direct naar inhoud van 4.10 Verkeer en parkeren
Plan: Bestemmingsplan Loerik VI-Albers Pistoriusweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0321.0280BPLOERIKVI-VAST

4.10 Verkeer en parkeren

In deze paragraaf wordt onderbouwd hoe de verkeerssituatie is toegerust op de toekomstige bestemmingen.

Maatregelen voor openbaar vervoer en fiets

In de bereikbaarheidsvisie heeft de gemeente het beeld geschetst van het huidige gebruik van verkeer en vervoer ook voor bedrijventerreinen. De wens bestaat bij de gemeente om het gebruik van fiets en openbaar vervoer te vergroten, maar hier heeft het bestemmingsplan in dit geval geen invloed op.

Het is wel waard te vermelden dat ter weerszijden van Het Spoor per juli 2013 twee bushalten worden aangelegd voor lijn 45 tussen Schalkwijk, 't Goy, Tull en 't Waal, NS Station Castellum, en Houten. De bushalten worden aangelegd in de nabijheid van de polikliniek van het Sint Antoniusziekenhuis in aanbouw en het Eerstelijns Medisch Centrum. Zij zullen ook een functie vervullen voor het gebied Loerik VI. Voorts is van belang dat in 2013 langs de westzijde van Het Spoor een tweede fietsstraat/fietspad zal worden aangelegd. Hierdoor wordt het gebied zeer goed bereikbaar per fiets. Bij de uitwerking zal ook gelet worden op voldoende en goede stallingsmogelijkheden voor fietsen.

Parkeren

Ten aanzien van parkeren geldt, dat bij ontwikkelingen het parkeren op eigen terrein dient plaats te vinden. Hiervoor is in het bestemmingsplan dan ook geen onderzoek noodzakelijk. Dit is in de regels vastgelegd.

Huidige situatie, ontsluiting per auto

Loerik VI is met een aantal aantakkingen aangesloten op Het Spoor. Het Spoor is een tweebaansweg met één rijstrook per rij richting en aan beide zijden ventwegen c.q. fietsstraten, die leiden naar de aangelegen kantoren en woningen. Het Spoor dient als ontsluitingsweg van het woongebied Loerik, de hier gelegen kantoren en voorts als auto-ontsluiting voor winkelcentrum Castellum.

Het Spoor is aangesloten op het hoofdwegennet via rotonde de Koppeling-Oost. Deze rotonde is in 2010 vergroot tot een dubbelstrooksrotonde. De Koppeling leidt vervolgens naar de Rondweg. Deze Rondweg geeft aansluiting op de aansluiting Houten op de A27, en, rond 2015 op de nieuwe aansluiting (genoemd A12 Salto) op de A12 ter hoogte van Bunnik.

afbeelding "i_NL.IMRO.0321.0280BPLOERIKVI-VAST_0003.png"

Afbeelding: luchtfoto huidige situatie rotonde De Koppeling - Oost

In de huidige situatie verloopt de verkeersafwikkeling rond Loerik VI zonder stagnatie. Een belangrijke factor daarbij is de aanwezigheid van de dubbelstrooksrotonde Koppeling-Oost.

De verkeersafwikkeling op de Koppeling en de vormgeving van de rotonde Oost zijn onderbouwd in het rapport “Verkeerafwikkeling De Koppeling(17 nov 2000, Goudappel Coffeng)”. In dit rapport wordt in 2015 rekening gehouden met een intensiteit op Het Spoor in de ochtend- resp. avondspits van 700 resp. 850 motorvoertuigen (op- en afrijdend verkeer). Op de Molen wordt rekening gehouden met een intensiteit van 900 resp. 1200 motorvoertuigen. Uit dit gegeven en een kruispuntberekening is geconstateerd, dat een dubbelstrooksrotonde nodig was voor de verkeersafwikkeling.

Toekomstige situatie

Het bestuur Regio Utrecht heeft van de verkeerssituatie in 2002 een model gebouwd. Dit model is verouderd, maar geeft wel enig inzicht in de toekomstige verkeersintensiteiten. Het geeft onder andere inzicht in de capaciteiten van Het Spoor en De Molen, de twee toeleidende wegen op de rotonde.

