direct naar inhoud van 6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Bouwinitiatief startblok, Kanaleneneiland
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPBOUWINISTARTBLOK-0401

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

In dit hoofdstuk wordt beschreven op welke wijze burgers en belanghebbenden bij het plan zijn betrokken en hoe zij hierop hebben kunnen reageren.

6.2.1 Overleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening

Het plan wordt aan een aantal instanties toegezonden voor reactie als bedoeld in art 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Hierop zijn reacties binnegekomen van Rijkswaterstaat, de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en de Provincie Utrecht. Hieronder wordt kort op de reacties ingegaan:

Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat met het verzoek om op een strook met een breedte van 10 meter langs het Merwedekanaal de dubbelbestemming waterstaatsdoeleinden op te nemen. De zone is opgenomen op de plankaart. Het hemelwater in het plangebied, afkomstig van verhard oppervlak, moet bij voorkeur worden op de locatie geïnfiltreerd of worden opgevangen en afgevoerd naar oppervlaktewater. In onderhavige situatie kan daarbij direct op het Merwedekanaal worden geloosd.

VRU
Ook van de veiligheisregio Utrecht is een advies ontvangen met betrekking tot de externe veiligheid vanwege de ligging van het plangebied binnen het effectgebied het LPG station aan de Beneluxlaan. Dit LPG station ligt buiten het plangebied en de adviezen van de VRU richten zich met name op de omgevingsvergunning van het LPG station alsmede op de bereikabaarheid van het plangebied voor hulpdiensten. Daarnaast wordt ingegaan op de blusvoorzieningen, zelfredzaamheid en vluchtmogelijkheden. Het betreft hier in hoofdzaak uitvoeringsmaatregelen. Het advies van de VRU, almede de gemeentelijke reactie daarop is opgenomen in respectievelijk Bijlage 6 en Bijlage 7 van dit plan.

Provincie
De Provincie concludeert dat dit bestemmingsplan niet strijdig is met de provinciale ruimtelijke belangen zoals deze zijn opgenomen in de Provinciale Ruimtelijke Verordening en de Beleidslijn nieuwe Wro.

6.2.2 Advies wijkraad

De Wijkraad is door middel van een presentatie tijdens een wijkraadvergadering geïnformeerd.

6.2.3 Inspraak

Op basis van het stedenbouwkundige programma van eisen (SPVE) heeft overleg plaatsgevonden met de buurt en andere belanghebbenden.

De gemeente Utrecht organiseerde op 26 juni 2012 samen met Bouwfonds een avond voor omwonenden van en andere betrokkenen bij het woningbouwplan Startblok. Tijdens de inloopavond konden belangstellenden in gesprek met vertegenwoordigers van gemeente en Bouwfonds – om een reactie te geven op de plannen, of om vragen te stellen.

Onderwerpen die tijdens de avond aan bod kwamen:

  • Veel omwonenden zijn op zich voor de komst van Startblok, omdat het levendigheid toevoegt aan het gebied.
  • Het parkeren rondom MAX (fiets en auto) is de grootste zorg op dit moment voor veel omwonenden. Zij vrezen dat het parkeerprobleem door de komst van Startblok zal vergroten.
  • Een MAX bewoner deed de suggestie om parkeerplekken bij Smart Business Park mede te laten gebruiken door MAX bewoners.
  • Op dit moment gebruiken circa 20 huurders een parkeerplek in de parkeergarage, dankzij de regeling van Bouwfonds waardoor kopers hun parkeerplek kunnen verhuren. Enkele huurders geven aan dat het nu lastig is een parkeerplek in de garage te huren, doordat weinig kopers hun plek ter beschikking stellen. Er zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Onderzocht zal worden hoe vraag en aanbod elkaar beter kunnen vinden.
  • Voor bewoners van een koopappartement aan de oostzijde van City Campus MAX is het verlies aan uitzicht het grootste bezwaar. Enkele kopers vertellen dat hen door de makelaar is verteld dat er ééngezinswoningen zouden komen. Bouwfonds staat ervoor open om de eigenaar-bewoners op wier appartement de nieuwbouw het meeste effect heeft, voorrang te geven bij toewijzing van woningen in Startblok.
  • Enkele bezoekers van de informatieavond vroegen aandacht voor voldoende groen rondom de nieuwbouw van Startblok.


In het tweekolommenstuk op het SPVE zijn bovenstaande onderwerpen aan de orde gekomen en van een gemeentelijke reactie voorzien. Het tweekolommenstuk is opgenomen in Bijlage 8 Tweekolommenstuk bij dit bestemmingsplan.

Gezien het voortraject wordt geen aanvullende inspraakmogelijkheid geboden ten aanzien van het voorontwerp-bestemmingsplan, maar wordt de procedure gestart met de tervisielegging van het ontwerp-bestemmingsplan.