Ouder bodemonderzoek
Nader bodemonderzoek Hessenweg 6-12 te De Bilt, maart 1986
In maart 1986 is door Tauw Infra Consult een nader bodemonderzoek uitgevoerd naar de aangetroffen bodem- en grondwaterverontreiniging ter plaatse van de garage De Rooij te De Bilt. Geconcludeerd is dat op diverse plaatsen de boven- en ondergrond en het grondwater sterk is verontreinigd met minerale olie en vluchtige aromatische koolwaterstoffen (VAK). Tauw Infra Consult beveelt aan om de grond en grondwaterverontreiniging te saneren. Tevens dienen de tanks te worden opgegraven.
Bodemonderzoek Hessenweg 6-12 te De Bilt, juli 1986
In juli 1986 is door Tauw Infra Consult een nader bodemonderzoek uitgevoerd en saneringsplan opgesteld in verband met de aangetroffen grond – en grondwaterverontreiniging ter plaatse van de garage De Rooij te De Bilt. De omvang van de matige tot sterke minerale olie en VAK verontreiniging in de grond is vastgesteld op 220 m3. De verontreiniging is grotendeels afgeperkt. Tauw Infra Consult beveelt aan om de grond en grondwaterverontreiniging te saneren.
Concept evaluatieverslag grond- en grondwatersanering Hessenweg 6-12 te De Bilt, april 1989
In april 1989 is door De Ruiter Milieutechnologie B.V. een concept evaluatieverslag van de grond- en grondwatersanering Esso-benzinestation De Rooij aan de Hessenweg te De Bilt (periode t/m 20 februari 1989) opgesteld. Door De Ruiter Milieutechnologie B.V. is geconcludeerd dat ter hoogte van de oude ondergrondse tanks, langs en onder het garagegebouw een restverontreiniging is achtergebleven. Ook langs de rand van de Hessenweg is nog een verontreiniging aangetroffen.
Bodemonderzoek Hessenweg 6-12 te De Bilt, april 1994
In april 1994 is door Technisch Adviesburo Hopman en Peters een bodemonderzoek uitgevoerd ter plaatse van het brandstofverkooppunt en de wasplaats/garage/werkplaats die aansluit op het brandstofverkooppunt. Geconcludeerd is dat de sanering van de bodemverontreiniging (periode 1987-1988) niet volledig is uitgevoerd. Er is nog steeds sprake van een geval van ernstige bodemverontreiniging.
Nader bodemonderzoek Hessenweg 6-12 te De Bilt, juni 1995
In juni 1995 is door Technisch Adviesburo Hopman en Peters een nader bodemonderzoek uitgevoerd op het terrein van het autobedrijf De Rooij aan de Hessenweg 6-10 te De Bilt. Er wordt verschillende verontreiniging in de grond en het grondwater aangetroffen. De verontreiniging heeft zich verspreidt over de perceelsgrens naar openbaar terrein. Verspreiding naar naastgelegen percelen heeft (nog) niet plaatsgevonden. Geadviseerd is om de locatie te saneren.
Saneringsplan Hessenweg 6-12 te De Bilt, juni 1996
In juni 1996 is door Hopman en Peters B.V. een saneringsplan opgesteld voor de aangetroffen verontreinigingen op het terrein van het autobedrijf De Rooij aan de Hessenweg 6-10 te De Bilt.
Verkennend bodemonderzoek Hessenweg 6-10 te De Bilt 1999
In oktober 1999 is door P&J Milieuservices B.V. een verkennend bodemonderzoek ter plaatse van de percelen aan de Hessenweg 6-10 te De Bilt uitgevoerd. Het verkennende bodemonderzoek is uitgevoerd op het terrein van het autobedrijf De Rooij aan de Hessenweg 6-10 te De Bilt. Er wordt een lichte verontreiniging in de grond en grondwater geconstateerd. Verder blijkt uit de analyseresultaten dat de verontreiniging ter plaatse van het tankstation zich niet in oostelijke richting te hebben verspreid.
Actualisatie onderzoek Esso-benzinestation 6-12 te De Bilt, april 2002
In april 2002 is door Grontmij, in opdracht van Esso Nederland B.V., een actualisatie onderzoek uitgevoerd naar de verontreinigingsituatie in de bodem op de locatie van het Esso-benzinestation aan de Hessenweg 6-12 te De Bilt. Aanbevolen is nader onderzoek in te stellen naar de exacte omvang van zowel de grond- als de grondwaterverontreiniging.
