Plan: | Hoogland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0307.BP00048-0302 |
Uitgangspunt voor het bestemmingsplan Hoogland is het bestaande planologische regime. In deze paragraaf wordt toegelicht op welke punten hiervan afgeweken wordt en waarom.
In het bestemmingsplan Hoogland 2002 is het structureel groen bestemd als "Groenvoorziening". Het overige groen is ondergebracht in andere bestemmingen. Groen dat is ondergebracht in andere bestemmingen, kan een andere functie krijgen. Zo kunnen delen van het niet-structureel groen bijvoorbeeld worden uitgegeven aan particulieren om hun tuin te vergroten. Deze methode is ook toegepast in het bestemmingsplan 'Hoogland', er is echter opnieuw gekeken naar de verdeling tussen structureel en niet-structureel groen. Dit is grotendeels gelijk gebleven, echter op ondergeschikte punten hebben hier wijzigingen plaatsgevonden. Dit naar aanleiding van reeds uitgegeven groenstroken (en de precedenten die dit schept) en de beheersbaarheid van het groen.
Hoogland is grotendeels een woongebied. Binnen de bestemming 'Wonen 1 t/m 4' wordt de regeling voor beroepen en bedrijven aan huis opgenomen, waardoor er behalve gewoond, ook gewerkt mag worden in de woning. Het beleid voor kamerbewoning wordt via een afwijkingsmogelijkheid in het bestemmingsplan overgenomen. Dit beleid houdt in, dat een woning, onder bepaalde voorwaarden, omgezet mag worden naar een pand voor kamerverhuur.
Naast de woningen komen er in Hoogland de volgende functies voor: Bedrijven (in de milieucategorie 1 en 2), horeca (in de categorieën A, B en C), detailhandel, kantoren, maatschappelijke functies (sportvoorziening, opvang en onderwijs, woon(zorg)complex ouderen, begraafplaats, religieus, bibliotheek en medisch). Voor deze functies is gekeken in hoeverre de verschillende functies uitwisselbaar zijn. Daarbij is gekeken naar verschillende gebieden en functies:
De uitbreidingsmogelijkheden uit de geldende bestemmingsplannen worden overgenomen. Het bestemmingsplan 'Hoogland' krijgt daarnaast de volgende aanpassingen:
In plaats van met goot- en nokhoogten wordt de hoogte aangegeven in bouwlagen, al dan niet met daarboven een kap. Op deze manier kan flexibel worden omgegaan met de hoogte van een bouwhoogten, maar kan worden voorkomen dat gebouwen te veel de lucht in gaan. Het bestaande aantal bouwlagen is in het bestemmingsplan vastgelegd. Om excessen te voorkomen, is de mogelijkheid voor het stellen van nadere eisen opgenomen (bijvoorbeeld als iemand een woning met twee bouwlagen van ieder 5 meter zou willen bouwen).
Het college van burgemeester en wethouders heeft beleid vastgesteld voor het afwijken van het bestemmingsplan. Dit beleid geeft aan, in welke gevallen er standaard afgeweken mag worden van het bestemmingsplan. Het beleid geldt voor een aantal veel voorkomende bouwwerkzaamheden, zoals bijgebouwen, tuintrappen, erfafscheidingen, dakkapellen en dakopbouwen. Voldoet het bouwplan aan de (stedenbouwkundige) criteria uit dit beleid, dan wordt de procedure voor het afwijken van het bestemmingsplan altijd gestart. Het afwijkingsbeleid is in het bestemmingsplannen 'Hoogland' verwerkt, zodat een afwijking voor deze situaties niet langer nodig is (deregulering).