Plan: | Putten Centrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0273.BP62113-0003 |
Algemeen
In het centrumgebied is de woonfunctie van oudsher nadrukkelijk aanwezig. Het draagt bij aan de leefbaarheid, maar ook aan de sociale veiligheid. De gemeente staat dan ook positief tegenover het versterken van de woonfunctie in het centrumgebied. Bij het uitbreiden van de woonfunctie dient gekeken te worden naar behoud van de gemengde samenstelling van het woningtype. Het centrum moet zowel voor senioren als starters een aantrekkelijk woongebied zijn.
Daarnaast is wonen in het kernwinkelgebied op de begane grond ongewenst omdat dit de aantrekkelijkheid van het winkelend publiek kan aantasten. Het wonen boven de voorzieningen in het kernwinkelgebied wordt daarentegen aangemoedigd en wonen buiten het kernwinkelgebied wordt ook toegestaan.
Gebiedsgerichte potentiële ontwikkelingen|
Conclusie voor bestemmingsplan
Het bestemmingsplan kan gedeeltelijk invulling geven aan de potentiële ontwikkelingen:
Algemeen
In het verleden was in het centrum veel ambachtelijke en agrarische bedrijvigheid te vinden. Deze oorspronkelijke bedrijvigheid is in de huidige situatie nagenoeg verdwenen. Beperkte mogelijkheden tot uitbreiding, een relatief slechte bereikbaarheid voor bijvoorbeeld aan- en afvoer van (agrarische) goederen en vee, aangescherpte milieuregelgeving en verdringing door centrumfuncties als detailhandel en horeca heeft ertoe geleid dat de bedrijvigheid in sterke mate uit het centrumgebied is verdwenen.
Op basis van het streven naar maximalisatie van de leefbaarheid en verblijfskwaliteit in het centrumgebied hanteert de gemeente de volgende strategie:
In het centrum vormt de kantoorfunctie een bijzondere vorm van bedrijvigheid, met beperkte milieuhinder en beperkte goederenstromen kan deze vorm daarom uitstekend naast centrumgebiedfuncties functioneren. Kantoren zonder baliefunctie zijn – op de begane grond – niet toegestaan. Indien al aanwezig is de strategie handhaven of extensiveren. Kantoren met baliefunctie (publieke dienstverlening) zijn daarentegen wel toegestaan. Huidige vestigingen in het kernwinkelgebied kunnen worden gehandhaafd, nieuwvestiging vindt bij voorkeur plaats in het secundaire winkelgebied (aanlooproutes).
Publieke dienstverlening is aan detailhandel verwante dienstverlening, zoals reis- en uitzendbureau's, videotheken, kap- en schoonheidssalons, zonnestudio' s, hypotheekwinkels, baliefuncties van banken en van andere kantoren, en andere vormen van dienstverlening met overwegend een baliefunctie.
Gebiedsgerichte potentiële ontwikkelingen
Conclusie voor bestemmingsplan
Voor een deel kan in het bestemmingsplan invulling worden gegeven aan de ambities aangaande het aspect werken:
Algemeen
Een groot deel van het draagvlak voor het gehele centrumgebied is verbonden aan een combinatiebezoek aan één van de supermarkten in de oostelijke en westelijke entreezone. De winkels in de hoofdbranche 'Dagelijks' zoals de supermarkten en overige winkels voor voeding en verzorging zijn toegestaan in de entreezones in het oosten en westen van het centrumgebied. Behoud van een zekere spreiding van speciaalzaken in deze branche over het primaire en secundaire winkelgebied kan een positieve bijdrage leveren aan de diversiteit van het centrumgebied. Vanuit de markt bestaat de neiging tot concentratie in kleinschalige, goed bereikbare concentratiegebieden (nabij de entrees en de supermarkten) voor met name voeding. Het gaat hier dan in het bijzonder om de klassieke formules als de bakker, slager, kaashandel, overige delicatessen die elkaars nabijheid prefereren.
Voor de branche 'Mode en luxe' geldt dat deze zich zoveel mogelijk vestigen in het kernwinkelgebied. Samen met de horeca vormen deze mode- en luxewinkels de trekkers voor het recreatief winkelen.
De winkels in de categorie 'vrije tijd' en 'in en om het huis' zijn net als dienstverlenende winkels met baliefunctie toegestaan in zowel het kernwinkelgebied als het secundaire winkelgebied, uitgezonderd de volumineuze winkels. Voor de “warenhuizen” geldt dat het wenselijk is om deze enkel in de westelijke en oostelijke entreezone toe te staan.
Gebiedsgerichte potentiële ontwikkelingen
Conclusie voor bestemmingsplan
Algemeen
Evenals in het bestemmingsplan “Centrum 1990” wordt in dit bestemmingsplan een onderscheid gemaakt tussen horeca met (potentiële) negatieve uitstraling, zoals disco's, (feest)café's, cafetaria's en dergelijke en overige horeca, zoals grand-café's, restaurants, brasserieën en dergelijke.
Voor het centrumgebied heeft de gemeente de voorkeur om horecagelegenheden zoveel mogelijk te clusteren in een beperkt aantal (4 à 5) kleinschalige concentratiegebieden. Los hiervan kunnen her en der verspreidde restaurants, lunchrooms en brasserieën in positieve zin bijdragen aan de verblijfskwaliteit van het centrumgebied. Het zelfde geldt voor de ontwikkeling van terrasgebieden. Momenteel zijn alleen aan het Kerkplein noemenswaardige terrasvoorzieningen aanwezig. In de toekomst moeten hier een aantal terrasconcentratiegebieden bijkomen. Terrasontwikkeling vereist een strategische aanpak. Kwaliteit wordt gevormd door decor (uitzicht, bebouwing, begroeiing), levendigheid van de omgeving en oriëntatie op de zon.
Het laatste belangrijke uitgangspunt met betrekking tot horeca is het weigeren van nieuwe nachthoreca en horecagelegenheden voor jongeren in het centrumgebied.
Gebiedsgerichte potentiële ontwikkelingen
Conclusie voor bestemmingsplan
Algemeen
Nieuwe maatschappelijke voorzieningen zijn in het kernwinkelgebied niet wenselijk. Daarentegen zijn in het secundaire en overige centrumgebied nieuwe maatschappelijke voorzieningen wel gewenst. Deze nieuwe maatschappelijke voorzieningen dienen niet alleen te zijn gericht sociaal/medische zorg maar dienen ook een cultureel, educatief en sportief karakter te hebben. Voor het centrumgebied zijn verder nog plannen om in de toekomst een nieuwe multifunctionele accommodatie te ontwikkelen.
Gebiedsgerichte potentiële ontwikkelingen
Conclusie voor bestemmingsplan
Het bestemmingsplan speelt gedeeltelijk in op de voorgenomen ontwikkelingen op maatschappelijk vlak: