direct naar inhoud van 4.3 Externe Veiligheid
Plan: Alkmaar Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0361.BP00009-0305

4.3 Externe Veiligheid

Inrichtingen

Op grond van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) moet ten behoeve van het bestemmingsplan onderzoek gedaan worden naar de aanwezige inrichtingen die onder het Bevi vallen en de gevolgen daarvan voor kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten worden aangegeven.

Recent is een wijziging opgetreden in de bijbehorende Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi) voor bestaande LPG inrichtingen. In het plangebied zelf zijn géén LPG-tankstations aanwezig, wel is er een installatie met verkoop van LPG aan de rotonde van het Kooimeerplein. Het tankstation is gelegen nabij het begin van de Rijksweg A9. Ten oosten en zuidoosten van deze tankstation bevindt zich het voetbalstadion en het bedrijventerrein Boekelermeer.

Op 4 augustus 2006 is het voetbalstadion geopend. Voor het stadion is op 3 januari 2006 een milieuvergunning verleend en op 28 februari 2006 een melding 8.19 Wm geaccepteerd. In de milieuvergunning is een maximum toeschouwersaantal opgenomen van 17.000. Daarnaast bestaat de wens het voetbalstadion uit te breiden tot een capaciteit van 30.000 personen. In dit kader heeft de Milieudienst Regio Alkmaar namens de gemeente Alkmaar een risicoanalyse uitgevoerd voor het vaststellen van het risiconiveau ten gevolge van het LPG-tankstation Shell Kooimeer zie Bijlage 1.

Het invloedsgebied ten gevolge van het LPG-tankstation schampt het plangebied Alkmaar Zuid. De grens van het invloedsgebied loopt door een groenstrook die de wijk Kooimeer scheidt van de randweg. Binnen 150 meter van het vulpunt van het LPG-tankstation bevinden zich aan de zijde van de woonwijk géén (beperkt) kwetsbare objecten. De meest nabij gelegen woning in de wijk Kooimeer bevindt zich op een afstand van ca. 200 meter van het vulpunt.

In het Bevi is een weging aangebracht voor wat betreft de omvang van de personendichtheid in relatie tot de functie van het object. Die weging wordt aangeduid als kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten. Kwetsbare objecten genieten een hogere beschermingsgraad dan beperkt kwetsbare objecten vanwege de aard van hun functie: verzorgingshuizen herbergen grote aantallen mensen die ook nog eens verminderd zelfredzaam zijn. Deze categorie objecten hebben meer bescherming nodig en zijn daarom als kwetsbaar geclassificeerd. Bij bedrijven waar een paar mensen werken die in geval van nood eenvoudig een veilig heenkomen kunnen zoeken zijn geclassificeerd als beperkt kwetsbaar. Daarnaast zijn twee grootheden van toepassing voor het vaststellen de kans op bepaalde effecten op de mens ten aanzien van een ongeval; het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Die risicobenadering is als volgt opgebouwd:

Plaatsgebonden Risico (PR): Dit is de kans per jaar dat een persoon, die zich continu en onbeschermd op een bepaalde plaats bevindt, overlijdt als direct gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen bij een risicovolle activiteit.

Groepsrisico (GR): Het Groepsrisico is (in enge zin) de kans per jaar dat een groep personen van een bepaalde grootte (bijvoorbeeld 10, 100 of 1000 personen) tegelijk slachtoffer wordt van een ongeval met gevaarlijke stoffen.

Plaatsgebonden risico

Het Plaatsgebonden Risico (PR) wordt uitgedrukt in een grafische weergave van de kans 10-6 en is gerelateerd aan de hoeveelheid LPG dat een tankstation op jaarbasis doorzet. De doorzet van Shell Kooimeer bedraagt meer dan 1.000 m3 LPG per jaar. In het Revi is voor LPG-tankstations onder andere een tabel opgenomen voor LPG-tankstations met een doorzet van meer dan 1.000 m3 LPG per jaar voor de situatie ná 1 januari 2010.

Afstand PR-10-6 contour norm vulpunt 40 meter

Afstand PR-10-6 contour norm Reservoir 20 m3 (1) 25 meter

Afstand PR-10-6 contour norm Reservoir 20 m3 (2) 25 meter

Afstand PR-10-6 contour norm afleverzuil 15 meter

Deze afstanden dienen te worden aangehouden van de risicobron tot kwetsbare en nieuwe beperkt kwetsbare objecten. Voor de bestaande situatie geldt dat beperkt kwetsbare objecten in sommige gevallen wel binnen het invloedsgebied aanwezig mogen zijn.

Bovengenoemde PR-10-6 contouren liggen buiten de woonwijk Kooimeer en buiten de plangrens van het bestemmingsplan Alkmaar Zuid.

