direct naar inhoud van 5.9 Verkeer en parkeren
Plan: Stationskwartier, deelgebied C Industrielaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0345.StationskwCNoord-OH01

5.9 Verkeer en parkeren

Het bestaande stedenbouwkundige raamwerk van de Industrielaan, Zuivelstraat, Ambachtstraat en Pelikaanstraat wordt als gevolg van de planvorming niet gewijzigd. Wel wordt een nieuwe straat gerealiseerd ten zuiden van het plangebied. Deze nieuwe straat dient hoofdzakelijk om de woningen in het plangebied te ontsluiten richting Zuivelstraat en Ambachtstraat richting de Industrielaan.

Voor parkeerplaatsen welk niet openbaar zijn hanteert de gemeente Veenendaal reductiefactoren.

Het stedenbouwkundig plan biedt op een aantal manieren ruimte aan parkeervoorzieningen. Deze voorzieningen zijn mogelijk binnen de bestemmingen 'Wonen' en 'Verkeer'. Navolgend wordt ingegaan op de te realiseren parkeervoorzieningen conform het stedenbouwkundig plan.

Het huidige parkeerterrein van de CSV aan de voorzijde, wordt aan de westzijde iets uitgebreid en efficiënter ingericht. De in- en uitrit blijft op dezelfde plaats liggen. Op het voorterrein is plaats voor circa 65 auto's. Bij de herinrichting van het voorterrein zullen de grotere bomen langs de noordrand van het plangebied gehandhaafd worden (indien de conditie van de bomen dit toelaat). Aan de zuidzijde van het terrein is langs de nieuw aan te leggen woonstraat ruimte voor circa 35 haaksparkeerplaatsen. Deze worden aangelegd in clusters van maximaal 6 parkeerplaatsen afgewisseld met bomen, om aan te sluiten bij het groene karakter van de herontwikkeling van het terrein aan de zuidzijde van het plangebied. Om dezelfde reden krijgt de ruimte tussen het complex en de parkeerplaatsen eveneens een groene inrichting (gras of bodembedekkers met enkele bomen of boomgroepen). De entrees van de verbouwde school en het nieuwe appartementenblok zijn zowel vanaf de zuidzijde als vanaf de Industrielaan bereikbaar. Op de kavelgrens tussen het CSV-terrein en het Kirpesteinterrein staat een beeldbepalende bomenrij die gehandhaafd wordt. Hierom is een minimale afstand van 10 meter aangehouden tussen de nieuwe studentenappartementen op het CSV-terrein en de kavelgrens. Hierdoor ontstaat tevens ruimte om de fietsroute vanuit noordelijke richting, die ter plaatse de Industrielaan kruist, door te trekken naar het zuidelijke deel van Stationskwartier C.

5.9.1 Parkeerbalans

Het stedenbouwkundige plan voorziet in 98 parkeervoorzieningen. Gelet op de parkeernorm per woontypologie bedraagt het aantal benodigde parkeervoorzieningen 110. Navolgende tabel geeft de parkeerbalans weer.

  Aantal woningen   P-norm   Nodig   Aantal P in plan   Reductie
factor  
Balans
 
Plangebied       98,8   98     -0,8  
Studentenappartementen   62   1,0   63     1    
Reguliere appartementen   23   1,6   36,8     1    

In de parkeerbalans is reeds rekening gehouden met het benodigde aantal parkeerplaatsen voor het nieuw op te richten gebouw aan de westzijde van het plangebied (wonen - uit te werken).

5.9.2 Conclusie

Hoewel de beoogde invulling van het plangebied niet geheel voldoet aan de parkeernorm van 1,6 parkeerplaatsen per woning en 1,0 parkeerplaatsen per studentenappartement is van een tekort geen sprake. Dit omdat ter plaatse van het bedrijventerrein aan de zuidzijde van het plangebied (Van Zantenterrein) sprake is van een positieve parkeerbalans (+45 parkeerplaatsen). Deze parkeerplaatsen zijn zodanig gesitueerd dat de gebruikers van het plangebied deze parkeerplaatsen kunnen gebruiken. Bij het opstellen van de parkeerbalans is reeds rekening gehouden met de toekomstige verwezenlijking van het woongebouw aan de westzijde van het plangebied.