Plan: | Bilthoven Noord 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0310.0007BP11007-VG01 |
Wettelijk kader
Het wettelijk kader voor risicobedrijven is vastgelegd in het in oktober 2004 in werking getreden Besluit externe veiligheid inrichtingen (BEVI) en de bijbehorende Regeling externe veiligheid inrichtingen (REVI).
Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is het wettelijke kader vastgelegd in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en de onderliggende regelgeving. De wet- en regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt volgens verwachting medio 2012 herzien.
Het beleid voor ondergrondse buisleidingen is vastgelegd in het op 1 januari 2011 in werking getreden Besluit Externe veiligheid buisleidingen (Bevb).
Bij de beoordeling van de externe veiligheidssituatie zijn twee begrippen van belang:
Beleidskader elektromagnetische straling
Voor hoogspanningslijnen is het beleidskader beschreven in het 'Advies met betrekking tot hoogspanningslijnen' (Min. VROM d.d. 5 oktober 2005). Hierin adviseert de Staatssecretaris van VROM het in acht nemen van een veiligheidszone, waarbinnen het jaargemiddelde magneetveld hoger is dan 0,4 microtesla.
Voor zendmasten (omroep/GSM/UMTS) zijn in de EU-publicatie 1999/519/EG blootstellingslimieten aanbevolen voor personen die permanent in de nabijheid van zendmasten verblijven. Nederland heeft deze aanbeveling overgenomen en opgenomen in de Telecommunicatiewet.
Situatie
Onderstaande uitsnede van de Risicokaart (bron: Provincie Utrecht) toont de omgeving van het plangebied.
Afbeelding 5.3 uitsnede risicokaart
Risicobedrijven
Er zijn binnen het bestemmingsgebied geen risicovolle inrichtingen aanwezig. In de omgeving van het bestemmingsgebied liggen enkele risicovolle inrichtingen, waarvan de risicocontouren echter niet tot binnen het bestemmingsgebied reiken. Het betreft:
Er zijn dus zowel binnen als buiten het bestemmingsgebied geen risicovolle inrichtingen die het bestemmingsgebied beïnvloeden.
Transport van gevaarlijke stoffen
Langs de zuidelijke rand wordt het bestemmingsgebied begrensd door de spoorlijn Utrecht-Amersfoort. De vervoersrisico's van deze spoorlijn zijn getoetst aan de uitgangsvoorwaarden van het in voorbereiding zijnde Basisnet Spoor. Hierover is op 20 september 2011 het 'Eindrapport Werkgroep Basisnet Spoor' verschenen.
Dit rapport vermeldt voor de spoorlijn de volgende risicogegevens:
Er zijn geen andere transportroutes aanwezig waarvan de risicocontouren het bestemmingsgebied beïnvloeden.
Buisleidingen
Er zijn geen buisleidingen aanwezig waarvan de risicocontouren het bestemmingsgebied beïnvloeden.
Hoogspanningslijnen
Juist ten noorden van het bestemmingsgebied loopt een 150 kV-hoogspanningslijn. Voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen moet langs deze HS-lijn een indicatieve veiligheidszone van 80 meter vanaf de hartlijn in acht genomen worden, waarbinnen geen gevoelige objecten opgericht mogen worden. Het bestemmingsgebied ligt buiten deze zone.
Zendmasten
Uit de gegevens op de website www.antenneregister.nl blijkt dat in of nabij het bestemmingsgebied geen zendmasten aanwezig zijn die overschrijdingen van de geldende blootstellingslimieten voor elektrische en magnetische veldsterkten veroorzaken.
Conclusie
Er is geen sprake van risicobedrijven, transportroutes of buisleidingen, waarvan de risico's het plangebied beïnvloeden. Er is geen plaatsgebonden risico of een groepsrisico. Daarom is ook geen sprake van een verantwoordingsplicht voor een groepsrisico. Het aspect externe veiligheid vormt dus in het geheel geen belemmering voor het bestemmingsplan.