direct naar inhoud van 2.4 Verkeer
Plan: Kern Linschoten
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0335.BPKernLinschoten-VA03

2.4 Verkeer

In deze paragraaf is de verkeersstructuur voor de kern Linschoten beschreven. Eveneens zijn de huidige verkeerscirculatie en de parkeersituatie in de verschillende woonwijken beschreven en is gekeken of de nieuwe ontwikkelingen zullen leiden tot problemen op deze aspecten.

2.4.1 Verkeersstructuur

Bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer

De belangrijkste ontsluitingsroute door de kern wordt gevormd door de Laan van Rapijnen, Laan van Overvliet en de Van Rietlaan. Vanaf deze wegen wordt een groot deel van de kern ontsloten. Zowel de Laan van Rapijnen als de Van Rietlaan sluiten aan op de N204. Eveneens geven de Korte Linschoten westzijde, de G. van de Valk Boumanstraat en de Engherzandweg aansluiting op de N204. De N204 geeft in noordelijke richting verbinding met de A12 (Arnhem - Den Haag). Eveneens verbindt de N204 Woerden met Montfoort en sluit iets ten noordoosten van Lopik (ter hoogte van het bedrijventerrein van Lopik) aan op de N210. Ter hoogte van Montfoort sluit de N204 echter ook aan op de N228. De N228 loopt van Utrecht/De Meern via Montfoort en Oudewater naar Gouda.

De Laan van Rapijnen, de Laan van Overvliet en de Van Rietlaan zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen in de kern Linschoten zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

De verkeersdruk op de N204 zorgt voor problemen met betrekking tot geluidshinder, slechte oversteekbaarheid en sluipverkeer. Om de doorstroming te verbeteren en de barrière van deze weg te verminderen, zijn op de N204 reeds verschillende maatregelen genomen. Aanvullend hierop gaat de provincie, naar verwachting de komende 2 jaar, het fietspad verbreden, het oversteken veiliger maken en een rotonde aanleggen. Ten slotte wordt het hele wegvak voorzien van stil asfalt. Bij het kruispunt N204/van der Valk Boumanstraat komt een enkelstrooksrotonde. De rotonde werkt snelheidsremmend wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Ter hoogte van de Engherzandweg komt een verhoogde geleider in het midden van de N204. Fietsers hebben op die manier een rustpunt in het midden van de weg waardoor ze in twee keer kunnen oversteken. Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijkheden om de Engherzandweg autoluw te maken. De fietsoversteek bij de Van Rietlaan wordt verhoogd uitgevoerd in rood asfalt en gemarkeerd met pijlen. Op die manier valt het fietspad meer op voor automobilisten en wordt de voorrangsregeling, waarbij fietsers op de N204 voorrang hebben, duidelijker.

Bereikbaarheid voor langzaam verkeer en verkeersveiligheid

Langs de Laan van Rapijnen tussen de N204 en De Beide Vlooswijkenlaan en langs een deel van de Van Rietlaan zijn, conform de inrichting van deze wegen volgens Duurzaam Veilig, fietssuggestiestroken en vrijliggende fietsvoorzieningen gelegen. Op de 30 km/h-wegen vind een gemengde verkeersafwikkeling plaats.

Langs de N204 is een vrijliggend in twee richtingen te berijden fietspad gelegen. Via dit fietspad kan naar Montfoort en Woerden gereden worden. Gezien het relatief grote aantal ongelukken, omdat het fietspad te smal is voor het tweezijdige gebruik, zal het fietspad worden verbreed.

Bereikbaarheid per openbaar vervoer

Door de kern Linschoten loopt een busroute van de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Montfoort - Woerden en Oudewater - Woerden. De haltes van deze dienst zijn gelegen langs de Van Rietlaan, langs de Laan van Overvliet ter hoogte van het Jaagpad en langs de Laan van Rapijnen. De woningen binnen de kern zijn binnen 500 m van de verschillende haltes gelegen.

2.4.2 Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Algemeen

In 2009 is een verkeersonderzoek1 uitgevoerd waarbij de huidige verkeerscirculatie in beeld is gebracht. Dit is gedaan door het uitvoeren van een kentekenonderzoek. Hierbij is van alle passerende voertuigen het kenteken geregistreerd om te bepalen of een voertuig doorgaand of bestemmingsverkeer is. Geconcludeerd kan worden dat een aanzienlijk deel van het verkeer door de oude dorpskern doorgaand verkeer is. Het doorgaande verkeer zorgt echter niet voor capaciteitsproblemen in het gebied. De wegen in het gebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen waarbij de gemiddelde capaciteit 2.000 mvt/etmaal bedraagt, de intensiteiten in het gebied liggen echter lager.

