direct naar inhoud van 2.2 Autonome ontwikkelingen
Plan: Nijmegen Ruimte voor de Waal
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP21000-OH01

2.2 Autonome ontwikkelingen

Het projectgebied zal in de toekomst ook zonder het project Ruimte voor de Waal - Nijmegen veranderen. Enkele projecten die in dezelfde periode worden uitgevoerd in of in de nabijheid van het projectgebied, zijn hieronder weergegeven. Ook deze projecten dragen bij aan versterking van het concept "Nijmegen omarmt de Waal", zoals ook verwoord in de Structuurvisie Nijmegen 2010 (blz. 7). Hierin staat beschreven: "door ontwikkelingen zoals de Waalsprong, het Waalfront, de dijkteruglegging en de tweede stadsbrug ligt Nijmegen steeds meer rondom de Waal. Daarmee vormt de Waal met de gebieden aan beide zijden van de rivier als het ware een nieuw stadshart".

Waalsprong

In mei 2007 hebben burgemeester en wethouders van Nijmegen het Ontwikkelingsbeeld Waalsprong vastgesteld. De nieuwe woongebieden in Nijmegen-Noord zijn gevarieerd, van stedelijk tot meer landelijk gelegen. Behalve woningen komen er kantoren, winkels, onderwijs-, sport- en cultuurvoorzieningen en mogelijkheden voor recreatie. Het ontwikkelingsbeeld laat zien hoe bij de nieuwe invulling van het gebied gebruik wordt gemaakt van bestaande elementen als water, cultuurhistorie, natuur en landschap.

In de nadere uitwerking is onderzocht op welke wijze de samenhang in de Waalsprongplannen verder versterkt kan worden, zonder dat de flexibiliteit ten aanzien van toekomstige ontwikkelingen/inzichten in het geding komt. Aan het plangebied voor de dijkteruglegging grenzen de plannen voor de Citadel, de Stelt en de Hoge Bongerd, en de Landschapszone. Qua planning kan hierover het volgende worden opgemerkt:

  • Citadel: in 2011 wordt het bestemmingsplan voor dit gebied in procedure gebracht. Het is daarmee een autonome ontwikkeling;
  • Stelt en Schans: de bestemmingsplannen worden volgens verwachting in 2012 in procedure gebracht;
  • landschapszone: Het ontwerpbestemmingsplan voor de Landschapszone is door het college vastgesteld en gepubliceerd in november 2008. De gemeenteraad heeft op 16 december 2009 het bestemmingsplan gewijzigd vastgesteld. Op 22 december 2010 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State de ingediende beroepen ongegrond dan wel niet-ontvankelijk verklaard.


Waalkade en Waalfront

Voor de Waalkade is recent een dijkverleggingsplan opgesteld en voor het Waalfront geldt een onherroepelijk bestemmingsplan. Voor beide plannen is een milieueffectrapportage (m.e.r.) uitgevoerd en de plannen worden onafhankelijk van het realiseren van de dijkteruglegging uitgevoerd. De Waalkade nabij het historische centrum was ooit een onaantrekkelijke rivierkade en is nu een verbindende schakel tussen de herstructurering in Nijmegen-west en de toeristisch-recreatief interessante Waalstranden en Ooijpolder aan de oostzijde van de stad. Het Waalfront is onderdeel van Koers West aan de zuidzijde van de rivier. Koers West is de grootste Nijmeegse herstructureringsoperatie ooit met verplaatsing van actieve bedrijven, het bouwen van 2.700 woningen en 30.000 m2 commerciƫle voorzieningen. Voor het gebied Handelskade wordt momenteel gewerkt aan een partiƫle herziening van het bestemmingsplan Waalfront.

Tweede stadsbrug

Eind 2004 stelden Provinciale Staten van Gelderland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de gemeenteraden van Arnhem en Nijmegen een koepelnotitie vast waarin een aanpak van de verkeersproblematiek in de regio wordt beschreven. De voornaamste maatregelen zijn een verbreding van de A50 en de bouw van een nieuwe stadsbrug over de Waal. Het bestemmingsplan Stadsbrug, dat is gebaseerd op het MER Stadsbrug 2004 en het MER Stadsbrug 2006, is op 23 april 2008 vastgesteld door de raad van Nijmegen. Op eind 2009 hebben Gedeputeerde Staten van Gelderland een besluit genomen omtrent de goedkeuring. In november 2010 heeft de zitting in de bodemprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State plaatsgevonden.

Op 23 februari 2011 heeft laatstgenoemde de ingediende beroepen ongegrond verklaard. Het plan is daarmee onherroepelijk. Start van de bouw vindt plaats in 2011 en oplevering november 2013.

Dorpensingel Oost

Op 6 juli 2011 heeft de raad een besluit genomen over de verkeersinfrastructuur in de Waalsprong. De raad heeft gekozen voor de zogenaamde "aansluitingsvariant".

afbeelding "i_NL.IMRO.0268.BP21000-OH01_0008.jpg"

Afbeelding 8: aansluitingsvariant (met knips op Griftdijk en Vossenpelsestraat)

Daarmee wordt de aanleg van de zogenoemde Dorpensingel Oost vanaf 2015 mogelijk. Tevens voorziet het besluit in de aansluiting van de Parmasingel op de Prins Mauritssingel bij de Waalbrug en de knip in de Vossenpelssestraat.

De aansluiting van de Parmasingel op de Prins Mauritssingel bij de Waalbrug wordt in het onderhavige plan in juridisch-planologisch opzicht geregeld; de overige ontwikkelingen vallen buiten het bestemmingsplan.