Groepsrisico

In 2008 is door Shell Verkoopmaatschappij BV een revisievergunning aangevraagd voor het gehele tankstation. De bestaande vergunning is van 1993 en daarop hebben inmiddels verschillende wijzigingen plaatsgevonden. In de verleende vergunning is tevens de doorzet op 3.000 m³ per jaar gelimiteerd.

Op het LPG tankstation zijn het Besluit externe veiligheid inrichtingen en de bijbehorende Regeling van toepassing. Daarin is voor LPG-tankstations een invloedsgebied vastgesteld van 150 meter rond het vulpunt. Geconcludeerd kan worden dat de woningen in de woonwijk Kooimeer buiten het invloedsgebied liggen. Dit betekent dat het groepsrisico niet hoeft te worden verantwoord.

Geconcludeerd wordt dat Externe veiligheid (plaatsgebonden risico en het groepsrisico) geen gevolgen heeft voor het bestemmingsplan.

Route risicovol transport

In 2001 heeft de gemeenteraad de wegen van de ring (inclusief de N9) rond Alkmaar aangewezen als wegen waarover krachtens artikel 12 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen aangewezen gevaarlijke stoffen bij uitsluiting mogen worden vervoerd. Dit betekent dat vervoer van deze gevaarlijke stoffen in principe niet binnen de bebouwde kom worden toegestaan.

Het Basisnet Vervoer gevaarlijke stoffen betreft de hoofdinfrastructuur over water, weg en spoor en heeft alleen betrekking op bulkvervoer van stoffen die bij een ongeval een levensbedreigend effect kunnen hebben op ruime afstand van de infrastructuur. In de Nota Vervoer gevaarlijke stoffen (NVGS) van 2005 is aangegeven dat in het Basisnet de beperkingen voor dit vervoer worden vastgelegd in een gebruiksruimte. De ruimtelijke beperkingen worden vastgelegd in een veiligheidszone. De definitieve ontwerpen voor Basisnet Water en Weg en een stand van zaken Basisnet Spoor zijn op 4 december 2008 aan de Tweede Kamer aangeboden. Het Basisnet Spoor is inmiddels vastgesteld. Met het Basisnet Weg worden toekomstige externe veiligheidsknelpunten langs het hoofdwegennet voorkomen. Er wordt een grens gesteld aan de risico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Langs een aantal wegen komen zones waar niet in gebouwd mag worden. Ook worden gemeenten verplicht om bij bouwplannen langs hoofdwegen rekening te houden met het toekomstige vervoer. Het Basisnet Weg bestaat uit twee kaarten; een kaart met de veiligheidszones en een kaart met plasbrandaandachtsgebied (PAG). Op de kaarten kan een gemeente zien of er langs een weg rekening moet worden gehouden met een veiligheidszone of een PAG. De grenswaarde voor het PR wordt in de Nota Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (RNVGS) overeenkomstig het Bevi gesteld op 10-6 per jaar. Voor het GR geldt een oriënterende waarde per kilometer route of tracé. Deze wijkt alleen qua waarde af van het Bevi. Daarbij geldt volgens de RNVGS dat voor het GR het afwegingsgebied in het kader van ruimtelijke ordening is vastgesteld op 200 meter.

Dit komt er op neer dat de aanwezigheid van (beperkt) kwetsbare objecten op afstanden van meer dan 200 meter is toegestaan ongeacht de ligging van de contouren van het PR. Bij ruimtelijke ontwikkeling zal op grond van de RNVGS over elke overschrijding van de oriëntatiewaarde van het GR of toename van het GR verantwoording moeten worden afgelegd.

In Noord-Holland is de N9 opgenomen in het Basisnet Weg. Deze weg is niet voorzien van een veiligheidszone of een PAG. Langs wegen zonder veiligheidszone of PAG gelden geen directe beperkingen voor de bebouwing. Wel moeten voor bouwplannen binnen 200 meter langs alle Basisnetwegen het groepsrisico verantwoord worden (mits het GR toeneemt en/of boven een bepaalde waarde uitkomt, dit wordt vastgelegd in het Besluit transportroutes externe veiligheid). Binnen 200 meter van de N9 worden in dit bestemmingsplan geen bouwplannen in ontwikkeling genomen.

Verkoop van vuurwerk

In het plangebied bevinden zich geen verkoop punten van vuurwerk. Het beleid van de gemeente Alkmaar is erop gericht zoveel mogelijk, en dat betekent rekening houdend met de huidige wetgeving, de verkoop van vuurwerk buiten woongebieden plaats te laten vinden. In bepaalde gevallen kan dit betekenen dat de verkoop van vuurwerk juridisch gezien niet is tegen te houden. Via de milieuwetgeving en het Vuurwerkbesluit zal dan in ieder geval gezorgd worden voor de benodigde maatregelen, zodat van een gevaarlijke situatie geen sprake zal zijn. In dit bestemmingsplan wordt de opslag en verkoop van vuurwerk niet mogelijk gemaakt.