direct naar inhoud van 5.3 Geluid
Plan: Landelijk Gebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.09-OH01

5.3 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) is het juridisch kader voor het Nederlandse geluidhinderbeleid, daarin hebben gemeenten en in het bijzonder de provincies bij grote lawaaimakers (gezoneerde terreinen)een wettelijke taak. Door sanering worden bestaande geluidsknelpunten (industrie, wegverkeer en railverkeer) verminderd. De Wgh richt zich voornamelijk op de bescherming van de woonomgeving en bevat vele normen voor de geluidbelasting op de gevel van gevoelige bestemmingen (woningen). De ingezette vernieuwing van het nationale geluidhinderbeleid wordt in het stelsel van de Wgh aanzienlijk gewijzigd, ook met het oog op EU verplichtingen. Het doel hiervan is om lokaal geluidbeleid mogelijk te maken en te vertalen in bestemmingsplannen.

Op 1 januari 2007 is de Wijziging Wet geluidhinder, van kracht geworden. Een belangrijke wijziging in deze wet is dat de geluidsbelasting in een andere dosismaat berekend en getoetst moet worden. De nieuwe dosismaat is de Lden [dB] geworden. voor de bepaling van Lden zijn drie periodes van belang namelijk:

het equivalente geluidsniveau LAeq over de dagperiode (07.00-19.00 uur);

het equivalente geluidsniveau LAeq over de avondperiode (19.00-23.00 uur)

vermeerderd met 5 dB;

het equivalente geluidsniveau LAeq over de nachtperiode (23.00-07.00 uur)

vermeerderd met 10 dB.

De toetswaarde Lden [dB] bestaat uit het energetisch gemiddelde van de drie bovenstaande waarden.

De voorkeursgrenswaarde voor het wegverkeerslawaai bij nieuw te bouwen woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt in de gewijzigde wet Lden = 48 dB. De maximale grenswaarde die kan worden aangevraagd is afhankelijk van de situatie en is voor deze situatie maximaal 63 dB. De toe te passen aftrek conform art.6 RMW2002 is gelijk gebleven.

Verkeer en industrie algemeen
Voor de grote industrieterreinen, spoor- en verkeerswegen is in de Wet geluidhinder (Wgh) een wettelijk kader ontwikkeld voor geluidzonering gekoppeld aan een systeem van grenswaarden. Voor de kleinere bedrijfsterreinen waarvoor zonering niet verplicht is geven de Handreiking Industrielawaai en Vergunningverlening (VROM 1998) en de VNG-uitgave 'Bedrijven en milieuzonering', richtlijnen over de wijze waarop met het aspect geluid in bestemmingsplannen moet worden omgegaan. De Handreiking geeft onder meer, ter voorkoming van geluidshinder bij geluidsgevoelige bestemmingen, streefwaarden.
Het zoneren behelst het creƫren van afstand tussen een grote geluid emitent (verkeer/industrie) en geluidsgevoelige gebieden. Binnen een geluidszone geldt een beperking voor de bouw van nieuwe geluid gevoelige bestemmingen. Wordt aangetoond dat de geluidbelasting onder de voorkeurswaarde blijft, dan gelden geen beperkingen. Blijkt dit niet mogelijk, dan kan een hogere grenswaarde worden aangevraagd nadat middels akoestisch onderzoek is aangetoond dat geluid beperkende maatregelen onvoldoende doeltreffend zijn. Hogere grenswaarden kunnen slechts worden verleend onder bepaalde condities welke staan vermeld in de diverse besluiten behorend bij de Wgh.
De noodzaak tot zonering en de omvang van de zone is afhankelijk van de geluidssoort. In de volgende alinea's zal per geluidssoort op een aantal specifieke aspecten worden ingegaan. Vervolgens zal worden ingegaan op de geluidsgevoelige bestemmingen.

Wegverkeerslawaai

Tijdens de voorbereiding van een bestemmingsplan moet inzicht worden gegeven in de geluidsbelasting van nieuwe geluid gevoelige bestemmingen.

Als geluid gevoelige bestemmingen gelden woningen en woonwagenlocaties; scholen voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger beroeps onderwijs; algemene, categoriale en academische ziekenhuizen en verpleeghuizen; andere gezondheidszorggebouwen en de daarbij behorende terreinen.

Milieubeschermingsgebied categorie stilte

Ingevolge bijlage 6 Milieubeschermingsgebieden van de Provinciale Milieuverordening van de provincie Noord-Holland is de Bovenkerkerpolder aangewezen als categorie stilte.

