direct naar inhoud van 5.8 Geluid
Plan: Dijkverlegging Voorsterklei
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.20140-VS00

5.8 Geluid

Regelgeving

Wanneer de aanleg van een nieuwe weg of de aanpassing van een bestaande weg mogelijk wordt gemaakt middels een bestemmingsplan dient onderzocht te worden of er voldaan wordt aan de voorwaarden uit de Wet geluidhinder (Wgh). In het plangebied wordt de ligging van Voorsterklei aangepast. Ondanks de niet al te grote aanpassing aan het tracé van de weg is toch de beoordelingswijze van een nieuwe weg gehanteerd.

Voor het plangebied geldt dat de geluidsbelasting vanwege de nieuwe weg bij woningen bij voorkeur niet hoger mag zijn dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Dit dient aangetoond te worden middels een onderzoek. Het onderzoek is opgenomen in het Onderzoek Akoestiek en Lucht dat als bijlage bij dit bestemmingsplan is opgenomen.

Uitgangspunten

Van de Voorsterklei zijn geen verkeersgegevens bekend. Daarom is aansluiting gezocht bij de CROW-publicatie 256. In deze publicatie staat de verkeersgeneratie per type woning welke wordt ontsloten door een bepaald type weg. De (nieuwe) Voorsterklei ontsluit circa 17 woningen, wat tot circa 147 verkeersbewegingen leidt. De verkeersgegevens die gehanteerd zijn voor dit akoestisch onderzoek zijn weergegeven in de navolgende tabel. Op de Voorsterklei geldt een snelheid van 60 km/h en dit is ook aangehouden in het onderzoek naar de nieuwe weg. Voor de berekening van de geluidsemissie van het verkeer is uitgegaan van een wegdek van dicht asfaltbeton (DAB, referentiewegdek).

afbeelding "i_NL.IMRO.0285.20140-VS00_0045.jpg"

Tabel: Verkeersgegevens plangebied

Rekenmethode

De berekeningen zijn verricht met het softwarepakket Geomilieu (versie 2.13). De berekeningen met dit computerprogramma zijn in overeenstemming met standaardrekenmethode II van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012. Hierin is voorgeschreven dat met alle factoren die van belang zijn rekening gehouden wordt, zoals de samenstelling van het verkeer, wegdektype, afstandsreducties, reflecties, afschermingen, bodem- en luchtdemping, helling- en kruispuntcorrecties, hoogteligging van de weg, enzovoorts.

Resultaten

De ligging van de bestaande en nieuwe weg zijn samen met de onderzochte woningen in de geluidszone weergegeven in onderstaande figuur. Onder deze woningen is tevens de bedrijfswoning meegenomen van het te verplaatsen agrarische perceel ten noorden van het huidige perceel aan de Voorsterklei 13.

afbeelding "i_NL.IMRO.0285.20140-VS00_0046.png"

Figuur: Overzicht geluidszone nieuw gedeelte Voorsterklei

Aan de overige ontsluitingswegen worden geen wijzigingen aangebracht. Daarom is het wegverkeerslawaai vanwege deze wegen niet onderzocht. Het is echter te verwachten dat het verkeer op deze wegen licht zal afnemen omdat een aantal woningen en agrarische bedrijven in het plangebied zullen worden geamoveerd. Daarmee zal ook de geluidsbelasting licht afnemen.

De geluidsbelastingen ten gevolge van de verschillende wegen zijn berekend ter plaatse van de gevels van de geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de onderzoeksgebieden van die wegen. De geluidsbelastingen zijn berekend voor de toekomstige situatie 10 jaar na realisatie van de wegen, te weten het jaar 2026. De berekende geluidsbelastingen voor alle geluidsgevoelige bestemmingen zijn weergegeven in navolgende tabel. De geluidsbelastingen zijn weergegeven na aftrek conform artikel 110g Wgh en na de wegdekcorrectie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0285.20140-VS00_0047.jpg"

Uit de rekenresultaten blijkt dat de geluidsbelasting afkomstig van het nieuwe gedeelte van de Voorsterklei de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschrijdt. De geluidsbelasting bedraagt maximaal 39 dB. De maximaal toelaatbare waarde van 48 dB wordt niet overschreden.

Conclusie

Het onderzoek toont aan dat er geen overschrijdingen zijn van de wettelijke voorkeursgrenswaarde van wegverkeerslawaai. Daarmee zijn er op het gebied van geluid geen belemmeringen voor het bestemmen en aanleggen van deze wegen en het opnemen van de hiervoor genoemde wijzigingsbevoegdheid.