direct naar inhoud van 4.3 Nieuwe ontwikkelingen
Plan: Watervogelenbuurt, Hoograven, Tolsteeg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPWATERHOOGTOLSTEE-0401

4.3 Nieuwe ontwikkelingen

Het bestemmingsplan geldt in principe voor tien jaar. Van belang is dus de ontwikkelingen in kaart te brengen die gaan spelen in deze periode. Aangezien Hoograven is aangewezen als "aandachtswijk" zijn er in die wijk veel ontwikkelingen die van invloed zijn op het bestemmingsplan. Het gaat dan om renovatie van woongebouwen, sloop/nieuwbouwprojecten en veranderingen in de openbare ruimte. Wanneer ontwikkelingen concreet genoeg zijn worden ze planologisch-juridisch verankerd in het bestemmingsplan. De minder concrete plannen worden wel genoemd in deze plantoelichting, maar niet planologisch-juridisch vastgelegd. Een aantal ontwikkelingen zijn onderdeel van beleid op stedelijk niveau, namelijk het Masterplan Primair Onderwijs.

4.3.1 Ontwikkelingen in het bestemmingsplan

Verleende bouwvergunningen

Binnen het plangebied zijn momenteel de volgende plannen in ontwikkeling of reeds gerealiseerd.

  • 1. Ledig Erf 5; nieuwbouw ter plaatse van een monument.
  • 2. Ledig Erf; woningbouw, bestaande uit drie projecten; Kop Ledig Erf (twee appartementengebouwen met daarin appartementen en een publieksfunctie waaronder eventueel horeca B en D, op de begane grond), Gansstraat even en oneven kant, namelijk nummers 6-12 en 1-11 (herenhuizen met daarin appartementen). In totaal worden hier 43 appartementen gerealiseerd.
  • 3. Onyxweg; ter plaatse van het voormalig ROC ontwikkelt Kompaan 105 koopappartementen in 2 complexen van 4 en 6 lagen op een halfverdiepte parkeerverdieping.
  • 4. St. Jan de Dooper; school aan de Rijnhuizenlaan, waar zowel op de begane grond als op de 1e verdieping extra oppervlakte wordt toegevoegd voor meer lesruimte, een aula, docentenkamer(s).
  • 5. Oosterkade 29 en 30; Horeca in de categorie D1. Maakt deel uit van een al gerealiseerd woningbouwplan op de bovenverdiepingen van de Oosterkade en van kleine appartementen, huur aan de zuidzijde van de Brugsteeg ernaast.
  • 6. Vaartsche-Rijnstraat 1A; toevoegen van een extra bouwlaag voor pand van Stadswerken. Past binnen de toegestane hoogte in het bestemmingsplan.
  • 7. Wickenburglaan 82; Dit plan betreft het omzetten van garageboxen in kantoorruimte. De kantoorruimte zal gaan horen bij het aangrenzende complex van Stichting Begeleid Wonen Utrecht. Het gaat hier om een ondersteunende functie en niet om een zelfstandig kantoor. De ligging nabij de 't Goylaan met veel functiemengingen rechtvaardigt de aanwezigheid van kantoorruimte in een woonwijk.

8. Albatrosstraat 25; hier is en initiatief ingediend voor het realiseren van een woon-zorgconcept. Hierbij is tevens verzocht om de bouwhoogte van het bestaande gebouw te verhogen. Het initiatief wordt op dit moment verder uitgewerkt.

Tracébesluit Sporen in Utrecht (deeltracé Utrecht Centraal Station - Houten)

Het spoor Utrecht Centraal Station - Houten zal uitgebreid worden in het kader van het spoortraject VleuGel (Vleuten-Geldermalsen) /RSS (Randstadspoor). Hiervoor is een tracébesluit genomen. Een tracébesluit moet (wettelijke verplichting) worden vertaald in een bestemmingsplan. Het gaat om het gedeelte van het spoor nabij de Baden Powellweg. De twee woningen aan de Laan van Soestbergen (gelegen pal naast het spoor) worden wegbestemd, aangezien deze gesloopt gaan worden ten behoeve van de spoorverdubbeling. Het tracébesuit geeft tevens een stationsgebouw aan. Dit is op de bestemmingsplan kaart aangegeven. De geplande trambaan HOV om de Zuid is buiten het plangebied gehouden. Hiervoor is een apart bestemmingsplan vastgesteld.

