direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: De Geer
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0304.BPdegeer-1305

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Visie wonen en werken 2002-2011

In de Visie wonen en werken 2002 -2011 zijn met name de ruimtelijke mogelijkheden voor wonen en werken uitgewerkt. Per kern worden potentiële ontwikkelingslocaties (inbreidings- en uitbreidingslocaties) beschreven en beoordeeld op ruimtelijke kwalitatieve en milieuhygiënische geschiktheid en op de risico's die aan het ontwikkelen van een locatie zitten. Daarbij is uitgegaan van de verstedelijkingscontouren zoals vastgesteld in het kader van het Experiment Ruimtelijk Beleid Rivierenland. Inmiddels zijn door de provincie in het Streekplan Gelderland 2005, in de uitwerking daarop en in het voorontwerp Ruimtelijke verordening Gelderland nieuwe zoekzones vastgesteld.

3.4.2 Behoud door ontwikkeling - Woonvisie Neerijnen 2010 -

De belangrijke thema's voor de verdere ontwikkeling van Neerijnen die in de Woonvisie worden benoemd zijn:

  • het behoud en uitbreiding van het economische, maatschappelijke en sociale voorzieningenniveau;
  • het behoud van de identiteit, het rustige en landelijke karakter.

Voor het behoud en uitbreiding van het economische, maatschappelijke en sociale voorzieningenniveau is een groei nodig van 11.867 naar 15.350 inwoners. De doelgroepen zijn daarbij voornamelijk jongeren, starters en senioren. Het lijkt niet mogelijk om in alle kernen een goed voorzieningenniveau te realiseren. Er wordt ingezet op concentratie van groei in drie kernen, Haaften, Waardenburg en Ophemert, om daar meer draagvlak te creëren voor vitale en aantrekkelijke dorpscentra. Er ontstaan in de gemeente Neerijnen hierdoor drie economische kernzones: Haaften, Waardenburg en Ophemert. Voor de drie kernzones is een groeiambitie gegeven voor de komende 10-15 jaar, inclusief bestaande plannen.

De groeiambitie voor de drie kernen Haaften, Waardenburg en Ophemert met 350 woningen in elk van deze kernen gaat verder dan voldoen aan de vraag vanuit de eigen bevolking. Deze groei is gekoppeld aan de ontwikkeling van aantrekkelijke dorpsharten. In de overige kernen kan in bescheiden mate worden gebouwd om aan de lokale vraag te voldoen.

3.4.3 Nota economie op koers 2005

De algemene doelstelling van het economisch beleid van de gemeente Neerijnen is het stimuleren van economische activiteiten die bijdragen aan de leefbaarheid van de dorpen en het stimuleren van de brede agrarische bedrijfsvoering. Het gemeentelijk beleid richt zich nadrukkelijk op terreinen waar de gemeente invloed kan en wil uitoefenen (voorwaardenscheppend op het gebied van ruimtelijke ordening). Hierbij ligt het accent op behoud van de bestaande en startende bedrijvigheid.

Een zeer belangrijk deel van het detailhandelsaanbod in de gemeente Neerijnen functioneert op een goede wijze. Het toekomstperspectief wordt echter bedreigd door enkele voornamelijk ruimtelijke problemen als parkeren en omvang. Indien een aantal knelpunten voor betrokken winkeliers worden opgelost, mag worden aangenomen dat de detailhandel in Neerijnen nog jarenlang op een verantwoorde wijze zal kunnen functioneren en daarmee haar belangrijke bedienende functie voor de lokale bevolking kan voortzetten.

De gemeente wil nieuwe recreatiemogelijkheden ontwikkelen en stimuleren. Die mogelijkheden moeten een kleinschalig karakter dragen en passen binnen het typische karakter van de gemeente. Het gaat dan onder andere om het realiseren van ruige paden en routes in natuurgebieden, het verbeteren van recreatieve mogelijkheden voor de eigen bevolking en inwoners uit de omgeving en het scheppen van randvoorwaarden voor kleinschalige verblijfsrecreatie.

3.4.4 Structuurvisie Neerijnen 2020

De gemeente Neerijnen werkt aan een ontwerp structuurvisie. Hierover zijn gesprekken gevoerd met de inwoners in de maanden november en december in 2011. De structuurvisie is zowel omwille van de gewijzigde wetgeving als wel omwille van beleidsinhoudelijke motieven opgesteld. Bij het opstellen van de structuurvisie is invulling gegeven aan twee opgaven:

  • een evaluatie van de samenhang en actualiteit van de verschillende beleidsuitgangspunten binnen de gemeente. Wanneer nodig zij de beleidsuitgangspunten bijgesteld;
  • het nader concretiseren van de zoekzones voor landschapsversterking uit het Streekplan (structuurvisie) Gelderland 2005.

In de structuurvisie wordt het ingezette beleid uit de Visie Wonen en Werken, waar nodig, aangevuld, aangescherpt en bijgesteld. Ieder kern binnen de gemeente wordt specifiek beschreven. Hierbij wordt het bestaande beleid ten aanzien van de verschillende sectorale aspecten weergegeven.

Conclusie

De structuurvisie Neerijnen 2020 wordt het bedrijventerrein De Geer benoemd. Het terrein wordt beschreven als een goederengericht bedrijventerrein. Vanwege de omvang en ligging van het terrein is het terrein alleen geschikt voor kleinschalige bedrijvigheid. In de structuurvisie ligt op het zuidelijke deel van het plangebied een zoekzone voor de uitbreiding van het terrein. Deze gronden hebben in het vigerende plan de bestemming Agrarisch.

