Plan: | Blokhoeve 2012 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0356.BPBH2012-OH01 |
Om de verkeerskundige aspecten van het bestemmingsplan in beeld te brengen is een mobiliteitsscan uitgevoerd (Royal Haskoning, Mobiliteitsscan Blokhoeve, 31 maart 2011). Het plangebied wordt begrensd door belangrijke stadswegen met een aanzienlijke verkeersintensiteit. In de huidige situatie komt het verkeer voor de kantoren en recreatievoorzieningen binnen via de Symfonielaan in het zuiden. Het gebied in het zuiden trekt door zijn functie veel verkeer aan. Hier staan congres- en vergadercentra, maar ook enkele sport- en recreatievoorzieningen, die veel publiek aantrekken. Door de bijzondere functies is er sprake van een zeer grillig patroon in verkeersproductie en parkeerbehoefte. In dit gedeelte van het plangebied is dan ook een groot parkeerterrein met ongeveer 1500 parkeerplaatsen aanwezig. De capaciteit van de wegen en het parkeerterrein is op een gemiddeld drukke werkdag toereikend. Dit soort dagen, waarop één grote of meerdere kleine activiteiten op de congreslocaties plaatsvinden, komen ongeveer 25% van de tijd voor. Bij het kruispunt met de Symfonielaan ligt ook een sneltramhalte, waardoor dit gebied ook goed bereikbaar is met het openbaar vervoer.
Het woongebied aan de noordkant (De Lamellen) wordt ontsloten via de Taludweg in het noorden. Dit woongebied is opgezet als verblijfsgebied, met een maximumsnelheid van 30 km/uur. De centrale ontsluitingsweg geldt straks ook als ontsluitingsweg voor de nieuw te bouwen buurt in het midden van de wijk (Het Eiland). Parkeren gebeurt in de woonstraten, geconcentreerd op kleine parkeerplaatsen in de buurt. In sommige gevallen vindt ook parkeren op eigen terrein plaats. Ook dit gebied is goed bereikbaar per openbaar vervoer, door de aanwezigheid van een bushalte bij de aansluiting op de Taludweg.
Op dit moment zijn beide wijkdelen intern met elkaar verbonden. Er is ook een verbinding voor fietsers en voetgangers tussen De Lamellen en Het Blok aanwezig. Zo kunnen de bewoners van De Lamellen voorlopig direct naar de bestaande bedrijven en voorzieningen in Het Blok gaan. Voor het langzaam verkeer is er verder een tweetal verbindingen over het spoor van de sneltram: vanuit De Lamellen is er een verbinding naar Huis de Geer door middel van een voetgangersbrug en in het zuiden ter hoogte van de Bruijnstraat in Huis de Geer ligt ook een voetgangersbrug over het spoor. Naast de A.C. Verhoefweg ligt een vrijliggend fietspad, dat een verbinding vormt tussen de wijk Zuilenstein en het sportpark Galecop. Als de tijdelijke verbinding buiten gebruik wordt gesteld, kunnen fietsers gebruik maken van deze verbinding om Het Blok en de Symfonielaan te bereiken. Voor de effecten van de nieuwbouwplannen op de verkeerskundige situatie wordt verwezen naar paragraaf 4.3.2.