Plan: | Watervogelenbuurt, Hoograven, Tolsteeg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPWATERHOOGTOLSTEE-0401 |
Voor een aantal delen van het plangebied zijn ruimtelijke visies opgesteld; er is echter geen overall visie voor het plangebied vastgesteld. De visies vormen een kader voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling voor het betreffende deelgebied. De voorgestelde ontwikkelingen of ontwikkelingsrichtingen worden alleen dan meegenomen in het bestemmingsplan wanneer deze voldoende zijn uitgekristalliseerd. In de planbeschrijving wordt hier nader op ingegaan.
De visie concentreert zich op het versterken van de historische lange lijnen. Door het gebied loopt een aantal lange (historische) lijnen, zoals de Gansstraat, Vaartsche Rijn en Kromme Rijn, van buiten de stad naar binnen. Deze lijnen zorgen eveneens voor de verbinding van het plangebied aan zijn omgeving. Ze bepalen heel sterk het karakter van het gebied.
Daarnaast wordt gestreefd naar het versterken van de leefbaarheid in het gebied.
Als gevolg van de groei van de stad vindt een aantal veranderingen in het gebied plaats die om uitspraken vragen:
Het beeldkwaliteitplan doet, naast een morfologische analyse van de wijk en de samenhang tussen bebouwing en openbare ruimte, uitspraken over versterking van de hoofdstructuren (Vaartsche Rijnstrook en 't Goylaan) en over de gewenste beeldkwaliteit van de ontwikkellocaties uit het Wijkontwikkelingsplan (WOP). Om het contrast met de oever aan de overzijde (Rivierenwijk) te behouden zou de open structuur van de Vaartsche Rijnstrook gehandhaafd moeten blijven (geen wandvorming). De oever van de Vaartsche Rijn zou zo veel mogelijk openbaar toegankelijk moeten zijn, met name ten zijden van "t Goylaan (fietsverbinding met Nieuwegein). De 't Goylaan is de hoofdentree van de wijk, maar ook een drager van bovenwijks niveau, die scheidend werkt tussen noord en zuid Hoograven. De weg doorkruist de drie gebieden in Hoograven (Vaartsche Rijnstrook, Oud Hoograven en Nieuw Hoograven/Tolsteeg) wat een gefragmenteerd beeld oplevert. Deze twee aspecten zouden opgelost kunnen worden door de weg als één geheel (ruimtelijk en functioneel) in te richten. Een functioneel knooppunt bevordert de samenhang tussen noord en zuid, en één duidelijk profiel gaat de fragmentering in oost-west richting tegen.
In de visie is de gewenste hoofdstructuur aangegeven. Deze structuur vormt het raamwerk waarbinnen de veranderingen kunnen plaatsvinden.
Figuur 4.8: Vaartsche Rijnstrook, gewenste hoofdstructuur.
Van belang is een zestal aspecten:
Er zijn zeven gebieden omschreven waarvan er drie consoliderend zijn en waar er bij vier naar ontwikkeling binnen de hoofdfunctie wordt gestreefd. Consoliderend zijn de gebieden ten zuiden van Rotsoord (2), rondom de sporthal (3) en het Hamerplantsoen (5). In Rotsoord (1) wordt een sterk gevarieerd functiepatroon nagestreefd, multifunctioneel en intensief. Rondom de Brasemstraat (gebied 4) is een ontwikkeling wenselijk met functies die recht doen aan de ligging aan de entree van de wijk. Ten zuiden van Hamersplantsoen (6) openbaar maken van oevers en maatschappelijke functies toevoegen en tot slot gebied 7 het Liesbospark versterken van de sportfunctie. Op 29 juni 2004 is door het colege van burgemeester en wethouders een visie voor het Liesbospark vastgesteld.
Door ontwikkeling van het station Vaartsche Rijn heeft dit stuk veel potentie. Bij de ontwikkelingen in deze strook is het van groot belang dat het industrieel erfgoed zichtbaar blijft.
Met de toekomstige ruimtelijke structuur komt Rotsoord weer aan de Vaartsche Rijn te liggen. Het gebied moet de culturele en creatieve hotspot van Utrecht worden. De structuur is aan het water meer geleed en geschikt voor functiemenging. Aan de Tolsteegzijde is de structuur minder geleed en meer geschikt voor de functie wonen in combinatie met groen. Er wordt een recreatieve en functionele route naar de binnenstad gemaakt. Het contact met het water moet worden gemaakt door het openbaar maken van de oever in de vorm van een stenen kade.
Medio 2007 is de discussienota Binnenstad vastgesteld. In deze discussienota wordt een aantal dynamische deelgebieden onderscheiden. Een van deze deelgebieden is deelgebied zuid waar de Ooster- en Westerkade, het Vaartsche Rijn Stationsgebied en een deel van Rotsoord ook ondervallen. Een mix van relatief kleinschalige functies is een belangrijk kenmerk van dit gebied. Door de aanleg van station Vaartsche Rijn en de ontwikkeling van Rotsoord komt er naar verwachting meer druk op dit gebied en worden met name de Ooster- en Westerkade naar verwachting intensiever benut.
Hoograven is een gemeentelijke krachtwijk. Onder de noemer 'Hoograven in de lift' zijn de gemeente, de bewoners en de organisaties in de wijk aan de slag gegaan om van Hoograven een krachtwijk te maken. Het accent in de aanpak ligt op Nieuw Hoograven. De extra inzet is gericht op een combinatie van:
- Wonen/opwaarderen van de openbare ruimte.
- Versterken van de sociaaleconomische positie van bewoners.
- Versterken van de participatiegraad en de sociale cohesie.
Veiligheid en gezondheid zijn belangrijke aandachtspunten in de strategie. Voor dit bestemmingsplan is van belang dat bij het opwaarderen van de openbare ruimte gezocht wordt naar aansluiting op de kwaliteiten van de Vaartsche Rijnstrook, de Hollandsche Waterlinie en de stempelstructuur van Hoograven. De bruikbaarheid van de woonomgeving voor ontmoeting en eventueel zelfbeheer door diverse groepen staat voorop.
Diverse locaties in Hoograven, waaronder de groenstrook Opaalweg zijn/worden heringhericht op grond van het Wijkgroenplan Zuid. Daarnaast is er een Wijkspeelruimteplan voor zuid waar de kaders zijn opgenomen voor gebruik en inrichting van de speelruimte.