Plan: | Nijmegen Ruimte voor de Waal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP21000-OH01 |
In de regels is vastgelegd dat het evenemententerrein door maximaal 10.000 bezoekers per dag bezocht mag worden.
Uitgaande van een maximum aantal bezoekers van 10.000 per dag, is het voor het bepalen van het benodigde aantal parkeerplaatsen, noodzakelijk om een piekbelasting van bezoekers vast te stellen die tegelijkertijd aanwezig zullen zijn bij evenementen. Gezien de voorgenomen programmering is uitgegaan van een piekbelasting van 8.000 bezoekers. Evenementen als de Vierdaagse feesten kunnen hier dan nog steeds plaatsvinden en ook de overige programmering wordt niet belemmerd. De piekbelasting is ook opgenomen in de regels van het bestemmingsplan.
De vraag is welke parkeernormen dit met zich meebrengt voor het evenemententerrein, en waar vervolgens de parkeercapaciteit in de omgeving van het plangebied gevonden kan worden.
Er zijn geen landelijk vastgestelde normen voor het aantal parkeerplaatsen op evenemententerreinen. Hiervoor is een tweetal redenen:
Om toch een indruk te krijgen van de parkeerbehoefte bieden de zogenoemde CROW-normen voor vergelijkbare bestemmingen een aanknopingspunt. Zo kent een stadion als norm 0,12 parkeerplaats per zitplaats; een bioscoop komt op 0,25 parkeerplaats per zitplaats. Omdat verwacht mag worden dat net als bij wedstrijden in stadions bij evenementen passagiers eerder zullen samenreizen per auto, ligt aansluiting bij de "stadionnorm" meer voor de hand dan de bioscoopnorm. Daarom moet een aantal parkeerplaatsen van ca. 1200 als realistisch worden gezien - mits de evenementen een overwegend lokaal karakter hebben.. Gezien het maximaal aantal bezoekers van 10.000 per dag met een piekbelasting van 8.000, zal dit het geval zal zijn. Het aantal van 1.000 parkeerplaatsen is inclusief 5% overlap van komende en gaande bezoekers.
Het aantal malen dat er 8.000 bezoekers tegelijkertijd aanwezig zullen zijn op een evenement op Veur Lent is naar verwachting zeer beperkt. Ter vergelijking: zelfs tijdens de Vierdaagsefeesten was het aantal bezoekers op Havana aan de Waal bij Veur Lent beduidend lager dan 8.000 mensen.
Voor het opvangen van de bezoekers met de auto die van buiten de stad komen zal in de meeste gevallen daarom volstaan kunnen worden met de restcapaciteit van P&R Waalsprinter bij Ressen ("vlek 14" in de Waalsprong, terrein 1 op het kaartje). Op dit terrein zijn 530 parkeerplaatsen. Op zaterdagen en zondagen wordt dit terrein meestal slechts in geringe mate gebruikt: er zijn dan 400 tot 500 plaatsen beschikbaar. Op werkdagen in het voorjaar en de zomer zijn er 400 plaatsen beschikbaar.
Voor het opvangen van de bezoekers met de auto die van buiten de stad komen zal in de meeste gevallen [...] volstaan kunnen worden met de restcapaciteit van P&R Waalsprinter bij Ressen ("vlek 14" in de Waalsprong, terrein 1 op het kaartje). Op dit terrein zijn 530 parkeerplaatsen. Op zaterdagen en zondagen wordt dit terrein meestal slechts in geringe mate gebruikt: er zijn dan 400 tot 500 plaatsen beschikbaar. Op werkdagen in het voorjaar en de zomer zijn er 400 plaatsen beschikbaar.
Voor de evenementen die meer bezoekers per auto trekken zullen dus ook andere P-terreinen ingezet worden. Hierbij kan gedacht worden aan vlek 50 van de Landschapszone(terrein 2 op het kaartje) en/of aan de Citadel (terrein 3) en/of de parkeerterreinen ten zuiden van de Waal o.a. Waalfront en Winkelsteegh. "Vlek 50" in de Landschapszone kent een onherroepelijke bestemming Gemengd 2 ingevolge het bestemmingsplan Landschapszone en mag zonder meer voor parkeerdoeleinden worden ingezet. De theoretische capaciteit van dit terrein is voldoende om 700 auto's op te vangen. Wanneer er op "vlek 50 "een andere ontwikkeling plaatsvindt, kan gekeken worden naar medegebruik van parkeergelegenheid. Wel zal natuurlijk gewaakt moeten worden voor het tegelijk laten plaatsvinden van meerdere evenementen. Op Winkelsteegh is voldoende parkeergelegenheid, in eigendom van de gemeente, die kan worden ingezet tijdens evenementen.
Vanaf de P-terreinen kunnen door de organisator van een evenement pendelbussen worden ingezet. Dit laat onverlet dat de parkeerterreinen ook voor de automobilist goed bereikbaar moeten zijn. Een toeleiding van auto's door woonwijken leidt is hierbij niet aan de orde.
Voor de meeste evenementen kan volstaan worden met een pendelbus vanaf P&R Waalsprinter. Indien alle bezoekers binnen één uur arriveren, zal er ca. elke 3 minuten een bus moeten rijden. In de meeste gevallen zullen de bezoekers overigens meer gespreid arriveren. De bus kan de bezoekers via de Citadel tot op de Oosterhoutsedijk brengen, vlakbij de voetgangersbrug naar het terrein. De exacte route moet nog worden vastgesteld, omdat de planvorming van de Citadel nog niet definitief is. Tot die tijd kan gedacht worden aan een lus vanaf P&R Waalsprinter via de Keizer Hendrik VI-singel, Oude Groenestraat, Waaldijk, Oosterhoutsedijk, Parmasingel en Prins Mauritssingel. Voor het P-terrein aan de Landschapszone geldt dezelfde route. Vanaf het P-terrein Citadel is een pendelbusje gelet op de korte loopafstand niet nodig. Voor de locaties ten zuiden van de Waal geldt dat de route via de nieuwe Stadsbrug (De Oversteek) zal lopen en uiteindelijk via het plangebied van de Citadel naar het evenemententerrein zal leiden.
Vooral voor de P-locaties in het Waalfront en bij de binnenstad bestaat de mogelijkheid om het evenemententerrein ook te voet te bereiken via De Oversteek en de Snelbinder. Voorts kan een pontje worden ingezet, net zoals nu tijdens de Vierdaagse feesten