Volgens bepaling 2 "Milieukwaliteitseisen" voorschrift 2.5 kan

de grenswaarde maximaal :

van 07.00-19.00 uur: 45 dB(A)

van 19.00-23.00 uur: 40 dB(A)

van 23.00-07.00 uur: 35 dB(A)

bedragen

Bestaande woningen

Voor bestaande geluidsbelaste woningen, die tijdens de invoering van de Wet Geluidhinder al een te hoge geluidsbelasting ondervonden, bestaat een afzonderlijke geluidssaneringsregeling. Op basis van deze regeling wordt door het ministerie van VROM bijgedragen in de kosten voor de geluidsisolatie van buitengevels. De inventarisatie en aanmelding van woningen die voor geluidssanering in aanmerking komen heeft al plaatsgevonden. Hierdoor is in het kader van dit bestemmingsplan geen aanvullend akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting van bestaande woningen. De uitvoering van de geluidssaneringsregeling vindt plaats op basis van afzonderlijke procedures die buiten bestemmingsplanprocedures worden doorlopen.

Geluidsgrenswaarden voor nieuwe woningen

De wettelijke grenswaarden bestaan uit een voorkeurswaarde van 48 dB en een bovengrenswaarde. De bovengrenswaarde is afhankelijk van binnenstedelijk (maximaal 63 dB) of buitenstedelijke situatie (maximaal 53 dB). Indien de geluidsbelasting tussen deze grenzen valt, dient beoordeeld te worden of de geluidsbelasting kan worden verminderd door het toepassen van geluidsbeperkende voorzieningen. In situaties waar dergelijke maatregelen niet haalbaar zijn kan een ontheffing voor de voorkeursgrenswaarde worden verkregen. In de daarvoor benodigde procedure voor de vaststelling van hogere grenswaarden, kunnen aanvullende eisen gesteld worden aan de geluidswering van de buitengevels, de situering van buitenruimten die bij de woning horen en de situering alsmede de indeling van de woningen ten opzichte van de geluidsbron.

Samengevat bedragen de relevante grenswaarden gemeten op de buitengevel:

voorkeursgrenswaarde (gemeten op de buitengevel) 48 dB (Lden)

uiterlijk toelaatbare grenswaarde (gemeten op de buitengevel)

binnenstedelijk 63 dB

buitenstedelijk 53 dB

uiterlijk toelaatbaar binnenshuis 33 dB

met uitzondering van:

  • woonerven;
  • wegen, waarop een maximumsnelheid van 30 km/h geldt;
  • wegen waarvan (blijkens een door de raad vastgestelde geluidsniveaukaart) de geluidbelasting op 10 m uit de as van de dichtstbij gelegen rijstrook niet meer dan 48 dB bedraagt. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en varieert van 200 tot 600 meter (artikel 74 Wgh).

Nieuwbouwplannen

Amsteldijk Zuid 87

Betreft vervangende nieuwbouw. De reeds bestaande woning wordt vervangen door de bouw van 2 nieuwe woningen, deze zijn gelegen aan de Amsteldijk op een afstand van circa 40 meter van de wegas. De woningen liggen tevens binnen de zone van de aan de overzijde gelegen weg de Rondehoep. Het verkeer over de Amsteldijk en de Rondehoep hebben een maximale verkeerssnelheid van 60 km/uur. De relevante weggedeelten hebben een wegdek van glas asfalt (dab).

De geluidbelasting bij de twee nieuwe woningen bedraagt maximaal 54 dB vanwege het wegverkeer over de Amsteldijk. De voorkeursgrenswaarde wordt met maximaal 6 dB overschreden. De maximaal benodigde hogere waarde bedraagt hier 54 dB vanwege het wegverkeer over de Amsteldijk. De geluidbelasting vanwege het verkeer over de Rondehoep is lager dan 40 dB, de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt vanwege deze weg niet overschreden.

Aan de voorgevel bedraagt de geluidbelasting maximaal 54 dB, hiermee wordt de maximale ontheffingswaarde (58 dB voor vervangende nieuwbouw) niet overschreden. Bij de twee nieuwe woningen is een hogere waarde benodigd van maximaal 54 dB ter plaatse van de zijgevel vanwege het wegverkeer over de Amsteldijk. Het college heeft de benodigde ontheffing verleend.

Amsteldijk Zuid 132c

Betreft een mogelijke locatie voor woningbouw en is gelegen aan de Amsteldijk op circa 7 meter vanaf de as van de weg. Tevens ligt het plan binnen de zone van de aan de overzijde gelegen weg de Rondehoep. Het verkeer over het relevante wegdeel van de Amsteldijk heeft een maximale snelheid van 30 km/uur (niet gezoneerd). Het verkeer over de Rondehoep heeft een maximale snelheid van 60 km/uur. De relevante weggedeelten hebben een wegdek van glas asfalt (dab).

