projectgebied zal uit het bestemmingsplan worden "geknipt".

Zodra de plangrenzen van het bestemmingsplan dat voor dit project opgesteld zal worden bekend zijn, dan zullen deze grenzen worden verwerkt in onderhavig plan, waarbij het onderhavig plan ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan zal voorzien in een grotere uitsnede ter plaatse. Tot die tijd blijft de bestemde situatie ongewijzigd.