Het is wel minder gewenst dat dit verkeer door de oude kern rijdt aangezien deze weg niet bedoeld is voor het doorgaand verkeer. In het verkeersonderzoek zijn enkele maatregelen genoemd om de invloed van het doorgaande verkeer te beperken.

Nieuwe ontwikkelingen

Begraafplaats

De bestaande begraafplaats zal worden uitgebreid met circa 180 graven. Het aantal plechtigheden per dag zal echter gelijk blijven aan de huidige situatie. Dit betekent dat de uitbreiding niet zal leiden tot extra verkeer van en naar de begraafplaats.

Jacob Barneveldstraat

Op de locatie Jacob Barneveldstraat 19 worden nieuwe woningen, maatschappelijke voorzieningen en kantoren mogelijk gemaakt. Omdat er nog geen exacte bouwplannen zijn, is het niet mogelijk te berekenen hoeveel extra verkeer deze ontwikkelingen zullen genereren. Bij de berekening van de verkeersgegevens voor het jaar 2022 (benodigd voor wegverkeerslawaai) is om deze reden uitgegaan van een hoge autonome verkeersgroei van 3%. Door een hoge autonome verkeersgroei aan te houden is het extra verkeer ten gevolge van deze ontwikkelingen in de berekeningen meegenomen.

Door de gemeente zijn verkeerstellingen uit 2004 van de Laan van Rapijnen aangeleverd. In 2004 bedroeg de werkdag etmaalintensiteit 1.481 mvt/etmaal. Zoals bovenstaand benoemd zijn de nieuwe ontwikkelingen meegenomen in de verkeerscijfers voor 2022 door een autonome verkeersgroei van 3% per jaar aan te houden. Dit betekent dat de verkeersintensiteit in 2022 2.500 mvt/etmaal zal bedragen. De Laan van Rapijnen is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Voor dergelijke wegen wordt doorgaans een verkeersintensiteit van 6.000 – 12.000 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht. De verkeersintensiteit van 2.500 mvt/etmaal ligt ver onder de maximaal toelaatbare intensiteit op deze weg. Gesteld kan dan ook worden dat de weg voldoende is ingericht om een adequate en veilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken.

2.4.3 Parkeren

Algemeen

In het eerder genoemde verkeersonderzoek is eveneens een parkeermeting uitgevoerd om te onderzoeken of er voldoende parkeergelegenheid in en direct rondom het beschermde dorpsgezicht is. Hierbij is de bezettingsgraad gemeten in 3 gebieden: De Vaart (30 parkeerplaatsen), het centrum (35 parkeerplaatsen) en zuid (35 parkeerplaatsen).

Uit het onderzoek blijkt dat gebied 1 (De Vaart) een lage parkeerdruk kent. De gebieden 2 en 3 kennen echter een hoge parkeerdruk. Vooral in de avonduren is de bezettingsgraad hier erg hoog, waardoor bewoners moeilijk een parkeerplaats kunnen vinden.

Nieuwe ontwikkelingen

Begraafplaats

Het benodigde aantal parkeerplaatsen gaat uit van het aantal gelijktijdige begrafenissen. Door de uitbreiding van het aantal graven zal het aantal plechtigheden niet toenemen, zodat geen extra parkeerplaatsen benodigd zijn.

Jacob Barneveldstraat

Zoals eerder gezegd is op deze loactie geen definitief bouwplan bekend. Om de parkeerbehoefte te bepalen dienen de parkeernormen uit publicatie 182 (CROW) gehanteerd te worden.

2.4.4 Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, mede doordat op de N204 diverse maatregelen worden getroffen om de doorstroming te verbeteren. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer, door de ligging van de woningen op minder dan 500 m van de verschillende haltes, goed. Door de inrichting van de verschillende wegen conform Duurzaam Veilig, is de verkeersveiligheid in de kern voldoende gewaarborgd. Uit het onderzoek naar de verkeerscirculatie komt naar voren dat een groot deel van het verkeer door de oude dorpskern doorgaand verkeer is, dit is niet wenselijk. In het verkeersonderzoek zijn enkele maatregelen genoemd om de invloed van het doorgaande verkeer te beperken. Uit het parkeeronderzoek komt naar voren dat Linschoten over het algemeen geen grote parkeerproblemen kent, wel is in een aantal gebieden de parkeerdruk in de avond erg hoog. Mede met het oog op de te verwachten groeiende parkeerdruk, verdient het de aanbeveling te zoeken naar uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. Voor de ontwikkeling op de locatie Jacob van Barneveldstraat dienen voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd te worden om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Het aspect verkeer staat deze uitbreiding dan ook niet in de weg.