direct naar inhoud van 18.4 Maatschappelijk overleg
Plan: Bestemmingsplan VU medisch centrum (en omgeving)
Plannummer: K1002BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01

18.4 Maatschappelijk overleg

In het kader van het maatschappelijk overleg is van de Stadsregio Amsterdam de volgende reactie ontvangen.

18.4.1 Stadsregio Amsterdam
  • Aan paragraaf 3.3 zou ook aandacht besteed moeten worden aan het regionaal Verkeer en Vervoerplan (RVVP). Gezien de bereikbaarheidscomponent van dit bestemmingsplan is dat zeker van belang.
  • In hoofdstuk 5 kan de paragraaf inzake openbaar vervoer nog kunnen worden aangevuld met het feit dat aan de rand van het plangebied tramlijn 5 en sneltram 51 halteren.
  • Gewezen wordt op een aantal mogelijke ontwikkelingen (o.a. het wel of niet doortrekken Noord/Zuidlijn richting Amstelveen, gevolgen voor lijn 5 en 51, doortrekken tramlijnen 16 en 24 naar station Zuid, herorrientatie streekbussen a.g.v. komst Noord/Zuidlijn) waarvan het goed is er aandacht aan te besteden.
  • De aandacht voor langzaam verkeer en fietsparkeren wordt gewaardeerd. De De Boelelaan en Amstelveenseweg maken deel uit van het regionale netwerk fiets. Er wordt op gewezen dat verbeteringen aan deze fietsvoorzieningen in aanmerkingen komen voor subsidiering vanuit de Stadsregio Amsterdam. Hetzelfde geldt voor fietsparkeerplaatsen bij OV-haltes.

Gemeentelijke reactie:

  • Onder paragraaf 3.3.3 is kort aandacht besteed aan het RVVP.
  • De toevoeging m.b.t. tram 5 en sneltram 51 is aangebracht.
  • Aan het voorliggend bestemmingsplan ligt mede het "MER Vrije Universiteit/ Vrije Universiteit medisch centrum" ten grondslag. In deel B van dit MER wordt op de mogelijke ontwikkelingen op het gebied van (openbaar) vervoer en bereikbaarheid ingegaan. Kortheidshalve wordt daarnaar verwezen.
  • Zodra de plannen voor genoemde werkzaamheden meer concreet worden zal de mogelijkheid van subsidiĆ«ring worden bekeken.
18.4.2 Brandweer Amsterdam-Amstelland

In het kader van m.e.r.-porcedure heeft de brandweer een advies gegeven, waarin aandacht is gevraagd voor het aspect fysieke veiligheid. Dat behelst meer dan externe veiligheid. Door de steeds ingewikkelder wordende ruimtelijek ordening wordt het van toenemend belang structurele aandacht te geven aan fysieke veiligheidsaspecten in bestemmingsplannen. Om die reden wordt verzocht in het bestemmingsplan uit te gaan van de brede opvatting van fysieke veiligheid, bij voorkeur door het opnemen van een veiligheidsparagraaf in de plantoelichting. In een dergelijke paragraaf kan worden toegelicht op welke wijze in het plan rekening is gehouden met veiligheidsaspecten:

  • risicobronnen in (de omgeving van) het plangebied, zoals het spoor en de provinciale weg;
  • kwetsbare bestemmingen waar minder zelfredzame mensen verblijven, zoals zorgwoningen, zorginstellingen, kinderdagverblijven en basisscholen;
  • de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten en bluswatervoorziening;
  • de mogelijkheden om het plangebied in geval van een ramp te ontvluchten;
  • de mogelijkheden om het veiligheidsbewustzijn en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten.

Gemeentelijke reactie:

De genoemde veiligheidsaspecten komen in het kader van de Verantwoordingsplicht externe veiligheid aan de orde. In die zin wordt reeds in het verzoek voorzien.

In zijn algemeenheid dient in een bestemmingsplan voldoende rekening te worden gehouden met de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten en met bluswatervoorzieningen. Het bestemmingsplan heeft daarin voornamelijk een faciliterende rol. Stedenbouwkundige opzet van het plan en de structuur van de wegen moeten voldoende waarborgen bieden voor een goede bereikbaarheid. Daarbij moet het bestemmingsplan er niet aan in de weg staan dat er voldoende bluswatervoorzieningen worden gerealiseerd. Hierin voorziet voorliggend bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is niet het juridisch kader waarin tot in detail moet (en kan) worden voorgeschreven hoe uitvoering daarvan dient te gebeuren.