Plan: | De Geer |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0304.BPdegeer-1305 |
Het externe veiligheidsbeleid is gericht op de beperking en/of beheersing van de risico's voor de omgeving vanwege gevaarlijke stoffen binnen inrichtingen en het vervoer van gevaarlijke stoffen. Het uitgangspunt van het beleid is dat burgers voor de veiligheid van hun omgeving mogen rekenen op een minimum beschermingsniveau (plaatsgebonden risico). Daarnaast moet in relevante situaties de kans op een groot ongeluk met meerdere slachtoffers (groepsrisico) worden afgewogen en verantwoord binnen het invloedsgebied van een risicobron.
Voor (de omgeving van) de meest risicovolle bedrijven is het "Besluit externe veiligheid inrichtingen" (Bevi) van belang. Aanvullend zijn in het Vuurwerkbesluit en Activiteitenbesluit (Besluit algemene regels inrichtingen milieubeheer) veiligheidsafstanden genoemd die rond minder risicovolle inrichtingen moeten worden aangehouden.
Daarnaast is het toetsingskader voor de omgeving van transportassen en buisleidingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vastgelegd in de "Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen" en het "Besluit externe veiligheid buisleidingen" (Bevb). In 2013 wordt de circulaire vervangen door het "Besluit transportroutes externe veiligheid". Verder geeft de EV-visie van de gemeente richtinggevende uitspraken over:
Uit de risicokaart van de provincie Gelderland blijkt dat het plangebied niet is gelegen binnen het invloedsgebied van een Bevi-bedrijf. Hierdoor is geen verantwoording van het groepsrisico nodig. Om te voorkomen dat het risico voor nabijgelegen woongebieden toeneemt, is bovendien in de planregels opgenomen dat geen Bevi-bedrijven mogen worden gevestigd binnen de bestemming "Bedrijf".
Daarnaast liggen de bestemmingen voor (beperkt) kwetsbare objecten ook niet binnen de veiligheidsafstanden van bestaande stationaire risicobronnen, waarop het Bevi niet van toepassing is.
Door de gemeente Neerijnen is geen routering voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld. Dit betekent dat tankwagens met gevaarlijke stoffen in principe langs het bestemmingsplangebied kunnen rijden over gemeentelijke wegen. Aangezien op of nabij het bestemmingsplangebied geen bedrijven met opslag van gevaarlijke stoffen (in tanks) zijn gelegen (met uitzondering van enkele propaantanks en dieselolietanks), zal het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankwagens over gemeentelijke wegen langs het bestemmingsplangebied zeer beperkt zijn. Daarom is geen rekening gehouden met de risico's vanwege het vervoer van gevaarlijke stoffen over gemeentelijke wegen.
Daarnaast ligt het plangebied ruimschoots buiten de 200 meter zone vanaf rijkswegen, spoorwegen en de Waal. Hierdoor is er geen verantwoording van het groepsrisico nodig vanwege het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Uit de risicokaart van de provincie Gelderland blijkt dat het plangebied ook niet is gelegen binnen het invloedsgebied van relevante buisleidingen voor aardgas en vloeibare brandstoffen.
Hierdoor is geen verantwoording van het groepsrisico nodig vanwege buisleidingen.
Het plangebied ligt niet binnen het invloedsgebied van Bevi-inrichtingen, de 200 meter zones van relevante transportroutes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, en het invloedsgebied van relevante buisleidingen voor het transport van gevaarlijke stoffen. Om te voorkomen dat het risico voor nabijgelegen woongebieden toeneemt, is bovendien in de planregels opgenomen dat geen Bevi-bedrijven mogen worden gevestigd binnen de bestemming "Bedrijf".
Daarnaast liggen de bestemmingen voor (beperkt) kwetsbare objecten ook niet binnen de veiligheidsafstanden van bestaande stationaire risicobronnen, waarop het Bevi niet van toepassing is.
Het aspect externe veiligheid vormt derhalve geen belemmering voor de bestemmingen binnen het plangebied.