De geluidsbelasting vanwege de Amsteldijk bedraagt maximaal 55 dB zonder aftrek is deze geluidsbelasting 5 dB hoger. Aangezien de Amsteldijk hier een 30 km/uur weg is, zijn er geen hogere waarde benodigd. Wel zal de geluidswering van de gevels moeten worden onderzocht. De geluidsbelasting vanwege het verkeer over de Rondehoep is maximaal 43 dB, de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt vanwege deze weg niet overschreden.

Ringdijk 14

Betreft twee naast elkaar gelegen bouwkavels voor woningen, deze zijn gelegen buiten de zone van de Nesserlaan aan de Oosttocht, er is hier geen sprake van een relevante doorgaande weg. Nader onderzoek is hierdoor niet van belang.

Amsteldijk Zuid 173/177

Op deze locatie zijn 11 woningen gepland en is gelegen aan de Amsteldijk op circa 5 meter vanaf de as van de weg. Tevens ligt het plan binnen de zone van de aan de overzijde gelegen weg de Rondehoep. Het verkeer over het relevante wegdeel van de Amsteldijk heeft een maximale snelheid van 30 km/uur (niet gezoneerd). Het verkeer over de Rondehoep heeft een maximale verkeerssnelheid van 60 km/uur. De relevante weggedeelten hebben een wegdek van glas asfalt (dab).

De geluidsbelasting vanwege de Amsteldijk bedraagt maximaal 58 dB zonder aftrek is deze geluidsbelasting 5 dB hoger. Aangezien de Amsteldijk hier een 30 km/uur weg is, zijn er geen hogere waarde benodigd. Wel zal de geluidswering van de gevels moeten worden onderzocht. De geluidsbelasting vanwege het verkeer over de Rondehoep is maximaal 42 dB, de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt vanwege deze weg niet overschreden.

Amsteldijk Zuid 204c

Op deze locatie wordt een bedrijfswoning omgezet in burgerwoning en wordt een kleine uitbreiding mogelijk gemaakt. Het bouwblok is gelegen op circa 18 meter van de Amsteldijk en op circa 160 meter van de nieuwe N201. De relevante weggedeelten van de nieuwe N201 hebben een wegdek type dunne deklaag B. Het wegdek van de Amsteldijk bestaat uit glas asfalt (dab).

De geluidsbelasting vanwege de Amsteldijk bedraagt maximaal 58 dB. De voorkeursgrenswaarde wordt met maximaal 10 dB overschreden. De maximaal mogelijke ontheffingswaarde wordt hier juist niet overschreden (58 dB). De maximaal aan te vragen hogere waarde bedraagt hier 58 dB vanwege het wegverkeer over de Amsteldijk. De geluidsbelasting vanwege de nieuwe N201 bedraagt maximaal 40 dB en is hiermee niet relevant. Het college heeft de benodigde ontheffing verleend.

Bovenkerkerweg 126.

Op deze locatie wordt de realisatie van een woning mogelijk gemaakt. De rooilijn is gelegen op circa 20 meter vanaf de as van de Bovenkerkerweg. Het wegdek bestaat uit glas asfalt (dab). De geluidsbelasting vanwege de Bovenkerkerweg bedraagt maximaal 49 dB, hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde juist overschreden. De benodigde hogere waarde bedraagt dan ook maximaal 49 dB. Het college heeft de benodigde ontheffing verleend.

Bovenkerkerweg 125/127

Hier zijn twee woningen gepland op circa 150 meter vanaf de nieuwe N201 en op circa 28 meter van de Bovenkerkerweg, het wegdek van de Bovenkerkerweg bestaat uit glas asfalt (dab). Het relevante deel van de nieuwe N201 heeft een wegdek van dubbellaags ZOAB.

De geluidsbelasting vanwege de nieuwe N201 bedraagt op de meest nabij gelegen woing maximaal 51 dB de voorkeursgrenswaarde wordt met 3 dB overschreden. Er is bij deze woning een hogere waarde nodig van maximaal 51 dB. Tevens zal de geluidswering van de gevels moeten worden onderzocht. De geluidsbelasting vanwege de N201 bij de andere woning bedraagt maximaal 48 dB en voldoet hiermee juist aan de voorkeursgrenswaarde. De geluidsbelasting vanwege de Bovenkerkerweg is bij beide woningen maximaal 47 dB. De voorkeursgrenswaarde wordt vanwege deze weg nergens overschreden. Het college heeft de benodigde ontheffing verleend.

Wijzigingsbevoegdheden

In het kader van de wijzigingsbevoegdheden, dient een akoestisch onderzoek verricht te zijn wanneer van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt. In de wijzigingsregels is opgenomen dat een bestemming gewijzigd kan worden wanneer de geluidbelasting vanwege het wegverkeer van geluidsgevoelige gebouwen niet hoger is dan de daarvoor geldende voorkeursgrenswaarde, of een verkregen hogere grenswaarde.

