Onderdeel van een goede ruimtelijke ordening is het effect van een beoogde nieuwe project op de verkeersstructuur en het parkeren in en rondom het plangebied.
Voor de ontsluiting wordt voorzien in een weg met de status van ‘fietsstraat met auto’s te gast’. Bij de vrijstaande woningen wordt geparkeerd op eigen terrein, terwijl nog drie parkeerplaatsen worden voorzien voor bezoekers van de biologische en natuurgebiedje. Voor de tien starterswoningen worden 15 parkeerplaatsen aangelegd, waarvan twee op eigen terrein van de hoekwoningen). Voor de vrijstaande woningen wordt uitgegaan van parkeren op eigen terrein. In het plan zijn op twee plaatsen ruimtelijke reserveringen opgenomen voor een eventuele latere doorgang ten behoeve van fiets- en voetgangersverkeer van en naar aansluitende percelen. Deze worden eveneens gebruik als calamiteitenroute voor hulpdiensten. De oorspronkelijke woningen Jhr. Ramweg 30 en 31 blijven binnen het plan gehandhaafd.
Parkeren
Hiermee wordt voldaan aan de gemeentelijke eisen ten aanzien van parkeren voor de te realiseren woningen. De ontsluiting van de locatie gebeurt via een aan te leggen voorziening die voldoet aan de eisen ‘fietsstraat met auto’s te gast’
Verkeer
Voor het te realiseren educatieve centrum zijn geen aanpassingen nodig in de huidige wegenstructuur. Binnen de planlocatie komt een nieuwe voorziening: ‘fietsstraat met auto’s te gast’. Het plan bevat twee ruimtelijke reserveringen voor eventuele toekomstige doorgangen voor fiets- en voetgangersverkeer. Het plan voorziet in voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers. Voor bezoekers van de kleinschalige educatieruimte met pleisterplaatsfunctie wordt uitgegaan van drie parkeerplaatsen op eigen terrein van deze ruimte