Plan: | Bestemmingsplan Water |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.A1103BPSTD-VG01 |
Het stadsdeel wil met het bestemmingsplan 'Water' de volgende doelen bereiken.
Het uitgangspunt bij deze doelen is dat het aantal uitgegeven ligplaatsen in het stadsdeel gelijk blijft (773 voor woonboten en 122 voor varende en niet-varende bedrijfsvaartuigen binnen het huidige plangebied):
De manier waarop de stadsdeelraad deze doelen wenst te bereiken is de volgende.
Ad. 1
Voor de versterking van de ruimtelijke relatie tussen wal en water heeft de deelraad in de Visie op het water enkele bijzondere plekken aangewezen: De Noordermarkt, het Amstelveld en de Hermitage. Om de ruimtelijke relatie tussen wal en water weer zichtbaar te maken heeft het water bij deze bijzondere plekken een aparte bestemming gekregen, namelijk de (dubbel)bestemming 'Waarde - Landschap'. Om de bestemming te kunnen verwezenlijken worden in dit bestemmingsplan de ligplaatsen die binnen deze bestemming zijn gelegen opgeheven. De woonboten die bij de Hermitage hun ligplaats hadden zijn al in een eerder stadium verplaatst naar andere ligplaatsen. Voor zowel de Noordermarkt als het Amstelveld geldt dat hier in totaal vier ligplaatsen worden opgeheven, bij iedere locatie twee. De betreffende woonboten zullen verplaatst moeten worden naar een alternatieve ligplaats. In paragraaf 4.2.3 wordt hier nader op ingegaan.
Aanpassing als gevolg van amendementen 6 en 8
Bij de vaststelling van het bestemmingsplan zijn de amendementen 6 en 8 aangenomen.
Als gevolg hiervan zijn de dubbelbestemmingen 'Waarde - Landschap' ter plaatse van de
Noordermarkt en het Amstelveld van de verbeelding verwijderd en is ter plaatse aan de
gronden de functieaanduiding 'specifieke vorm van water - ligplaatsen' toegekend en is
zowel aan de Noordermarkt als aan het Amstelveld het aantal ligplaatsen en het maximaal
aantal ligplaatsen voor het gehele rak met twee verhoogd.
Daarnaast zijn er een aantal grachten waar de betreffende woonboten zo dicht op elkaar zijn gelegen dat daarmee vrijwel volledig het zicht op het water wordt ontnomen. In het bestemmingsplan is een groot aantal alternatieve ligplaatsen opgenomen waar boten uit het centrum naar toe verplaatst kunnen worden. Het bestemmingsplan voorziet in de mogelijkheid om bij verplaatsing van woonboten uit deze drukke grachten naar een alternatieve ligplaats het maximum aantal toegestane ligplaatsen voor woonboten in de drukke grachten naar beneden bij te stellen. Voor een nadere uitleg over deze regeling wordt verwezen naar paragraaf 6.4.2.
Ad. 2
Om de cultuurhistorische en beeldbepalende kenmerken van de stad te versterken worden in het bestemmingsplan naast het weer zichtbaar maken van de pleinen aan het water (Noordermarkt, Amstelveld) ook belangrijke zichtlijnen opgenomen, die bepalend zijn voor de herkenbaarheid en leesbaarheid van de structuur van de stad. Deze zichtlijnen krijgen eveneens een aparte (dubbel)bestemming Waarde - Landschap. Het bestemmingsplan beoogt belangrijke zichtlijnen in de stad te verbeteren door bijvoorbeeld de arken die in een zichtlijn zijn gelegen bij vervanging uitsluitend te laten vervangen door een schip. Hierdoor wordt de ruimtelijke relatie tussen land en water verstevigd en worden de cultuurhistorische waarden versterkt.
Daarnaast vormen de monumentale bruggen belangrijke beeldbepalende kenmerken van de stad. Om deze bruggen meer tot hun recht te laten komen binnen het beschermde stadsgezicht wordt in het bestemmingsplan bepaald dat binnen 10 meter afstand van een monumentale brug geen boten mogen worden afgemeerd. Omwille van de bestendigheid en eenduidigheid wordt met het bestemmingsplan ingezet op het actief werven van vrijwillige medewerking om een afstand van 10 meter tot bruggen met monumentale status te bewerkstelligen. Dit kan alleen als er voldoende ruimte is binnen andere rakken om boten te kunnen verplaatsen. De inzet wordt gepleegd bij walkantvernieuwing.
Ad.3
Door op logische plekken een netwerk aan kleine, openbare op- en afstapvoorzieningen te bouwen die kortstondig afmeren mogelijk maken wordt het personen- en kleinschalig goederenvervoer over het water gestimuleerd. Het bestemmingsplan voorziet in de mogelijkheid een dergelijk netwerk aan te leggen.
