direct naar inhoud van 5.5 Geluidhinder
Plan: Groeneweg Midden
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPGROENEWEGMIDDEN-0601

5.5 Geluidhinder


Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke inrichting en ontwikkeling van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object.

De regels van de Wet geluidhinder zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan. De normen uit die wet zijn van toepassing bij:
- bestemmen van gronden voor nieuwe geluidsgevoelige objecten als woningen en scholen;
- bestemmingen van gronden voor aanleg van nieuwe (gezoneerde) wegen (niet bij woonerven of
30 km-wegen);
- reconstructie van wegen;
- geluidsgezoneerde bedrijventerreinen.
Als een van bovenstaande situaties aan de orde is dient er een akoestisch onderzoek te worden gedaan en als het nodig blijkt te zijn kan er Ontheffingen Hogere grenswaarde worden aangevraagd.

5.5.1 Wegverkeerslawaai

In het kader van de wet geluidhinder bevinden zich langs een aantal wegen geluidzones waarbinnen in het geval van nieuwe situaties onderzoek moet worden gedaan naar de geluidbelasting. In een aantal gevallen is het echter niet nodig akoestisch onderzoek uit te voeren, namelijk:
- woonerven;
- 30 km/uur gebieden;
- wegen waarvan op grond van een door de gemeenteraad vastgestelde geluidsniveaukaart vaststaat
dat de geluidbelasting op 10 meter uit de as van de meest nabij gelegen rijstrook minder dan
50 dB(A) bedraagt.

Bij het realiseren van geluidsgevoelige functies binnen een zone van een weg, zal onderzoek naar de geluidbelasting vanwege het wegverkeerslawaai moeten worden gedaan. De geluidbelasting op de gevel mag niet meer bedragen dan de voorkeursgrenswaarde (48 dB). Indien dit niet het geval is, kan een hogere waarde procedure worden gevolgd bij gedeputeerde staten, waarbij de geluidbelasting in binnenstedelijke gebieden ten hoogste 63 dB mag bedragen. De procedure voor het verlenen van een hogere grenswaarde loopt parallel met de bestemmingsplanprocedure.

Indien er een woning gebouwd wordt met een geluidsbelasting hoger dan de voorkeursgrenswaarde, wordt er in de gemeentelijke geluidsnota een aantal voorwaarden gesteld voor het verlenen van de hogere grenswaarden.

De algemeen geldende eisen op grond van de geluidsnota zijn:
1. Er dient een reden te zijn om van de voorkeursgrenswaarde af te wijken (ontheffingscriteria).
2. Er dient te worden voldaan aan een aantal voorwaarden:
- Iedere woning dient te beschikken over een geluidsluwe gevel;
- De woning bevat voldoende verblijfsruimten aan de geluidsluwe gevel, te weten 30% van het aantal
verblijfsruimten of 30% van de oppervlakte van het verblijfsgebied;
- Indien de woning beschikt over een buitenruimte dan is deze bij voorkeur gelegen aan de
geluidsluwe zijde. Het geluidsniveau mag er in ieder geval niet meer dan 5 dB hoger zijn dan op de
geluidsluwe gevel.

5.5.2 Akoestisch onderzoek Wet geluidhinder

Op 29 september 2010 is door adviesbureau Peutz een Akoestisch onderzoek uitgevoerd naar geluidbelasting van woningen in het plangebied Groeneweg Midden.

De berekende geluidbelasting door toedoen van de Laan van Nieuw Guinea en de Groeneweg zijn bij de meeste woningen niet hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB uit de Wet Geluidhinder. Bij 52 woningen wordt deze voorkeursgrenswaarde wel overschreden en is een hogere waarden nodig. Aan de criteria voor het toekennen van de hogere waarden is voldaan. Derhalve zullen ingevolge de Wet Geluidhinder hogere grenswaarde worden vastgesteld.

Besluiten tot het vaststellen van hogere waarden ingevolge artikel 83 Wet geluidhinder voor de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting ten behoeve van het bestemmingsplan Groeneweg Midden.

5.5.3 Akoestisch onderzoek Wet milieubeheer

Op 5 oktober 2010 is door adviesbureau Peutz een onderzoek uitgevoerd naar Geluid naar de omgeving vanwege inrichtingen in het plan Groeneweg Midden te Utrecht. Op grond van dat rapport kan geconcludeerd worden dat voor de in het plan aanwezige inrichtingen aan de standaard van toepassing zijnde geluidsgrenswaarden op grond van de milieuwet- en regelgeving bij de meeste woningen kan worden voldaan. De daarvoor noodzakelijke randvoorwaarden (bestrating, lay-out loslocatie, inpandige bouwkundige voorzieningen, beperkingen in tijd met betrekking tot laden en lossen) kunnen binnen het plan of de bedrijfsvoering van de diverse inrichtingen worden ingepast. Een en ander zal nader ingevuld worden middels een maatwerkvoorschrift op grond van het Activiteitenbesluit.

5.5.4 Akoestisch onderzoek Wet ruimtelijke ordening

Op 3 december 2010 is door Adviesbureau Peutz een onderzoek uitgevoerd naar Akoestische aspecten van plan Groeneweg Midden te Utrecht in het kader van een goede ruimtelijke ordening. Op grond van het onderzoek wordt geconstateerd dat onder de genoemde randvoorwaarden in zowel dit rapport als de rapportage van onderzoek naar geluid vanwege wegverkeer en vanwege inrichtingen een acceptabel woon- en leefklimaat gerealiseerd zal worden.