Plan: | Nijmegen Ruimte voor de Waal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP21000-OH01 |
In opdracht van de gemeente Nijmegen is door adviesbureau Oranjewoud een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor het bestemmingsplan Ruimte voor de Waal in het kader van de dijkteruglegging Lent.
De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in de rapportage van 22 oktober 2010.
Het concept-voorontwerp bestemmingsplan zoals dat ten grondslag heeft gelegen aan het onderzoek van oktober 2010 is daarna op een aantal punten gewijzigd. De akoestisch belangrijkste wijzigingen betreffen een gewijzigde ligging van 2 woningbouwkavels op het eiland Veur Lent. In afwijking van het voorontwerpbestemmingsplan wordt in het ontwerpplan ook een ontsluitingsweg voor het eiland Veur Lent naar de Waalbrug mogelijk gemaakt. De wijzigingen worden in een aparte aanvullende notitie op genoemd onderzoeksrapportage beschreven.
Dit bestemmingsplan blijft, voor zover akoestisch van belang, voorzien in de mogelijkheid van de aanleg van de aansluiting van de Parmasingel op de Prins Mauritssingel en de geplande wijzigingen van de Prins Mauritssingel. De betreffende onderzoeksresultaten van oktober 2010 blijven gelden.
Gevolgen besluit Dorpensingel Oost
In dit akoestisch onderzoek is geen rekening gehouden met de aanleg van de Dorpensingel-Oost vanaf 2015, zoals d.d. 6 juli 2011 door de gemeenteraad van Nijmegen besloten. In het recent geactualiseerd verkeersmodel is een model voor jaar 2022 vastgesteld. In deze situatie 2022 is de aanleg van de Dorpensingel-Oost meegenomen evenals de plansituatie voor de dijkteruglegging. De gemeenteraad heeft bepaald dat de benodigde milieuonderzoeken in verband hiermee nog zullen moeten worden verricht. De belangrijkste akoestische gevolgen, zijn die voor de toekomstige, nog buiten het plangebied aan te leggen, Parmasingel en de Prins Mauritssingel. Ook die zullen in dat verband dan nader worden onderzocht. Het doen van uitspraken hierover is door het ontbreken van diverse gegevens op dit moment niet mogelijk.
In dit akoestisch onderzoek is geen rekening gehouden met de aanleg van de Dorpensingel-Oost vanaf 2015, zoals d.d. 6 juli 2011 door de gemeenteraad van Nijmegen besloten. In het recent geactualiseerd verkeersmodel is een model voor jaar 2022 vastgesteld. In deze situatie 2022 is de aanleg van de Dorpensingel-Oost meegenomen evenals de plansituatie voor de dijkteruglegging. De gemeenteraad heeft bepaald dat de benodigde milieuonderzoeken in verband hiermee nog zullen moeten worden verricht. De belangrijkste akoestische gevolgen, zijn die voor de toekomstige, nog buiten het plangebied aan te leggen, Parmasingel en de Prins Mauritssingel. Ook die zullen in dat verband dan nader worden onderzocht. Het doen van uitspraken hierover is door het ontbreken van diverse gegevens op dit moment niet mogelijk.
Het doel van het akoestisch onderzoek is het in kaart brengen van de akoestische effecten van de bij bovengenoemde inleiding genoemde mogelijkheden zoals die in het bestemmingsplan zijn mogelijk gemaakt.
Zo zijn de akoestische effecten vanwege het railverkeer op de spoorlijn Nijmegen - Arnhem op twee nieuw te bouwen woningen op twee (compensatie-)kavels op Veur Lent bepaald.
Het onderzoek richt zich verder op het bepalen van de geluidbelasting op de woningen langs de Prins Mauritssingel, de (toekomstige) Parmasingel, de Griftdijk Zuid, de Pastoor van Laakstraat, de Lentse Tuinstraat, de Steltsestraat, de Weverstraat en binnen het plangebied.
Om de mogelijkheden voor evenementen, zowel versterkt als niet-versterkt, op het evenemententerrein te bepalen, heeft Oranjewoud een onderzoek uitgevoerd. Een belangrijke beperkende factor voor de mogelijkheden van geluidsbelastende evenementen is het buiten het plangebied gelegen broedgebied van de kwartelkoning, ten noordwesten van het evenemententerrein.
Uit het onderzoek komt naar voren dat bij bepaalde uitgangspunten er geen significant negatieve effecten op treden voor de biotoop van de kwartelkoning. Deze uitgangspunten betreffen onder meer een oriëntatie van podia en luidsprekers op het zuiden/zuidoosten. De uitgangspunten zijn als specifieke gebruiksregels opgenomen voor de gronden met de aanduiding 'evenemententerrein'.
Hierbij is aangesloten op de regels die op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening zijn gesteld aan het geluid van evenementen in de open lucht.