Ad. 4
Een aanzienlijk gedeelte van het bestemmingsplan staat bekend als het gevoelig gebied. Het water in dit gebied heeft een belangrijke afvoerfunctie bij hevige en/of langdurige neerslag. Via het gemaal Zeeburg moet dan via de smalle grachten in het oostelijk deel van stadsdeel Centrum zoveel mogelijk water in zo kort mogelijke tijd uit de Amstelland-boezem naar het IJmeer kunnen worden weggemalen. Om er voor te zorgen dat deze afvoer- en bergingsfunctie gelijk blijft en/of kan worden vergroot is uitbreiding van het aantal ligplaatsen in dit gebied niet toegestaan en is verplaatsing van objecten en boten alleen goed te keuren als de doorstroming in het gebied niet negatief wordt beïnvloed.
Ad. 5
Een efficiënt watergebruik en een ordentelijke inrichting van de grachten wordt bereikt door zoveel mogelijk een standaard breedte aan te houden voor de vlakken waarin ligplaatsen toegestaan zijn, de zogenaamde aanduidingsvlakken. Daardoor worden de doorvaartprofielen zoveel mogelijk recht gehouden. Onderzoek naar de breedtemaat voor het aanduidingsvlak heeft geresulteerd tot een breedtemaat voor het aanduidingsvlak van 6,5 meter. In de situatie dat, bijvoorbeeld vanwege een schuin talud onder water, de maat van 6,5 meter onvoldoende is, kan worden afgeweken van de standaardbreedte met maximaal één meter. Ook is maatwerk verricht waar het uit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar is om van deze algemene breedtemaat af te wijken. Een ordentelijke inrichting van de grachten wordt mede gediend door de rakken, die in het bestemmingsplan als drukke rakken zijn aangewezen te ontdichten.
Ad. 6
Een goede en veilige afwikkeling van het verkeer op het water wordt mede bereikt door de hiervoor genoemde efficiënte en ordentelijke inrichting van het water. Daarnaast voorziet het bestemmingsplan in de oplossing van een nautisch knelpunt bij de Snoekjesgracht. Één ligplaats belemmert hier een goede doorvaart. De betreffende ligplaats is in dit bestemmingsplan dan ook niet langer meer opgenomen. De betreffende boot zal verplaatst moeten worden naar een alternatieve ligplaats.
Ad. 7
In de praktijk worden woonboten gebruikt voor hotelmatige verhuur. De eigenaar woont dan zelf niet meer op de betreffende boot. Dit gebruik is tot op heden in de vigerende bestemmingsplannen niet toegestaan, maar de praktijk geeft aan dat hier wel behoefte aan bestaat. Aanvankelijk bestond het idee om short stay op woonboten mogelijk te maken. Het ging daarbij om maximaal 5% van de boten. Uit het maatschappelijk veld bleek echter geen behoefte te bestaan aan een regeling voor short stay op het water, omdat het meestal juist gaat om het verhuren van woonboten voor een periode korter dan een week. Om die reden is er voor gekozen om het hotelmatig gebruik voor maximaal 5% van de boten mogelijk te maken. Om hotelmatig gebruik op het water mogelijk te maken is in het bestemmingsplan voor het dagelijks bestuur een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om voor maximaal 43 woonboten (oftewel 43 ligplaatsen) het gebruik van de boot voor het bedrijfsmatig verschaffen van logies mogelijk te maken, niet zijnde Bed&Breakfast. Net als voor de hotels op de wal dient er beleid te volgen voor het bedrijfsmatig verschaffen van logies op het water, waarin duidelijk wordt wanneer en onder welke voorwaarden het dagelijks bestuur zal meewerken aan het vestigen van een hotelmatige functie op een boot.
Om een aantal van bovenstaande doelen te kunnen bereiken zijn in het bestemmingsplan een groot aantal alternatieve ligplaatsen opgenomen waar woonboten en/of bedrijfsvaartuigen naar verplaatst kunnen worden. Om het bestaande aantal ligplaatsen te handhaven, heeft het dagelijks bestuur de bevoegdheid bij verplaatsingen de betreffende aantallen in de aanduidingsvlakken voor ligplaatsen te wijzigen.
Verplaatsingen van woonboten dienen in beginsel op basis van vrijwilligheid te gebeuren, tenzij er sprake is van aanwijsbare urgentie of van illegale situaties en uitgezonderd de woonboten die in het bestemmingsplan niet meer zijn opgenomen. Voor de betreffende ligplaatsen die in het bestemmingsplan niet meer zijn opgenomen heeft de verantwoordelijke portefeuillehouder aangegeven dat de kosten voor deze verplaatsingen door het stadsdeel worden gedragen. Dwang zal alleen dan toegepast worden als voldoende gelijkwaardige alternatieve ligplaatsen zijn aangeboden, maar deze alternatieven steeds zijn geweigerd.