4.3.2 Nieuwe ontwikkelingen in het plangebied

Binnen het plangebied zijn diverse plannen in voorbereiding die nog niet direct kunnen worden overgenomen in het bestemmingsplan. Sommigen bevinden zich nog in de schetsfase, anderen in de afrondingsfase. Deze plannen zijn nog zo weinig concreet dat ze niet kunnen worden meegenomen in dit bestemmingsplan. Vooralsnog wordt in dit bestemmingsplan dan ook uitgegaan van de bestaande situatie.

Hieronder worden deze plannen kort benoemd.

  • 1. Rotsoord; Voor Rotsoord is een visie opgesteld. Deze visie moet nog worden uitgewerkt tot concrete bouwplannen. De visie gaat uit van de aanwezige combinatie van een bijzondere menging van functies, in bijzondere gebouwen met een strategische ligging vlakbij de binnenstad. De komst van het randstadspoorstation Vaartsche Rijn in combinatie met een halte voor de HOV Om de Zuid en het vertrek van een aantal bedrijven biedt kansen voor het verrijken van het centrum van Utrecht met een gemengd woon-, werk- en recreatiegebied. Zie ook paragraaf 2.5.4.
  • 2. BEFU-terrein (Verlengde Hoogravenseweg 63); Het Befu-terrein is nu een braakliggend terrein. Het terrein is in het verleden aangekocht door de gemeente om hier het (water-)bouwbedrijf Van Hees te vestigen. Inmiddels is duidelijk dat dit bedrijf hier niet zal komen. De gemeente is daarom een haalbaarheidsstudie gestart om te bezien hoe het terrein ingevuld kan worden. Gezien de bestaande woningbouw in de omgeving en de woningbouwontwikkeling op het aangrenzende Prozeeterrein zal de nieuwe functie zich goed moeten verhouden tot deze woonomgeving.
  • 3. Ridderlaan 2-4; De bestaande scholen (het Rotsoord en J.W. van de Meene) worden gesloopt en er worden nieuwe scholen teruggebouwd in de groenzone tussen de Ridderlaan en de Waterlinieweg (gestreefd wordt de scholen passend binnen het bestemmingsplan te bouwen).
  • 4. Zeeverkenners Baracuda. Op 6 januari 2011 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Woonboulevard Kanaleneiland, IKEA e.o. vastgesteld. Dat bestemmingsplan voorziet in de uitbreiding van de bestaande IKEA op de woonboulevard Kanaleneiland en de aanleg van een nieuwe gebiedsontsluitingsweg voor de woonboulevard in haar totaliteit. Om deze gebiedsontsluitingsweg te kunnen realiseren staat het het huidige gebouw van de Baracuda zeeverkenners in de weg. Voor de vereniging is een alternatieve plek gevonden. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Woonboulevard Kanaleneiland, IKEA e.o. is tevens besloten dat de locatie Liesbospark in aanmerking komt voor het realiseren van een nieuw terrein met gebouw en haven voor Barcuda.. Voor de uitvoering van het Bestemmingsplan Woonboulevard, IKEA en omgeving zijn financiële middelen gereserveerd om een en ander te kunnen realiseren. De gemeenteraad heeft het college verzocht hiervoor een planologische regeling te voor te bereiden. Dit is mogelijk omdat het geldende bestemmingsplan Hoograven voorziet in de bestemming recreatiedoeleinden voor de beoogde locatie met een uitwerkingsplicht voor eventuele bebouwing ten behoeve van deze bestemming. In dit actualiseringplan wordt deze regeling overgenomen. In het Liesbospark krijgt de vereniging een terrein maximaal 2000 m2. Daarop mag een gebouw worden gerealiseerd met een footprint van 250 m² en een maximale hoogte van 6 meter. Dit terrein is op de zaterdagen exclusief voor de vereniging ter beschikking. Op de overige weekdagen wordt het terrein exclusief het gebouw en afgegrensd perceel van maximum 300 m2 gebruikt door de bouwspeelplaats De Kameleon. Op of in de directe nabijheid van het terrein worden voorzieningen getroffen voor een haventje. Op dit moment wordt nog samen met de vereniging onderzocht waar precies het haventje komt te liggen en aan welke eisen en wensen die haven moet voldoen. De specifieke inrichting van het terrein, het ontwerp van het haventje en het gebouw zal het komende jaar in nauwe samenwerking tussen gemeente en vereniging verder worden vormgegeven. Zodra deze plannen voldoende concreet zijn zal dit bestemmingsplan plan op dit punt worden uitgewerkt.
  • 5. Watertoren Rotsoord; Er ligt een winnend prijsvraagidee om de watertoren te herontwikkelen tot restaurant.
  • 6. Terrein De Boo; Er is een planinitiatief voor de bouw van circa 250 starterswoningen en ruim 1.900m2 commerciele ruimte op deze locatie.
  • 7. Locatie Pastoe; Op deze locatie is de ontwikkeling voorzien van de voormalige Pastoe-fabriek tot een complez voor creatieve bedrijvigheid.

