direct naar inhoud van 2.2 Voorgenomen ontwikkeling
Plan: Uem en Wennekes
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0352.bplbruemenwennekes-va01

2.2 Voorgenomen ontwikkeling

4D architecten heeft een bebouwingsvoorstel ontwikkeld om op en nabij het huidige Uem en Wennekesterrein 21 woningen te realiseren.

2.2.1 Hoofdopzet

De locatie wordt voor het autoverkeer ontsloten vanaf de Gerrit Achterbergstraat. Daarbij wordt een woonstraat gemaakt die aansluit op de Cotherweg, gebruik makend van de bestaande in/uitrit vanaf de Cotherweg. De in/uitrit is overigens vooral bedoeld voor alle fietsers en voetgangers uit het zuidelijke deel van Langbroek, die daarmee een korte verbinding hebben met de rest van het dorp en de omgeving. Daarnaast vormt die in/uitrit een calamiteitentoegang voor hulpdiensten, die in noodgevallen ook gebruikt kan worden door de bewoners. Dat is mede het resultaat van overleg met bewoners. Die hebben in een eerder stadium aangegeven dat, in verband met sluipverkeer en veiligheid, een aansluiting op de Cotherweg niet de voorkeur heeft. Dat aspect zal nader worden uitgewerkt in verkeersbesluiten, buiten het kader van het bestemmingsplan.

2.2.2 Woningtypologie

In het stramien van het aangrenzende deel van Langbroek worden woningen gesitueerd aan de doorgetrokken Gerrit Achterbergstraat. Er wordt uitsluitend uitgegaan van grondgebonden woningen, waarmee wordt ingespeeld op de behoefte in Langbroek. In het bouwplan van 4D Architecten is uitgegaan van tien rijenwoningen, zes twee-onder-een-kapwoningen en vijf vrijstaande woningen. In het bestemmingsplan is die typologie niet vastgelegd, omdat er nog flexibiliteit is gewenst, zodat nauwgezet kan worden ingespeeld op de specifieke vraag in Langbroek. Wel is het maximum aantal woningen bepaald; daarop is ook de inrichting van het openbare gebied (parkeren) afgestemd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0352.bplbruemenwennekes-va01_0002.jpg"

Bebouwingsvoorstel 4D Architecten (d.d. …)

2.2.3 Parkeren

Er dient voldoende parkeergelegenheid te worden gerealiseerd. De volgende parkeernormen worden gehanteerd:

woningtype   aantal woningen   parkeernorm   aantal parkeerplaatsen  
rijwoningen   10   1,8   18  
twee onder een kap   6   2,0   12  
vrijstaand   5   2,2   11  
Totaal       41  

Op eigen terrein zijn in de huidige plannen 11 parkeerplaatsen aanwezig. In de openbare ruimte zijn dan nog 30 parkeerplaatsen nodig.

Het bebouwingsvoorstel van 4D Architecten heeft de ruimte in zich om 35 parkeerplaatsen in het openbare gebied te realiseren. Zo wordt nabij de uitrit bij de Cotherweg haaks parkeren voorgesteld, terwijl langs de nieuwe woonstraat op diverse plaatsen haaks- en langsparkeervakken zijn voorzien. Verder wordt de bestaande parkeervoorziening op de kop van Gerrit Achterbergstraat 51 uitgebreid met een tweetal parkeerplaatsen. Deze 35 parkeerplaatsen in het openbare gebied zijn dus ruim voldoende. Gezien de flexibiliteit in het plan wordt het maximaal aantal woningen bepaald op 23. Ook indien het maximum aantal woningen gerealiseerd wordt, is er voldoende parkeerruimte aanwezig.

De voorgestelde stedenbouwkundige opzet maakt binnen het plangebied een parkeerbalans van 46 parkeerplaatsen mogelijk, waarmee voldaan wordt aan de gehanteerde parkeernorm.

2.2.4 Groen en water

Een bestaande sloot centraal in het plangebied wordt gedempt. De sloot aan de rand van het plangebied wordt gehandhaafd en dusdanig uitgebreid dat de totale hoeveelheid wateroppervlakte ten minste gelijk blijft. Op die manier wordt voldaan aan de wateropgave.

Aan de Gerrit Achterbergstraat worden een groen- en speelplek ingericht, als uitbreiding van het bestaande groentje. Verder worden incidentele bomen geplant aan de woonstraat en langs de nieuw aan te leggen sloot komen bomen onder andere knotwilgen.