Plan: | Legmeerpolder |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0362.11-VG02 |
Infrastructuur Buitengebied
De Legmeerdijk, de J.C. van Hattumweg en de Zijdelweg/Bovenkerkerweg begrenzen het bestemmingsplangebied. De Legmeerdijk en de Zijdelweg/ Bovenkerkerweg vormen tegelijkertijd de belangrijkste ontsluitingsroutes voor het gebied. In het plangebied lopen tevens twee smalle polderwegen, de Noorddammerweg en de Meerlandenweg, met een directe erfontsluitingsfunctie.
De N201 die in dit plangebied is opgenomen is een belangrijke weg van regionale betekenis. Uit oogpunt van verbetering van de veiligheid, leefbaarheid in de gemeenten Haarlemmermeer, Aalsmeer, Uithoorn en de Ronde Venen en bereikbaarheid van onder meer de luchthaven Schiphol en de VBA (Verenigde Bloemenveiling Aalsmeer) is verlegging van de N201 gewenst. Tussen de Legmeerdijk en de Zijdelweg zal de N201 worden uitgevoerd als twee keer twee rijstroken.
Categoriseringsplan
Het categoriseringsplan is eind 2008/ begin 2009 geactualiseerd. De meeste wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen. Hierop zijn twee uitzonderingen. De Bovenkerkerweg, aan de oostzijde van het plangebied, is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. De Legmeerdijk, aan de westkant van het gebied heeft op dit deel ook de categorie gebiedsontsluitingsweg. Ten zuiden van het plangebied ligt het tracé van de omgelegde N201. Deze weg is gecategoriseerd als (regionale) stroomweg.
Parkeren en overige voorzieningen
De Parkeernota 2005–2010 beschrijft het parkeerbeleid van de gemeente Amstelveen. Deze nota bevat een naar functie ingedeeld overzicht van parkeerkencijfers. Het parkeerbeleid en daarmee de parkeerkencijfers zijn direct van toepassing bij nieuwbouw, verbouw of functie wijziging. Als uitgangspunt geldt dat in deze situaties de benodigde parkeercapaciteit op eigen terrein wordt gerealiseerd.
Bij de inrichting van de bestemming verkeersdoeleinden dient rekening te worden gehouden met de bereikbaarheid van gebouwen voor minder validen en met de sociale veiligheid van de (woon-)omgeving.
Openbaar vervoer
In noordzuidrichting voeren verschillende buslijnen langs het gebied, via de Bovenkerkerweg en de Legmeerdijk. Er zijn vergevorderde plannen voor de ontwikkeling van HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Vanuit Uithoorn gaat het om een HOV-lijn via de Zijdelweg/Bovenkerkerweg. Op termijn voert deze lijn over het vrijliggende spoortracé. Het is wenselijk om over de lengte van het spoortracé een breedte van circa 20 m te bestemmen voor verkeer/ov.
De tweede HOV-lijn vormt de verbinding tussen Aalsmeer en Amstelveen. Deze HOV-lijn maakt gebruik van de Legmeerdijk.
Naast de beide HOV-lijnen blijven in noordzuidrichting lijnbussen rijden die vaker (en op kortere afstanden van elkaar) halteren.
Langzaam verkeer
Er is geen apart fietsroutenetwerk in het plangebied. De verbindingen voor fietsverkeer lopen vooral in noordzuidrichting. Langs zowel de Bovenkerkerweg/Zijdelweg als de Legmeerdijk bevinden zich vrijliggende fietspaden die in twee richtingen bereden kunnen worden. Doorgaand fietsverkeer wikkelt zich via deze fietspaden af. Een andere belangrijke fietsroute tussen Amstelveen en Uithoorn voert via de Noorddammerweg. De fietsintensiteiten op de polderwegen in het plangebied zijn laag; deze wegen worden voornamelijk door recreatief fietsverkeer gebruikt.
Verkeer en milieu
De gemeente stuurt via haar verkeers- en vervoers- en milieubeleid (respectievelijk de Amstelveense Verkeers- en Vervoersvisie en het Actieplan Luchtkwaliteit Amstelveen 2007-2015) op een verbetering van de luchtkwaliteit. door het doorgaande (vracht)verkeer zoveel mogelijk te weren en bestemmingsverkeer via de daarvoor meest geschikte routes te leiden worden kwetsbare gebieden (verblijfsgebieden, waaronder het landelijk (buiten)gebied)) ontlast. Dit komt ook ten goede aan de leefbaarheid van die gebieden.