Railverkeer

In het Besluit geluidhinder spoorwegen ofwel BGS, zijn de (voorkeurs)grenswaarden gegeven voor railverkeerslawaai. Binnen de geluidszone van een spoorweg wordt de hoogte van de etmaalwaarde van de geluidsbelasting vastgesteld en getoetst aan de voorkeursgrenswaarde voor railverkeerslawaai. De voorkeursgrenswaarde voor railverkeerslawaai bedraagt voor nieuw te bouwen woningen Lden = 55 dB.

Bij het niet kunnen voldoen aan de voorkeursgrenswaarde, kan een verzoek om een hogere grenswaarde ingediend worden. Deze ontheffing kan voor nieuwe woningen en scholen alleen worden verkregen als de etmaalwaarde niet hoger is dan 68 dB.

De geluidsbelastingberekening wordt uitgevoerd volgens de standaard rekenmethode I van het Akoestisch spoorboekje Aswin 2006, versie 12.

Het bestemmingsplan bevindt buiten de zone van de metro/sneltram lijn Amstelveen - Amsterdam.

Industrie

Binnen het plangebied zijn twee terreinen aangewezen met een geluidszone. Het betreft hier industrielawaai vanuit de voormalige scheepswerf op het Amsteleiland en het nutsdoeleindenterrein met daarop de aanwezigheid van een 150 KV station. Het bestemmingsplan voorziet momenteel niet in de bouw van nieuwe woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen binnen deze zone van het nutsdoeleinden terrein, zodat een nader akoestisch onderzoek overbodig is.

Luchtverkeer

Bij de ingebruikname van de vijfde baan van Schiphol (Polderbaan) op 20 februari 2003 is het Luchthavenindelingbesluit (Lib) in werking getreden. Hiermee zijn nieuwe beperkingen gesteld aan het ruimtegebruik rond de luchthaven. Naast het luchthavengebied is een beperkingengebied aangegeven. In het beperkingengebied zijn een aantal deelgebieden onderscheiden, waarvoor verschillende regels gelden. Het gaat om een veiligheidssloopzone, een geluidssloopzone, een veiligheidscontour plaatsgebonden risico 10-6 en een beperkingen geluid- en veiligheidszone (voorheen vrijwaringszone). Daarnaast zijn er gebieden waar hoogtebeperkingen, respectievelijk beperkingen ten aanzien van vogelaantrekkende bestemmingen gelden.

Deze bepalingen moeten in de bestemmingsplannen worden verwerkt. Zolang dat nog niet het geval is, gelden de voorschriften uit het Luchthavenindelingbesluit als voorbereidingsbesluit.

Voor het plangebied gelden twee verschillende hoogtebeperkingen.

Voor het zuidelijk deel (onder de lijn van de Nesserlaan, zie bijlage 2 van de planregels) is een hoogtebeperking met een hoogte oplopend van 76 tot 144 meter +NAP.

Voor het noordelijk deel (zie bijlage 2 van de planregels) geldt een hoogtebeperking oplopend van 66 tot 86 +NAP.

Het meest zuidelijk gelegen deel van het plangebied is gelegen in zone 4 van het Luchthavenindelingbesluit. Binnen zone 4 zijn geen nieuwe woningen, woonwagens, woonboten, scholen en gezondheidszorggebouwen toegestaan, behoudens bestaand gebruik. Herbouw en nieuwbouw onder gestelde voorwaarden binnen zone 4 is mogelijk. Hiervoor is het noodzakelijk een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 8.9 van de Wet luchtvaart, bij de VROM-inspectie aan te vragen. Zie voor de zones bijlage 2 van de planregels.

Horecalawaai
Overlast van horeca-inrichtingen wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door het gedrag van bezoekers buiten de inrichting. Horeca-inrichtingen waar grote aantallen mensen gedurende langere tijd aan hogere geluidsniveaus (meer dan 95 dB(A)) worden blootgesteld, leiden bijna altijd tot overlast, indien de inrichting in een woonomgeving is gelegen.
De praktijk leert, dat via het (milieu-)vergunningenspoor lang niet altijd het gewenste resultaat bereikt kan worden. Als er sprake is van luidruchtige horeca moet gestreefd worden naar het afdoende scheiden van woonfuncties en dit soort inrichtingen.

Binnen het plangebied zijn twee horeca gelegenheden gevestigd. Deze vallen alle twee onder het Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen milieubeheer. Binnen dit besluit zijn regels gesteld waar deze horeca-inrichtingen aan moet voldoen.