4.3.3 Postzegelbestemmingsplannen

Binnen of grenzend aan het plangebied zijn diverse plannen in voorbereiding die nog niet direct kunnen worden overgenomen in het bestemmingsplan. Voor deze ontwikkelingen worden of zijn aparte (soms al onherroepelijke) bestemmingsplannen gemaakt. Hieronder worden deze plannen kort benoemd.

  • 1. Nieuw Plettenburgh; Dit bestemmingsplan houdt de uitbreiding in van een aantal voorzieningen; te weten het kinderdagverblijf Harlekijn (Rijnhuizenlaan 20), de school St. Jan de Doper (Rijnhuizenlaan 2-4) en het woon-zorgcomplex Nieuw Plettenburgh (Oud Wulvenlaan). Ten westen van het kinderdagverblijf wordt het bestaande gezondheidscentrum gesloopt. Er wordt een nieuw gezondheidscentrum met een gymzaal (voor de aangrenzende St. Jan de Doper school) gebouwd met 28 appartementen erboven. De school wordt uitgebreid met BSO (buitenschoolse opvang). Hiermee wordt Nieuw Plettenburgh een gemengd voorzieningengebied.
  • 2. Prozee (Verlengde Hoogravenseweg 71); Ontwikkelaar Lithos ontwikkelt 130 woningen, zowel appartementen als grondgebonden woningen, en lichte horeca op de locatie van het huidige bedrijf Prozee. Een deel van de karakteristieke fabriek Neerlandis wordt hiervoor hergebruikt.
  • 3. Duurstedelaan; Er worden drie scholen (De Hoge Raven, Da Costa Hoograven en Ariënsschool) en twee gymzalen gesloopt. Hiervoor in de plaats komt een brede school, met daarin de drie scholen, twee gymzalen, een ouderlokaal, lokalen voor vroeg- en voorschoolse educatieschool, buitenschoolse opvang en kinderopvang. Daarnaast wordt woningbouw gerealiseerd (deels nieuwbouw van grondgebonden woningen, deels hergebruik van een schoolgebouw).
  • 4. Steigers Oosterkade; Dit plan houdt de aanleg van steigers in de Vaartsche Rijn ter hoogte van de Oosterkade in t.b.v. waterrecreatie (op- en afstapplaats voor rondvaarten én aanleggen voor passantenboten); De steigers worden circa 150 meter lang en 2 meter breed.
  • 5. Bestemmingsplan HOV om de Zuid; De HOV om de Zuid wordt uitgevoerd als trambaan en loopt vanaf Utrecht Centraal Station langs het spoor via de Laan van Maarschalkerweerd in de richting van de Uithof. De nieuwe halte Vaartsche Rijn is ook in dit bestemmingsplan meegenomen. Bij het ontwerp van de halte Vaartsche Rijn is uitgegaan van 3 uitgangspunten:
    • a. de halte krijgt een functie als poort naar de binnenstad: behalve een plek om in en uit te stappen ook een plek om de binnenstad binnen te komen of te verlaten;
    • b. de hoofdentree van de halte komt aan de zuidzijde van de door te trekken Oosterkade;
    • c. de halte krijgt een functie als transfer- en verblijfsgebied.

De halte Vaartsche Rijn wordt ontwikkeld als knooppunt, dat de aangrenzende wijken middels attractieve langzaamverkeersverbindingen onder het spoor door, verbindt. In het ontwerp van de halte is een parkeergarage van circa 210 parkeerplaatsen opgenomen onder de spoorbaan en de HOV baan, tussen de Oosterkade en de Albatrosstraat. De ontsluiting van de parkeergarage is gelegen aan de Baden Powellweg, die hiervoor in beperkte mate aangepast moet worden. De parkeervoorziening is bedoeld voor omwonenden en bedrijven in de omgeving, voor parkeerbehoefte van de zuidelijke oude binnenstad en voor de toekomstige ontwikkeling Rotsoord.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPWATERHOOGTOLSTEE-0401_0023.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPWATERHOOGTOLSTEE-0401_0024.png"