direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en parkeren
Plan: Hooglanderveen en Vathorst
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00066-0301

4.3 Verkeer en parkeren

Auto

Hooglanderveeen en Vathorst liggen vrijwel midden in Nederland en liggen aan "het verkeershart"van Nederland met aansluitingen op de A1 en A28.

Vathorst en Hooglanderveen zijn via de ontsluitingswegen Euroweg, Oostenrijkse Schilling, Bergenboulevard, Laakboulevard, Boerderijenboulevard, Hanzeboulevard en Valutaboulevard aangesloten op de stedelijke hoofdwegenstructuur. Via deze wegen zijn er ontsluitingen naar de A1 (aansluiting Amersfoort-Noord) , naar de A28 (aansluiting Corlaer Amersfoort Vathorst), de verbinding richting Kattenbroek/Rondweg Oost via de Heideweg en via de Hanzetunnel/Nijkerkerstraat richting Hoevelaken (aansluiting A1 Hoevelaken).


Fiets

Vathorst en Hooglanderveen kennen op diverse locaties "verkeersknippen" voor het auto verkeer. Hiermee wordt het (doorgaand) autoverkeer door de woonstraten beperkt, wat de verkeersveiligheid en de leefbaarheid ten goede komt. Eén van de karakteristieke kenmerken is de voorkeurspositie van de fiets. Ter hoogte van de "autoknippen" kan het langzaam verkeer wel via die knippen worden afgewikkeld. Het gebruik van de fiets wordt hiermee gestimuleerd door de snelle en directe verbindingen. Dit draagt tegelijkertijd, direct bij aan verminderde CO2-uitstoot en het verkeersveiliger maken van het gebied.

Ook zijn er goede fietsverbindingen vanuit de wijk met de omliggende gebieden zoals Kattenbroek, Zielhorst, de Hoef en richting Nijkerk en Hoevelaken via de Hanzetunnel.


Openbaar vervoer

Met diverse busverbindingen is het plangebied aangesloten op het omliggende gebied. Buslijn 3 verbindt station Amersfoort Centraal en Amersfoort Station Vathorst. Buslijn 5 rijdt vanaf Busstation Station Amersfoort - Schothorst Emiclaer naar Vathorst v.v.

Buslijn 103 tenslotte, is de regionale lijn die vertrekt vanaf station Amersfoort-Centraal en rijdt via Zeewolde, Hooglanderveen naar Nijkerk v.v.

Er zijn plannen voor een halte langs de Heideweg ter hoogte van de Valutaboulevard

Ook is het plangebied goed bereikbaar met de trein. Station Vathorst is onderdeel van de sprinterlijn Zwolle-Utrecht en Vathorst-Utrecht-Amsterdam.


Parkeren 

Nieuwe ontwikkelingen dienen te voldoen aan de door gemeente Amersfoort vastgestelde parkeernormen en overig parkeerbeleid.

Verkeersstructuur Vathorst

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00066-0301_0029.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00066-0301_0030.jpg"


Ontwikkelingen

  • 1. Programma Verder
    Vanuit het regionale programma Verder wordt onderzocht of een rechtstreekse ontsluiting van de Heideweg op de Rondweg-oost wenselijk en haalbaar is. Dit onderzoek wordt binnenkort opgestart
  • 2. Programma Verder
    Ten noorden van de A1 en ten westen van het bestaande Vathorst is Vathorst West één van de nieuwe woningbouwlocaties. Uiteraard maakt de infrastructuur binnen het plangebied deel uit van de exploitatie van het gebied. Voor de aansluiting op het overige wegennet, zijn grote investeringen nodig die niet uit de exploitatie kunnen worden bekostigd. De huidige aansluiting van Vathorst op de A1 is namelijk al overbelast. Op welke manier Vathorst West kan worden ontsloten is nog afhankelijk van het te kiezen ontwikkelingsplan. Het doel is om een adequate aansluiting op de A1 te realiseren voor de nieuw te ontwikkelen woonwijk Vathorst als geheel en Vathorst West in het bijzonder. Een mogelijke oplossing is de aanleg van een nieuwe weg die aansluit bij de aansluiting Bunschoten. Dit vraagt dan wel om de aanleg van een nieuwe weg van 1.5 tot 2km lengte parallel aan de A1.
  • 3. Parallel aan de A1 ligt de Holleweg. Deze weg is in eigendom van Rijkswaterstaat, zodat deze ruimte gebruikt kan worden voor de uitbreiding van de A1. Tevens heeft het college van B&W d.d. 19 juli 2005 het uitwerkingsplan bedrijventerrein Vathorst II 2005 vastgesteld. Hierin wordt de geluidsbeperkende voorziening gerealiseerd in de vorm van een geluidswal met daarop geluidsschermen (gezamenlijk 12m hoog), zoals dat ook westelijk van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle is gerealiseerd. De huidige route via de Lubeckweg en de Holleweg, die nu voor een groot deel door doorgaand verkeer wordt gebruikt is dan niet meer mogelijk. Via de Brenninkmeijerlaan en de parallelweg van de Hanzeboulevard, is een autoverbinding in één richting mogelijk van de Databankweg richting Vathorst. De route langs de Brenninkmeijerlaan en de parallelweg zal worden voorzien van een vrijliggend (brom)fietspad. Bestuurlijke besluitvorming over het éénrichtingsverkeer op de Brenninkmeijerlaan tussen de Databankweg en de Hanzeboulevard dient nog plaats te vinden.
  • 4. Als onderdeel van het opwaarderen van de fietsverbinding Amersfoort centrum naar Nijkerk, is het plan in voorbereiding om een fietstunnel te realiseren tussen de Brenninkmeijerlaan en de Willem Tomassenlaan. Hierover dient nog bestuurlijke besluitvorming plaats te vinden.
  • 5. In het kader van planstudie Knooppunt Hoevelaken onderzoekt het Rijk de mogelijkheden om de verkeersdoorstroming op de A1 en A28 in en rondom knooppunt Hoevelaken te verbeteren. Binnen deze planstudie worden ook de mogelijkheden onderzocht om aansluiting Hoevelaken geheel of gedeeltelijk te behouden. De uitvoering van planstudie Knooppunt Hoevelaken zal naar verwachting in de periode 2016-2020 plaatsvinden en heeft consequenties op het gebied van ruimtegebruik, geluid, barriérewerking e.d. voor omliggende gebieden.