Het is niet de bedoeling dat evenementen met een hoog risicoprofiel (die vaak gepaard gaan met het gebruik van veel lage bastonen) zullen plaatsvinden op het Waalveld. In het zogenoemde Veiligheidsoverleg is afgesproken dat, gezien de bereikbaarheid voor zowel parate diensten als bezoekers, alleen evenementen met een laag risico in aanmerking komen. Het betreft dan kleinschalige evenementen, die door hun programmering een spreiding van het publiek over de volle doorlooptijd garanderen. Het moet hierbij een publieksprofiel betreffen waarbij geen grote inzet van de parate diensten wordt verwacht.
De definitie van het begrip evenementen is hierop aangepast. Tevens wordt er hierbij van uitgegaan dat akoestisch onwenselijke soorten evenementen (namelijk met veel lage bastonen, zoals dance gerelateerde evenementen) hiermee zijn uitgesloten.
Aanleg nieuwe weg Parmasingel
In de nieuwe situatie bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 49 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. Een Hogere Waarde kan worden vastgesteld.
Met het plaatsen van een scherm van 45 meter lang en 1 meter hoog langs de oprit is het mogelijk de overschrijding van de voorkeurswaarde te voorkomen. Dit scherm zal worden gerealiseerd. Een Hogere Waarde procedure is daarom niet aan de orde.
Aanleg nieuwe weg Ontsluitingsweg voor woningen op Veur Lent
Ten behoeve van de ontsluiting van de woningen op Veur Lent wordt een weg aangelegd. Voor deze ontsluitingsweg is een maximum toegestane snelheid 50 km/uur aangehouden.
Omdat op deze ontsluitingsweg een beperkte hoeveelheid bestemmingsverkeer zal rijden veroorzaakt het wegverkeer op deze ontsluitingsweg geen geluidsbelasting bij bestaande en nieuw te bouwen woningen die hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Maatregelen zijn niet nodig.
Wijzigingen aan de Prins Mauritssingel
Voor drie woningen aan de Prins Mauritssingel is sprake van een toename van de geluidbelasting variërend van 1,5 tot 2,4 dB. Voor deze woningen bedraagt de toename daarmee 2 dB of meer en is er sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
Met een scherm tussen de Prins Mauritssingel en de woningen aan de Griftdijk-Zuid van 1 meter hoog en 60 meter lang en een scherm tussen de Prins Mauritssingel en de woning aan de Pastoor van Laakstraat, hoek Lentse Tuinstraat, van 1 meter hoog en 40 meter lang kan deze toename worden weggenomen. Beide schermen zullen worden gerealiseerd.
Nieuwbouw woningen
Op het eiland Veur Lent zijn op twee (compensatie-)kavels twee nieuwe woningen geprojecteerd; de maximale bouwhoogte is drie bouwlagen. Deze woningen liggen binnen de zone van de spoorlijn Nijmegen-Arnhem.
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat als gevolg van de geluidbelasting vanwege het spoor de maximale geluidbelasting 63 dB bedraagt. Een Hogere Waarde kan worden vastgesteld. Gelet op de overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 55 dB voor woningen is onderzocht of er maatregelen ter beperking van de geluidbelasting mogelijk zijn.
Indien zowel een scherm van 1 meter hoog en 370 meter lang als raildempers op het 440 meter lange betonnen gedeelte van de brug wordt toegepast, wordt de voorkeursgrenswaarde (55 dB) alleen nog bij de westgevel van de meest westelijk gelegen kavel overschreden. Deze beide maatregelen tezamen, zoal mogelijk, zijn echter zeer kostbaar. Uit het document Maatregelencriterium Ruimte voor de Waal – Nijmegen blijkt dat deze maatregelen financieel-akoestisch zeer ondoelmatig zijn. Een geluidscherm en raildempers ten behoeve van deze 2 nieuw te bouwen woningen worden daarom niet gerealiseerd. Een Hogere Waarde voor deze woningen dient te worden vastgesteld. Aan de eisen van het Hogere Waarde beleid van de gemeente Nijmegen kan hier worden voldaan.
Voor meer informatie zij verwezen naar de rapportage van het akoestisch onderzoek van 20 januari 2012, de bijbehorende aanvullende notitie “Memorandum akoestisch onderzoek Ruimte voor de Waal” d.d. 12 augustus 2011 en het document “Maatregelencriterium Ruimte voor de Waal” d.d. 12 augustus 2011.
Hogere waarde beleid
Voor de nieuw te bouwen woningen binnen het plangebied worden, op basis van tot het hogere waarde beleid van de gemeente Nijmegen, aanvullende voorwaarden gesteld bij het besluit hogere waarde voor deze woningen.
Evenemententerrein
Als gevolg van de beperkingen die aan evenementen op het evenemententerrein worden gesteld in de regels, kan worden geconcludeerd dat er geen significant negatieve effecten optreden voor de biotoop van de kwartelkoning. Op dit punt bestaan uit oogpunt van akoestiek dus geen bezwaren tegen het bestemmingsplan.