direct naar inhoud van 4.6 Verkeer en parkeren
Plan: Haarzuilens
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPHAARZUILENS-0401

4.6 Verkeer en parkeren

Langzaam verkeer

Recreanten worden gestimuleerd om in het gebied te wandelen en te fietsen. Goede fietsverbindingen vanuit de stad naar het gebied in zijn daarvoor belangrijk. In het Landinrichtingsplan zijn naast de reeds bestaande hoofdfietsroutes geen extra routes geïntroduceerd. Wel is een vrijliggende fietsroute aangelegd langs de Verlengde Parkweg in aansluiting met Leidsche Rijn/Vleuterweide. Verder is de Bochtdijk (hoofdfietsroute) door de afsluiting voor autoverkeer verbeterd als fietsverbinding door het centrale gebied. De Joostenlaan en het Haarpad zijn verbeterd als fietsroute door het maken van een fysieke afsluiting voor autoverkeer. Het recreatiegebied is hiermee uitstekend bereikbaar per fiets.

Openbaar vervoer

Buslijn 127 rijdt door het gebied via de Thematerweg, Ockhuizerweg en Polderweg. Tijdens evenementen wordt er gebruik gemaakt van een pendeldienst.

Auto

Het gebied Haarzuilens ligt direct ten noordwesten van de wijk Leidsche Rijn. Dit betekent naast de bouw van woningen en bijbehorende voorzieningen een gebied dat invulling geeft aan de recreatieve behoefte. Hiervoor is samen met de ontsluiting van Vleuten (de realisatie van) nieuwe ontsluitende verkeersinfrastructuur voor gemaakt. De belangrijkste ontsluitende wegen voor het gebied zijn:

  • Haarrijnse Rading (ten oosten van Vleuten, met een aansluiting op de A2);
  • Noordelijke Stadsas (oost-west gerichte ontsluiting Leidsche Rijn, Stroomrugbaan en Huis te Vleutenbaan);
  • Verlengde Parkweg (kortsluiting tussen Noordelijke Stadsas en Parkweg).

In het kader van het Landinrichtingsplan Haarzuilens moeten op een drukke dag 15.000 recreanten het gebied kunnen bezoeken zonder dat het gebied daar veel onder lijdt. In het Landinrichtingsplan worden verschillende veranderingen genoemd voor de wegenstructuur. Doorgaand verkeer en sluipverkeer worden zoveel mogelijk teruggedrongen. De ontsluitende wegenstructuur voor het plangebied, waar onder de verlengde Parkweg, Stroomrugbaan, Huis te Vleutenbaan en haarrijnserading, alsmede de maatregelen binnen het plangebied zelf zijn inmiddels uitgevoerd. Ook de verbreding van de A2 is inmiddels een feit. De volgende maatregelen zijn gerealiseerd:

  • de Bochtdijk, de Joostenlaan en het Haarpad is (fysiek) afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en zijn daardoor aantrekkelijk voor wandelaars en fietsers;
  • de Polderweg en daarmee een deel van de Ockhuizerweg zijn niet in de ochtenduren toegankelijk voor doorgaand verkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer onder voorwaarden;
  • de functie van de Rijndijk, Parkweg en Breudijk (deels) is veranderd in een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom. Dit betekent dat er 60 km per uur mag worden gereden. Waar recreanten oversteken zijn fysieke maatregelen genomen. Deze oversteken zijn zoveel mogelijk gecombineerd met snelheidsremmende maatregelen die zijn aangebracht, waarmee het snelheidsregime extra wordt ondersteund. De bestaande, parallel gelegen vrijliggende fietspaden naast deze wegen worden gehandhaafd;
  • parkeervoorzieningen zijn, voor zover uitgevoerd, met name aan de randen van het gebied aangelegd. Dit om te voorkomen dat men met de auto het recreatiegebied in trekt en dat men op drukke dagen in de bermen gaat parkeren. Parkeerplaatsen voor de pleisterplaatsen zijn op de daartoe aangewezen locaties aangelegd. Het parkeren voor het kasteel is gehandhaafd, evenals het parkeren ten behoeve van Haarzuilens zelf.

Deze maatregelen zijn op de onderstaande kaart aangegeven en zijn als uitgangspunt genomen in het verkeersonderzoek, zie hiervoor bijlage 9 (zie ook hieronder) dat de gemeente uitgevoerd heeft.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPHAARZUILENS-0401_0015.jpg"

Daarnaast is de huidige Parkweg middels de Verlengde Parkweg aangesloten op het gebied en hoofdstructuur van Leidsche Rijn/Vleuterweide. Hierdoor ontstaat een rondweg om de kern van Vleuten. Deze route vormt de belangrijkste ontsluiting voor het gebied Haarzuilens.

De gemeente Utrecht heeft onderzocht welke effecten het Landinrichtingsplan Haarzuilens heeft. Het onderzoek heeft als uitkomst dat de bestaande infrastructuur de verkeersstromen kan verwerken.

