Plan: | Balkon Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0345.BPBalkonZuid-vg01 |
Tussen de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en de Wet geluidhinder (Wgh) is een koppeling gelegd in de artikelen 76 en 76a van de Wgh. Deze koppeling betekent dat de geluidssituatie binnen het plangebied moet voldoen aan de voorwaarden uit de Wgh. Als nadere invulling van deze voorwaarden heeft de gemeente de beleidsregel hogere waarden Wgh opgesteld. Deze paragraaf beschrijft welke aspecten uit de Wgh relevant zijn voor dit plan en toetst de geluidssituatie hieraan.
De Wet geluidhinder (Wgh) schrijft voor dat de gemeente de gevolgen van plannen akoestisch moet onderzoeken, als de geluidsgevoelige bestemmingen binnen een geluidszone liggen. De Wgh omschrijft zones langs wegen, spoorwegen en (gezoneerd) industrielawaai.
De gemeente draagt zorg voor een zo goed mogelijke akoestische kwaliteit van de leefomgeving in situaties waar geluidsniveaus boven de wettelijke voorkeurswaarden niet kunnen worden voorkomen. Hiervoor stelt de gemeente duidelijke kaders voor ruimtelijke plannen en maakt ze de uitvoering tot het vaststellen van hogere waarden transparant. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom de beleidsregel hogere waarden Wgh vastgesteld. In deze beleidsregel worden randvoorwaarden genoemd voor het toestaan van hogere geluidsbelastingen dan de voorkeurswaarde. De voorwaarden zijn geformuleerd als eis of als inspanningsverplichting.
Nabij het plangebied liggen wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Deze wegen zijn volgens de Wgh niet relevant, omdat ze geen geluidszone hebben. Toch kan de geluidsbelasting van dergelijke wegen hoger zijn dan de voorkeurswaarde. Bekend is dat al vanaf een intensiteit van 1.500 motorvoertuigen per etmaal bij asfalt/stille klinkers of 600 motorvoertuigen per etmaal bij klinkers de voorkeurswaarde kan worden overschreden. Daarom moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening de bijdrage van deze wegen wel worden beoordeeld. De intensiteiten op de 30km/u wegen in en nabij het plangebied zijn dermate laag dat deze niet in het onderzoek zijn beschouwd.
Het plan “Balkon Zuid” betreft de realisatie van 57 woningen ten zuidoosten van Veenendaal Oost aan de oostzijde van de Dragonderweg. Het gebied ligt binnen de geluidzone van de Dragonderweg en de Meentdijk. De breedtes van de geluidszones van de wegen die invloed uitoefenen op het gebied zijn weergegeven in onderstaande tabel. Ook staan hierin de voorkeurswaarde en de maximale toegestane ontheffingswaarde op de gevels van de woningen.
Weg | breedte geluidszone | Voorkeurswaarde | Maximale ontheffingswaarde (deze is afhankelijk van de specifieke ligging van de woningen) |
Meentdijk | 250 | 48 | 53 |
Dragonderweg | 200 | 48 | 63 |
Geluidbelasting van de Dragonderweg binnen het plangebied
Ter hoogte van het plan Balkon Zuid wordt op de Dragonderweg alleen bestemmings- en fietsverkeer toegestaan. Het effect van deze weg op de geluidsbelasting ter plaatse van het plangebied is verwaarloosbaar. De effecten van de Dragonderweg zijn daarom niet in dit onderzoek meegenomen. Hieronder wordt de geluidsbelasting van de Meentdijk onderzocht.
Geluidsbelasting van de Meentdijk binnen het plangebied
De berekeningen zijn uitgevoerd met behulp van rekenmodellen die in beheer zijn bij de Milieudienst Zuidoost-Utrecht. Op basis van het meest recente verkeersmodel van de gemeente Veenendaal is een geluidsberekening uitgevoerd. Ter plaatse van het plangebied wordt de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer van 48 dB niet overschreden. Conform het Meet- en rekenvoorschrift geluidhinder is dit inclusief aftrek volgens art. 110g Wgh.
Overal in het plan wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Aanvullende maatregelen om het binnenniveau te kunnen garanderen zijn niet nodig. Er zijn geen hogere waarden nodig om het te plan te kunnen realiseren.
De huidige planopzet is voor het onderdeel geluid aanvaardbaar en nader onderzoek is niet nodig.