Nader bodemonderzoek Hessenweg 6-12 te De Bilt, oktober 2007
In oktober 2007 is door Hopman en Peters Holding B.V. een nader bodemonderzoek uitgevoerd op het terrein van het autobedrijf De Rooij aan de Hessenweg 6-12 te De Bilt. Geconcludeerd wordt dat op de locatie een geval van ernstige bodemverontreiniging aanwezig is die niet met spoed gesaneerd (ná 4 jaar), hoeft te worden (niet-spoedeisend).
Aanvullend bodemonderzoek fase 1 en 2 Hessenweg 6-12 De Bilt
In juli 2010 is door Hopman en Peters Holding B.V. een aanvullend bodemonderzoek fase 1 en 2 uitgevoerd (19 juli 2010, bijlage 1). Dit in verband met de voorgenomen sanering. Het actualiserende bodemonderzoek uit 2007 leverde niet voldoende gegevens op om een saneringsplan te maken.
In het aanvullend bodemonderzoek wordt geconcludeerd dat er op de Hessenweg 6-12 te De Bilt (nog steeds) sprake is van een geval van ernstige bodemverontreiniging in het kader van de Wet bodembescherming. In 2007 is bepaald dat op de locatie is een geval van ernstige bodemverontreiniging aanwezig is die niet met spoed gesaneerd (ná 4 jaar), hoeft te worden (niet-spoedeisend). In dit onderzoek is zijn geen grote veranderingen qua mate en omvang vastgesteld. Daarom kan deze conclusie waarschijnlijkheid gehandhaafd blijven. Voor verdere informatie wordt verwezen naar het betreffende rapport.
Gezien de onderzoeksresultaten kan worden gesteld dat ten aanzien van de onderzoekslocatie, uit milieuhygiënisch oogpunt, beperkingen gelden met betrekking tot de mogelijk toekomstige herontwikkeling van de locatie. Bij herontwikkeling wordt de bestemming veranderd en dient eerst gesaneerd te worden. De ernst en omvang van de verontreinigingen zijn in voldoende mate vastgelegd.
Aanbevelingen
Met het oog op de voorgenomen nieuwbouw van woningen dient de aangetroffen bodemverontreiniging te worden verwijderd. Een beperkt gedeelte van het perceel (oostzijde) is nog niet onderzocht. In de huidige situatie maakt de aanwezige bebouwing en verharding een onderzoek lastig en duur. Geadviseerd worden om na de sanering van de bedrijfsbebouwing, in het kader van de omgevingsvergunning, voor dit gedeelte de bodemkwaliteit alsnog in kaart te brengen. In het kader van de procedure van voorliggend bestemmingsplan concludeert de Omgevingsdienst regio Utrecht dat de onderzoeken afdoende zijn.
Uitvoering sanering
In het kader van de uit te voeren sanering heeft Vink Milieutechnisch Adviesbureau B.V. een saneringsplan opgesteld (13 juli 2012, bijlage 2). De sanering zal plaatsvinden conform dit saneringsplan, waarbij de panden van garage De Rooij zullen worden gesloopt en de infrastructuur van het brandstofverkooppunt (tanks, leidingen en afleverzuilen) wordt verwijderd. Door het bevoegd gezag, de provincie Utrecht, is op 31 mei 2013 ingestemd met het saneringsplan.
In een notitie van Vink Milieutechnisch Adviesbureau B.V. is nog een wijziging aangebracht voor wat betreft de bodemsanering (26 juli 2013, bijlage 3). Er zal verder worden gegraven in de Hessenweg, totdat geen sprake meer is van restverontreiniging in gehalten boven kwaliteitsklasse industrie voor minerale olie en vluchtige aromaten. Voor het overige zal worden voldaan aan het gestelde in het saneringsplan en de beschikking op het plan.
Conclusie
Met het oog op de voorgenomen nieuwbouw van woningen dient de aangetroffen bodemverontreiniging te worden verwijderd. Na de geplande sanering van de aangetroffen bodemverontreiniging zal de grond weer geschikt zijn voor de geplande woonfunctie. Een beperkt gedeelte van het perceel (oostzijde) is nog niet onderzocht. In het kader van de omgevingsvergunning zal, na de sloop van de huidige bebouwing, voor dit gedeelte de bodemkwaliteit alsnog in kaart worden gebracht. In het kader van de procedure van voorliggend bestemmingsplan concludeert de Omgevingsdienst regio Utrecht dat de onderzoeken afdoende zijn.