De Molen krijgt in 2020 per etmaal 8600 motorvoertuigen te verwerken, Het Spoor 4500. Hierbij is rekening gehouden met de komst van ca. 1300 werknemers, in 2002 gelijk te stellen aan 32.000 m2 bvo kantoren in Loerik VI (25 m2 per werkplek). Hierdoor zou het mogelijk worden dat ca. 2000 werknemers in Loerik VI gehuisvest zouden kunnen worden in de kantoorcapaciteit a 30.000 m2 bvo in dit bestemmingsplan.De uitbreiding van de mogelijke bestemming naar maatschappelijke doeleinden, cultuur en indoorsport zal geen extra verkeersruk opleveren, ten opzichte van de functie kantoren. De mogelijke bestemmingen bedrijven in categorie en wonen veroorzaken ook minder verkeersdruk dan kantoren. De functie kantoren is van de mogelijke bestemmingen is het meest verkeersbelastend, en daarmee bepalend voor de beoordeling of de huidige ontsluiting is toegerust voor de toekomst. Met huidige flexwerkconcepten in kantoren is de maat van een gemiddelde werkplek gedaald naar ca. 15 m2.

afbeelding "i_NL.IMRO.0321.0280BPLOERIKVI-VAST_0004.png"

Afbeelding: beeld van verkeersintensiteiten rond rotonde Koppeling Oost (bron VRU model, 2010)

Met de nieuwe aansluiting A12 Salto zal het verkeersbeeld op de Koppeling niet veranderen zo is de verwachting op grond van het verkeersmodel. Uit het VRU verkeersmodel is af te leiden dat de maximale verkeersbelasting voor een aantakking op de rotonde Koppeling-Oost 8500 motorvoertuigen per etmaal bedraagt, zoals de toekomstige situatie in 2020 voor de Molen is berekend. Voor Het Spoor is een verkeersbelasting van 4500 motorvoertuigen per uur berekend. Dit betekent dat Het Spoor nog een ruime restcapaciteit heeft voor een intensief gebruik van het gebied Loerik VI.

In de toekomst zullen er meerdere aantakkingen voor de auto op Het Spoor zijn: ten eerste het bestaande Hofspoor, ten tweede de twee bestaande aantakkingen ter weerszijden van de bestaande kerk aan Het Spoor. Het Hofspoor en één van de twee aantakkingen bij de kerk zullen in de toekomst doorgetrokken worden naar het gebied Loerik VI. De Beusichemseweg tussen Albers Pistoriusweg en Het Spoor zal te zijner tijd worden ingericht als fietspad, die de fietspaden Smalspoor en het fietspad over de Vijfwalbrug zal verbinden. De ontsluiting van de Beusichemseweg en de Albers Pistoriusweg zal plaatsvinden via de te handhaven auto- aantakkingen op Het Spoor. De Albers Pistoriusweg Oost zal niet als auto-ontsluiting voor Loerik VI worden gebruikt vanwege de te geringe breedte van de weg.

Conclusie

De ontsluiting van Loerik VI per auto via Het Spoor en de Koppeling is berekend op eventuele intensieve bebouwing in Loerik VI, zoals mogelijk wordt gemaakt in het bestemmingsplan. In het verkeersmodel VRU is voor het jaar 2020 rekening gehouden met een verkeersbelasting op Het Spoor met 4500 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etm), gebaseerd op bebouwing met circa 30.000 m2 kantoren. De capaciteit van de aansluiting van Het Spoor op de rotonde de Koppeling Oost is ruim groter dan de berekende intensiteit op basis van 30.000 m2 kantoren en is gelijk aan de verkeersbelasting op de Molen (8500 mvt/etm).

Per fiets en openbaar vervoer is het gebied, na realisatie van bushalten op Het Spoor en fietspaden langs Het Spoor in 2013, ook goed ontsloten.

Verder onderzoek in het kader van het voorliggend globaal bestemmingsplan wordt niet nodig geacht. In het kader van de uitwerking van het gebied is verder onderzoek nodig naar de ontsluiting binnen het gebied Loerik VI zelf en de precieze effecten van de bebouwing en de aan te leggen wegen op de omgeving, zowel verkeerstechnisch als de akoestische effecten.