direct naar inhoud van 5.6 Luchtkwaliteit
Plan: Haarzuilens
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPHAARZUILENS-0401

5.6 Luchtkwaliteit

5.6.1 Wettelijk kader

Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen)

In artikel 5.16 van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) is een limitatieve opsomming opgenomen van de bevoegdheden waarbij luchtkwaliteitseisen een directe rol spelen. Het gaat in ieder geval om ruimtelijke besluiten, zoals bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen milieu, die direct gevolgen voor de luchtkwaliteit hebben en daardoor kunnen bijdragen aan overschrijding van een grenswaarde.

Op grond van artikel 5.16 Wm kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit uitoefenen, indien aannemelijk is gemaakt dat:

a. de bevoegdheden/ontwikkelingen niet leiden tot een overschrijding van de grenswaarden (lid 1 onder a);

b1. de concentratie in de buitenlucht van de desbetreffende stof als gevolg van de uitoefening van die bevoegdheden per saldo verbetert of ten minste gelijk blijft (lid 1 onder b1);

b2. bij een beperkte toename van de concentratie van de desbetreffende stof, door een met de uitoefening van de betreffende bevoegdheid samenhangende maatregel of een door die uitoefening optredend effect, de luchtkwaliteit per saldo verbetert (lid 1 onder b2);

c. de bevoegdheden/ontwikkelingen niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht van een stof waarvoor in bijlage 2 van de Wet milieubeheer een grenswaarde is opgenomen (lid 1 onder c);

d. het voorgenomen besluit past binnen, is genoemd in of is in elk geval niet in strijd met het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) of een vergelijkbaar programma dat gericht is op het bereiken van de grenswaarden (lid 1 onder d).

Met andere woorden, luchtkwaliteitseisen spelen in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van een dergelijke bevoegdheid, als tenminste aan één van de bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan.

5.6.2 Plangebied

Ten behoeve van het bestemmingsplan is een onderzoek luchtkwaliteit uitgevoerd. (Beoordeling luchtkwaliteit bestemmingsplan Haarzuilens. Gemeente Utrecht, SO, afd Expertise Milieu, Datum: 28 februari 2013). Het doel van dit onderzoek was te onderzoeken of de luchtkwaliteit na vaststelling van het bestemmingsplan Haarzuilens voldoet aan de grenswaarden uit de Wet luchtkwaliteit. Bij het bepalen van de luchtkwaliteit in de situatie na realisatie van de genoemde ontwikkelingen is tevens rekening gehouden met aanpassingen van de wegen in het beïnvloedingsgebied. Alle berekeningen zijn uitgevoerd op een afstand van 10 meter van de wegrand op maatgevende plaatsen.

In het uitgevoerde luchtonderzoek is de luchtkwaliteit beoordeeld op drie momenten (2013, 2015 en 2020) op de wegen in het plangebied en op de ontsluitingswegen waarover het bestemmingsverkeer naar het plangebied wordt afgewikkeld.

Geconstateerd kan worden dat in alle onderzoeksjaren op de wegen in het plangebied, in de huidige situatie en in de toekomstige situatie ruimschoots voldaan wordt aan de (toekomstige) grenswaarden uit de Wet milieubeheer. Ook op de toeleidende wegen wordt in de huidige situatie en in de toekomstige situatie voldaan aan de (toekomstige) grenswaarden uit de Wet milieubeheer. Eenzelfde conclusie kan worden getrokken op basis van de Monitoringstool (zie www.nsl-monitoring.nl).

In de beschouwde periode 2011-2020 verbetert de luchtkwaliteit, als gevolg van de verschoning van het wagenpark en generiek beleid.

Conclusie
Op basis van het onderzoek blijkt dat het aspect luchtkwaliteit geen belemmering vormt bij het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan omdat nu en in de toekomst nergens de grenswaarden worden overschreden. Hiermee wordt voldaan aan het gestelde in artikel 5.16 eerste lid 1, onder a, van de Wet milieubeheer.

Verkeersmodel VRU 3.1

Het luchtkwaliteitsonderzoek is uitgevoerd met het Verkeersmodel 2.1. Op 1 november 2013 treedt het nieuwe verkeersmodel VRU 3.1 in werking.

Een nieuw verkeersmodel kan gepaard gaan met significante effecten i.r.t. lucht voor in procedure zijnde plannen. Om deze effecten in beeld te brengen is er gekozen voor een stadsbrede analyse. Deze analyse is bedoeld om te kunnen beoordelen of er plannen zijn waar mogelijk significante effecten optreden. Voor deze plannen kan dan nader onderzoek plaatsvinden. Voor de plannen waar geen significant effect optreedt kan geconcludeerd worden dat de gehanteerde verkeerscijfers nog representatief zijn voor de beoordeling van de luchtkwaliteit.

Voor het onderhavige bestemmingsplan treedt geen significant effect op. Dit betekent dat het uitgevoerde onderzoek op basis van het verkeersmodel 2.1. nog steeds als representatief kan worden beschouwd. Een nieuw onderzoek op basis van het nieuwe verkeersmodel is dan ook niet nodig.