Plan: | Lekboulevard - Hoog Zandveld Centrum |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0356.BPLC2010001-OH04 |
Onder 'sociale veiligheid' wordt verstaan: een omgeving maken waar men zich vrij van de dreiging van of een confrontatie met geweld, kan bewegen. Het begrip 'sociale veiligheid' kent twee kanten: de onveiligheidsgevoelens en de werkelijke onveiligheid. De factoren die kunnen bijdragen aan meer veiligheid zijn: informeel toezicht, persoonlijke controle en het imago van het gebied.
Toegespitst op het plangebied betekent dit, dat door inrichting en beheer van het openbare gebied een goede sociale controle mogelijk is. In het plangebied is een aantal aspecten te noemen waarbij sociale veiligheid bijzondere aandacht vraagt.
Vrijliggende groenvoorzieningen; Lotusplantsoen
Bij grootschalige groenvoorzieningen is het van belang, dat de inrichting zowel ruim van opzet als overzichtelijk is en blijft. Het instrument dat dit waarborgt is het gemeentelijk groenbeheersplan.
De inrichting van de gebieden is niet enkel van toepassing op de groenvoorzieningen, maar ook op de structuur van de routes daar doorheen. De routes moeten voldoende breed en goed gelegen zijn. Tevens is het van belang dat de verlichting van de doorgaande fietspaden van voldoende niveau is, waardoor sociale onveiligheidsgevoelens beperkt kunnen worden. Via het groenbeheersplan wordt dat bewaakt.
Langzaamverkeersroutes
In het plangebied is een onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire langzaamverkeersroutes. De primaire routes zijn de belangrijkste fietsverbindingen (onder andere de route langs de Lekboulevard). Voor het merendeel worden de routes begeleid door woonbebouwing. Voor zover deze door groenvoorzieningen lopen, moet (in het bijzonder in de avonduren) voldoende verlichting aanwezig zijn. In de praktijk is dit gerealiseerd.
Een bijzonder aspect zijn de tunnels: uitgangspunt is dat er voldoende zicht op de entree van de tunnels dient te zijn. Tevens behoort het verlichtingsniveau in de tunnels optimaal te zijn.
De doorgaande langzaamverkeersroutes moeten vooral in de avonduren voldoende verlicht zijn. Dit geldt ook voor de achterpaden. In weze mag er geen onderscheid zijn tussen privé- of openbaar achterpad. Met betrekking tot de verlichting van de privépaden kan dit door middel van buurtbeheersplannen geregeld worden. Door deze maatregelen moet het mogelijk zijn om het gevoel van 'sociaal veilig zijn' te versterken.