Plan: | Beekweide-plus |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0339.BPBeekweideplus-ow03 |
In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) liggen zones rond wegen en spoorlijnen en gezoneerde industrieterreinen. Wegen op een woonerf of met een maximumsnelheid van 30 km/uur hebben geen zone. Voor nieuw te realiseren geluidgevoelige bestemmingen (zoals woningen) binnen een geluidszone noemt de Wgh een voorkeurswaarde voor het geluid afkomstig van wegverkeer, spoorwegverkeer en gezoneerde industrieterreinen. Voor dit plan is alleen geluid afkomstig van wegverkeer relevant.
Het bestemmingsplan staat de bouw van nieuwe geluidgevoelige objecten (woningen) toe. Echter alle wegen in het plangebied kennen een snelheidsregime van maximaal 30km/uur. Het plangebied ligt buiten de geluidzone van de Barneveldsestraat, de enige weg die akoestisch gezien relevant zou kunnen zijn. Reden waarom een akoestisch onderzoek achterwege is gelaten.
Onder overige geluidsbronnen wordt hier verstaan: de geluiden die afkomstig zijn van de menselijke stemmen op de sportvelden en het schoolplein. Met het oog op de te bouwen woningen is in het kader van dit bestemmingsplan ook gekeken naar de gevolgen op de omgeving door deze activiteiten. Weliswaar wordt menselijk stemgeluid in het kader van het Activiteitenbesluit buiten beschouwing gelaten, in het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt gestreefd naar maatschappelijk aanvaardbare oplossingen om geluidhinder zo veel mogelijk te voorkomen.
Bij de uitwerking van het stedenbouwkundig plan voor de nieuw te bouwen woningen, zal daarom zoveel mogelijk de richtafstanden in acht worden genomen, zoals vermeld in de VNG uitgave "Bedrijven en Milieuzonering" (2009) om zodoende door goede stedenbouwkundige oplossingen ernstige hinder zoveel mogelijk te voorkomen. Zie voor de richtafstanden paragraaf 6.2.1.