Plan: | Nijmegen Ruimte voor de Waal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP21000-OH01 |
Op onderstaande kaart is aangegeven hoe in de toekomst langzaam- en autoverkeer zich in het plangebied én de directe omgeving kan bewegen.
Afbeelding 19: verkeersontsluiting plangebied en directe omgeving
Als gevolg van dit project moet de Waalbrug verlengd worden met een zogenaamde ‘aanbrug’. Een andere belangrijke verkeersontsluiting vormt de Parmasingel / Turennesingel. Deze singels maken onderdeel uit van de hoofdstructuur van de Waalsprong en kruisen de Prins Mauritssingel middels een viaduct haaks, even ten noorden van de nevengeul bij de aanlanding van de Verlengde Waalbrug. Tevens krijgt de Parmasingel hier mogelijk een halve aansluiting op de Prins Mauritssingel. Dit bestemmingsplan voorziet overigens niet in de aanleg van de oostelijke Parmasingel.
Bereikbaarheid kade
In westelijke richting heeft de (overwegend buiten het plangebied gelegen) Parmasingel een ontsluitende functie voor de nog te ontwikkelen gebieden Hoge Bongerd en Citadel. In oostelijke richting worden Lent en Visveld ontsloten. De ontsluiting van de kade is via de (buiten het plangebied gelegen) Parmasingel. Op de kade zelf is geen doorgaand autoverkeer toegestaan. Daarmee wordt het bijzondere verblijfskarakter en de verbinding voor voetgangers en fietsers van dit gebied geborgd. Verblijven en flaneren staan hier immers centraal.
Bereikbaarheid Veur Lent
Het eiland Veur-Lent is voor autoverkeer ontsloten via de nieuwe Promenadebrug. Deze brug krijgt een recreatief verblijfskarakter voor fietsers en voetgangers. De auto is hier te gast en de toegang blijft beperkt tot bestemmingsverkeer van en naar het eiland. Het bestemmingsplan maakt verder een verbinding tussen de Promenadebrug en de Prins Mauritssingel mogelijk (westelijke Parmasingel). Fietsers hebben meerdere mogelijkheden om het eiland te bereiken: via de Promenadebrug, de drempel en vanaf de Waalbrug of de Snelbinder. Voor calamiteitenverkeer (brandweer, ambulance) is het eiland tevens met een afrit vanaf de verlengde Waalbrug toegankelijk. Omdat het hier gaat om een noodontsluiting is deze afrit steiler, vergelijkbaar met het hellingspercentage bij dijkafgangen. Buiten hoogwaterpieken kunnen hulpdiensten gebruik maken van de drempel. De drempel is verder alleen toegankelijk voor langzaam verkeer.
Bereikbaarheid westelijke landtong
De bereikbaarheid van het evenemententerrein en de tijdelijke horecavoorzieningen kan via de Citadelbrug (ten oosten van de stadsbrug) plaatsvinden. Deze brug heeft een hoofdfunctie voor langzaam verkeer. Gebruik voor gemotoriseerd verkeer ten behoeve van bevoorrading en hulpdiensten wordt evenwel niet uitgesloten.
Conclusie
Alle gebieden binnen het plangebied zijn bereikbaar. Vanuit het aspect verkeersontsluiting bestaan er daarmee geen bezwaren tegen het bestemmingsplan.