3.4.5 Welstandsnota

Sinds 1 juli 2004 kan welstandstoetsing van bouwplannen alleen nog maar plaatsvinden als de gemeente beschikt over een welstandsnota. De gemeente Neerijnen beschikt over een dergelijke nota.

In de welstandsnota worden per kern verschillende gebiedstypen onderscheiden. Per type zijn in de nota specifieke welstandscriteria geformuleerd. Het gaat om de gebiedstypen:

  • Bedrijventerreinen; Het architectonisch beleid is vooral op gericht op stimulering van het dynamische en eigentijdse karakter van deze bedrijfsterreinen. Gestreefd wordt naar een zekere samenhang in plaatsing, volume en uitstraling van de bedrijfsbebouwing, zonder het individuele karakter van de bedrijven en hun eigen identiteit aan te tasten.
  • Buitengebied; Het architectonisch beleid is er vooral op gericht stimulering van het hoogwaardige en eigentijdse karakter van het buitengebied. Gestreefd wordt naar samenhang en clustering van bebouwing op het (boeren)erf. Het (boeren)erf is al van ouds her zeer bepalend voor het landschappelijk beeld van het buitengebied. Belangrijk uitgangspunt is dat zoveel mogelijk gestreefd wordt naar behoud van het streekeigen karakter van bestaande (agrarische) bebouwing en erven.
  • Historisch dorpsgebied; Het beleid is vooral gericht op het behoud van het historische karakter van de dorpsgebieden. Bij aanpassingen en renovatie dient het oorspronkelijke architectonische karakter van de bebouwing als uitgangspunt te worden genomen. Moderne interpretaties van het architectonische karakter zijn binnen dit diverse karakter mogelijk. Bij nieuwbouw is het essentieel dat de gebiedskenmerken tot uitgangspunt worden genomen en dat er een bijdrage wordt geleverd aan de eenheid van het straatbeeld. Deze kunnen met de nodige terughoudendheid in een eigentijdse architectuuropvatting worden uitgewerkt. Behoud van het veelal verticale karakter van de gevelopbouw en van de kenmerkende plasticiteit in het gevelvlak is daarbij essentieel. Karakteristiek voor de Akkersestraat is de evenwijdige richting van de bebouwing ten opzichte van de weg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0304.BPdegeer-1305_0005.jpg"

Figuur 3.3: Welstandsgebieden plangebied de Geer

3.4.6 Beleidsnota archeologie

De gemeente heeft een archeologische inventarisatie voor het gehele Neerijnense grondgebied uitgevoerd en vertaald naar een archeologische waarden- en verwachtingenkaart. Met de vaststelling van het archeologische beleid door de gemeenteraad is er in de toekomst niet meer voor elk afzonderlijk bouwplan een archeologisch onderzoek noodzakelijk. Gebieden met een lage verwachting zijn pas vanaf één hectare onderzoeksplichtig gesteld.

Bij toekomstige ontwikkelingen op plaatsen met een reeds bekende archeologische waarde (de zogenaamde AMK-terreinen) en de historische dorpskernen zal verstoring van de diepere ondergrond zoveel mogelijk moeten worden voorkomen of beperkt. Bij ingrepen vanaf 100 m² zullen deze waardevolle gebieden aan een (bureau)onderzoek en nadere afweging onderworpen moeten worden. Waar behoud in de bodem niet realiseerbaar is, zullen de consequenties voor wat betreft de aantasting van het bodemarchief in een zo vroeg mogelijk stadium inzichtelijk moeten worden gemaakt voor alle partijen die betrokken zijn bij de geplande ruimtelijke ontwikkeling.

Paragraaf 4.10 beschrijft de archeologische waarden en cultuurhistorie in het plangebied.

3.4.7 Beleid inzake externe veiligheid

De gemeente Neerijnen wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. Om die verantwoordelijkheid in te vullen heeft de gemeente Neerijnen de beleidsvisie externe veiligheid vastgesteld.

De gemeente Neerijnen legt de nadruk op de uitbreiding van woonkernen, maar daarnaast wordt ook plaats geboden voor uitbreiding en vestiging van lokale ondernemingen. Op basis van de aard en de omvang van risicobronnen in de nabijheid van kwetsbare functies kan worden gesteld dat de gemeente momenteel een relatief laag risicoprofiel heeft. Dit wil de gemeente zo houden.

Het doel van de beleidsvisie is om een toetsingskader te bieden dat duidelijk maakt hoe met bestaande en toekomstige externe veiligheidsrisico's dient te worden omgegaan. De beleidsvisie focust op nieuwe situaties. De essentie van de visie is weergegeven aan de hand van beleidsuitspraken op verschillende niveaus; algemene uitgangspunten, generieke beleidsuitspraken, gebiedsspecifieke beleidsuitspraken voor de meest risicovolle bedrijven en beleidsuitspraken voor overige risicoveroorzakende activiteiten. De opbouw impliceert een steeds verder gaande uitwerking, waarbij ook voorgaande stappen van toepassing zijn. Voor de genoemde risicovolle bedrijven en de overige risicoveroorzakende activiteiten gelden bijvoorbeeld ook de algemene uitgangspunten en de generieke uitspraken.

In paragraaf 4.4 wordt nader ingegaan op externe veiligheid in het plangebied.