Plan: | Nijmegen Vossenpels Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP22100-OH01 |
De toekomstige verkeersstructuur is gebaseerd op eerdere besluitvorming, te weten het raadsbesluit 'Verkeersstructuur Waalsprong' (9 mei 2007) en het raadsbesluit 'Dorpensingel-Oost'(voorlopige werknaam) van 6 juli 2011.
In de toekomstige verkeersstructuur wordt de rol van de Prins Mauritssingel sterker, mede vanwege de komst van nieuwe stadsbrug over de Waal (De Oversteek). De Prins Mauritssingel, de Graaf Alardsingel en de Westelijke Parallelroute (voorlopige werknaam) vormen het primaire hoofdnetwerk, met als doel om het verkeer tussen Nijmegen en Arnhem te faciliteren en te geleiden via beide waalbruggen. Het zogenaamde Splitsingspunt (kruispunt Prins Mauritssingel – Graaf Alardsingel) speelt een cruciale rol in dit verkeerssysteem: hier kan de automobilist naar de rest van de stad kiezen voor de westelijke route via De Oversteek of voor de oostelijke via de huidige Waalbrug. De verkeerslichten op het primaire wegennet worden zodanig afgesteld dat de doorstroming van het autoverkeer zo goed mogelijk is. Het onderliggende wegennet wordt gevormd door de wegen Griftdijk, Woenderskampweg (voorlopige werknaam) Oude Groenestraat, Keizer Hendrik 6e-singel, Dorpensingel-Oost Vrouwe Udasingel, Turennesingel en Parmasingel. Doel van dit onderliggende wegennet is om de woongebieden in Nijmegen -Noord te ontsluiten en aan te sluiten op primaire hoofdnetwerk.
Momenteel zijn de Laauwikstraat, de Vossenpelssestraat en de Turennesingel de belangrijkste gebiedsontsluitingswegen in het plangebied. Dit zijn alle 50-km/u-wegen. In de toekomst zal de Turennesingel de belangrijkste ontsluitingsweg zijn. De Vossenpelssestraat en de Laauwikstraat zullen dan een minder belangrijke rol spelen, vooral omdat verkeer van/naar Bemmel dan via de Dorpensingel-oost zal worden geleid; op deze wegen zal op termijn (ongeveer vanaf 2016) wellicht 30 km/u worden ingesteld. Bovendien zal op de Vossenpelsestraat een verkeersknip worden aangebracht.
Het plangebied Vossenpels-zuid wordt ontsloten door de Vossenpelssestraat en de Laauwikstraat. Op deze wegen zal op termijn (ongeveer vanaf 2016) 30 km/u worden ingesteld; de wegprofielen dienen te worden aangepast conform eisen aan erftoegangswegen. Deze wegen moeten wel beschikbaar blijven voor het openbaar vervoer en hulpdiensten. De overige straten in het plangebied vormen wellicht onderdeel van 30km/uur zones.
Uitgangspunt bij het hanteren van parkeernormen voor nieuwbouw is dat het aantal parkeerplaatsen overeenstemt met de (verwachte) parkeerbehoefte. Het aantal noodzakelijke parkeerplaatsen wordt vastgesteld aan de hand van de door burgemeester en wethouders vastgestelde parkeervisie en de hierin aangegeven parkeerkencijfers. Voor de te ontwikkelen woningbouw wordt de parkeernormering gehanteerd conform publicatie 182 van het kenniscentrum CROW. Daarbij worden altijd de meest recente parkeerkencijfers van het CROW gehanteerd.
Om de parkeernormering voor bouwplannen te bepalen is een viertal factoren van invloed. Dat zijn de mate van stedelijkheid, het gebied in de stad, de minimum- en maximumparkeerbehoefte en de soort bebouwing. Ten eerste wordt gekeken naar de stedelijkheidsgraad van de gemeente. Nijmegen valt op basis van de CBS-cijfers van de omgevingsadressendichtheid in de klasse “sterk stedelijk”. Ten tweede wordt de stad onderverdeeld in verschillende stedelijke zones. Hierbij wordt door het CROW een onderscheid gemaakt naar: centrumgebieden (1), schil/overloopggebieden (2) en rest bebouwde kom (3). Per functie/bestemming wordt een minimum en een maximum parkeerbehoefte aangegeven. Dit is de bandbreedte. Voor het bepalen van de gemeentelijke parkeereis bij een bouwplan wordt standaard uitgegaan van de “gemiddelde” parkeerbehoefte. De bandbreedte wordt gebruikt bij de beoordeling van ontheffingsaanvragen. In specifieke gevallen kan er beargumenteerd worden afgeweken van het gemiddelde. Bij bouwplannen met meerdere verschillende functies wordt voor het bepalen van de gemeentelijke parkeereis een parkeerbalans opgesteld conform de voorgeschreven methode van het CROW. Voor woningen is een en ander samengevat in onderstaande tabel.
Vossenpels-zuid wordt ingedeeld als 'rest bebouwde kom'. Daarbij gelden parkeernormen van:
- Woning prijsklasse duur: 1,85 pp
- Woning prijsklasse midden: 1,7 pp
- Woning prijsklasse goedkoop: 1,45 pp
Deze waarden zijn inclusief 0,3 pp bezoekersparkeren. Voor woningen met een woonwerkfunctie moet een aanvullende voorziening van 0,3 parkeerplaats per woning worden toegevoegd.
