Plan: | Bestemmingsplan VU medisch centrum (en omgeving) |
---|---|
Plannummer: | K1002BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01 |
Het plangebied is uitstekend bereikbaar per openbaar vervoer. Station Zuid, waar bus, tram, metro, trein en in de toekomst hogesnelheidslijn bij elkaar komen, ligt op loopafstand van het plangebied. Eveneens is het metrostation Amstelveenseweg nabij en hebben tramlijn 16 en 24 een halte in het gebied evenals diverse buslijnen. De metrohalte van de NZ-lijn wordt mogelijk ten zuiden van De Boelelaan ondergronds aangelegd wat gevolgen heeft op de fasering. Volgens planning wordt in 2012 een besluit genomen over het doortrekken van de NZ-lijn.
Er zal een groot aantal bussen en trams via De Boelelaan en de Buitenveldertselaan gaan rijden. In het ontwerp van de infrastructuur zal dan ook rekening gehouden worden met deze grote stromen. Dit vertaalt zich in voldoende vrijliggende OV-banen van voldoende breedte en haltes die berekend zijn op grote reizigersstromen en plaats bieden voor meerdere bussen of trams. De haltes worden zo dicht mogelijk bij de kruispunten gesitueerd om het overstappen op andere lijnen eenvoudig te maken.
Tramlijnen 16 en/of 24 worden doorgetrokken naar station Zuid. Vanaf het moment dat de Noordzuidlijn zal worden geopend zullen er meer streekbussen gaan rijden via De Boelelaan naar station Zuid. Beide ontwikkelingen vragen om een vrije OV-baan (tram/bus). Deze OV/trambaan zal in het midden van De Boelelaan en de Buitenveldertselaan worden aangelegd. De route van HOV lijn 310 (de zuidtangent) gaat over de vrije OV-baan van de Boelelaan. In het ontwerp van de haltes wordt hiermee rekening gehouden.
Motie inzake Uitvoeringsbesluit Kenniskwartier betreffende groene trambanen
Bij vaststelling van het Uitvoeringsbesluit Kenniskwartier is door de gemeenteraad een motie aangenomen met betrekking tot de trambanen (nr. 102, motie van het raadslid de heer Mulder inzake het uitvoeringsbesluit Kenniskwartier (groene trambanen)). Uitgangspunt daarvan is het belang van het behoud en het scheppen van voldoende groen en groene ruimtes bij binnenstedelijke verdichting. Om die reden is verzocht bij het ontwerp voor de openbare ruimte de loop van de trambanen een groene uitvoering te geven, dat wil zeggen met gras en andere begroeiing in plaats van asfalt tussen de rails.
Ter plaatse van de trambaan wordt voor een deel tevens voorzien in een vrije busbaan, tevens te gebruiken door taxiverkeer. Ook is voor een optimale bereikbaarheid van het VUmc bruikbaarheid van de huidige trambaan essentieel. Dat dubbele gebruik van de trambaan in combinatie met toepassing van gras en andere begroeiing tussen de rails is niet mogelijk. In het belang van een goede doorstroming van het busverkeer blijft net als in de bestaande situatie het dubbelgebruik van de trambaan voorop staan.