Er is voor het in beeld brengen van de plannen conform het Landinrichtingsplan Haarzuilens een rapport opgesteld voor de gewenste verkeersmaatregelen. Bureau Hauptmeijer Verkeer heeft in 2004 hiervoor een rapport opgesteld. De gewenste voorzieningen/maatregelen zijn belicht in dit rapport.

Daarnaast is een rapport opgesteld door de gemeente Utrecht (2005, bijlage 9) ten aanzien van de verwachte evenementen en bezoekersaantallen en daarmee in verband de verwachte intensiteiten op piekdagen. Daarbij is het aantal benodigde parkeerplaatsen belicht. Daar de verwachte bezoekersaantallen in de jaren na 2005 fors naar beneden zijn bijgesteld, moet de uitkomst van het onderzoek van de gemeente worden gezien als worst case scenario. De gemeente Utrecht heeft in dit onderzoek uit 2005 onderzocht welke effecten het Landinrichtingsplan Haarzuilens heeft op de omgeving. Het onderzoek heeft als uitkomst dat de bestaande infrastructuur de verkeersstromen kan verwerken, mits er een aantal aanpassingen aan de verkeerssituatie wordt uitgevoerd. Deze verkeersmaatregelen zijn inmiddels allemaal uitgevoerd. Dit betekent dat de mogelijke verkeersstromen die het uitvoeren van het Landinrichtingsplan kan hebben op de infrastructuur ter plaatse, door de inmiddels uitgevoerde voorzieningen en maatregelen kunnen worden verwerkt door de huidige infrastructuur.

Er is alleen gekeken naar autobewegingen. In 2009 is een nul-meting (telling) uitgevoerd voor autoverkeer. In 2011 is een zogenaamde één-meting uitgevoerd. De tendens is dat het in het plangebied significant rustiger wordt. Of deze afname geheel is toe te wijzen aan de maatregelen conform het Landinrichtingsplan is niet te zeggen. In die periode is ook de A2 volledig opengesteld.

Er zijn geen aanwijzingen dat het Landinrichtingsplan effect heeft op de aansluiting N230-A2.

Parkeren Landinrichtingsplan

Bij het Landinrichtingsplan is het uitgangspunt dat 60 % van de bezoekers met de auto komt (zogenaamde laag scenario). In het Landinrichtingsplan is voorzien in een uitbreiding van het parkeren in het gebied. Gratis parkeren aan de rand van het gebied voorkomt dat men met de auto het recreatiegebied in trekt en dat men op drukke dagen in de bermen gaat parkeren. Er is berekend dat er in totaal 1200 parkeerplaatsen nodig zullen zijn als het landinrichtingsplan in zijn geheel uitgevoerd is (variant laag). De parkeerterreinen worden zo ingericht dat uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in de toekomst mogelijk is. Het parkeren voor het Kasteel Haarzuilens blijft ongewijzigd. Verder zullen parkeervoorzieningen mogelijk worden gemaakt bij de pleisterplaatsen. Op de plankaart zijn op een aantal plaatsen de parkeerlocaties nader aangeduid met een maximum aantal parkeerplaatsen.

De volgende parkeerplaatsen zijn reeds aangelegd:

Verlengde Parkweg/Hamlaan:

  • 60 stuks nabij de schaatsbaan
  • 60 stuks nabij de begraafplaats
  • 36 stuks bij Kannen en Kruiken

Klein Limburg:

  • 20 stuks aangelegd

Thematerweg:

  • 200 stuks (Wielrevelt) aangelegd

Dorp: bestaande parkeerplaats bij restaurant De Vier Balken

  • 200 stuks handhaven

Station Vleuten:

  • 100-200 stuks in het weekend.

Kasteel De Haar:

  • Betaalde parkeerplaats. Alleen het kasteel kent betaald parkeren.

Nog te realiseren parkeerplaatsen in het plangebied:

  • Op pleisterplaats Thematerweg 5: 0 tot 20
  • Op pleisterplaats Thematerweg 10: 0 tot 20
  • In de omgeving van het Parkbos: 200 stuks

De parkeervoorzieningen ten behoeve van het Parkbos wordt mogelijk gemaakt via een wijzigingsbevoegdheid. De nog aan te leggen parkeerplaatsen zullen indien mogelijk gefaseerd naar behoefte worden aangelegd. Er zal eerst worden gekeken of er gebruik gemaakt kan worden van de parkeervoorziening bij Kasteel de Haar.

Parkeren overige ontwikkelingen

Voor wat betreft de uitvoering van het Landinrichtingsplan is berekend hoeveel parkeerplaatsen noodzakeljk zijn en waar deze worden aangelegd. Voor de overige ontwikkelingen in het plangebied die niet zijn voorzien in het landinrichtingsplan geldt dat wordt aangesloten bij de stedelijke parkeernormen. In het gehele gebied wordt uitgegaan van de bestaande situatie voor wat betreft parkeren. Het uitgangspunt bij nieuwe ontwikkelingen is parkeren op eigen terrein, hierbij wordt aangesloten op de nieuwe parkeernormen zoals vastgelegd de "Nota stallen en parkeren gemeente Utrecht".