Er worden geen voorwaarden gesteld waar de parkeerplaatsen gerealiseerd worden, in de openbare ruimte of op eigen erf. Wel dienen bezoekersparkeerplaatsen op openbaar terrein gerealiseerd te worden. Als richtlijn dienen alle woningen in een of andere vorm over een parkeerplaats op eigen terrein te beschikken. De resterende openbare ruimte krijgt hiermee een hoogwaardiger kwaliteit, waarbij er bijvoorbeeld meer ruimte is voor groenvoorzieningen. Opritten, carports, parkeerterreinen en collectieve garages worden beschouwd als parkeerplaats op eigen terrein. Individuele garages bij bijvoorbeeld halfvrijstaande woningen worden niet als parkeerplaats beschouwd, omdat deze in de praktijk veelal dienst doen als berging. Publicatie 182 van het CROW geeft ook aan hoe in de parkeerbalans moet worden omgegaan met een garage, oprit of carport op eigen terrein. De waardering van de openbare ruimte neemt toe door concentraties parkeerplaatsen op te lossen in gebouwde parkeervoorzieningen. Deze voorzieningen krijgen de voorkeur bij bijvoorbeeld appartementsgebouwen of winkelvoorzieningen.
Voor niet-woonfuncties wordt aangesloten bij de gemeentelijke parkeernormen, zie http://www2.nijmegen.nl/content/568069/parkeereis_bij_bouwplannen.
Het huidige fietsnetwerk loopt op hoofdlijnen parallel aan het autonetwerk. Langs de meeste hoofdwegen liggen vrij- of aanliggende fietspaden. Daarnaast lopen ook diverse fietsverbindingen dwars door woonwijken heen.
Het toekomstige fietsnetwerk in Nijmegen-Noord is vastgelegd in het collegebesluit 'Fietsnetwerk Waalsprong' (16 oktober 2007). Hierin zijn snelfietsroutes en overige fietsroutes benoemd. Momenteel is het RijnWaalpad (snelfietsroute Arnhem – Nijmegen) in uitvoering. Deze en andere snelfietsroutes zijn bedoeld om de omliggende kernen én de woongebieden in Nijmegen-Noord met Nijmegen ten zuiden van de Waal te verbinden. Snelfietsroutes bieden de fietsers comfort: ze worden uitgevoerd in rood asfalt; de fiets heeft zo veel mogelijk voorrang. Waar snelfietsroutes drukke wegen kruisen, wordt de hinder die de fietser hiervan ondervindt zo veel mogelijk beperkt. Veel (snel)fietsroutes worden gefaseerd aangelegd, afhankelijk van de realisatie van woningbouwplannen.
Daarnaast worden in de woongebieden natuurlijk ook fietsvoorzieningen aangelegd, zodat een fijnmazig fietsnetwerk ontstaat. In en rond het plangebied lopen de belangrijkste fietsroutes via de Laauwikstraat, de Turennesingel en de Vossenpelssestraat. Voor deze laatste 2 straten geldt dat thans sprake is vrijliggende fietspaden, passende bij het huidige snelheidsregime.
Indien de Vossenpelssestraat en de Laauwikstraat 30 km/u worden, dan kan autoverkeer en fietsverkeer gemengd worden afgewikkeld. In de woonstraten zelf worden geen aparte fietsvoorzieningen aangebracht.
Nabij publieksaantrekkende voorzieningen moeten voldoende fietsenklemmen beschikbaar zijn; hierbij kan gedacht worden aan de winkels, scholen, sport- en horecavoorzieningen. Voor het bepalen van het aantal klemmen worden de kengetallen van het CROW gehanteerd
Het huidige openbaar vervoer netwerk in Nijmegen-Noord bestaat uit twee basissystemen: enerzijds een treinverbinding tussen Nijmegen en Arnhem (met een station in Nijmegen-Lent), anderzijds een netwerk van buslijnen tussen Nijmegen en de omliggende kernen (Oosterhout/Elst, Bemmel).
Het toekomstige openbaar vervoer netwerk is nog onderwerp van studie. Er zullen HOV-lijnen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) worden gerealiseerd, die de verbinding verzorgen tussen de knooppunten in Nijmegen onderling en met de omliggende kernen. Ook zullen er reguliere buslijnen blijven die de woonwijken ontsluiten en verbinden met overstappunten op het HOV. Rond 2017 zal het HOV als busnetwerk worden gerealiseerd. Onderzocht wordt of één of meer HOV-lijnen na 2025 als tramlijn kunnen functioneren. In oktober 2011 is de consessie verleend voor de periode 2013-2023. Samen met het betreffende vervoersbedrijf zal worden nagedacht over de optimalisatie van zowel HOV- als busnetwerk voor deze consessieperiode.
Bij station Lent zal het overstappen tussen verschillende vervoerswijzen zo optimaal mogelijk worden ingericht. Daarnaast zal het P&R Waalsprinter-terrein (bij de Ovatonde) een blijvende rol vervullen voor forensen en winkelpubliek die hier kunnen overstappen van auto op openbaar vervoer.
Momenteel rijdt er een bus via de Laauwikstraat en Vossenpelssestraat van/naar Bemmel. Het is de verwachting dat deze buslijn voorlopig blijft bestaan.