Plan: | Nijmegen Kern Lent - Visveld |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP19000-OH01 |
Het Voorkeursmodel 2003 geeft aan dat de fietspadenstructuur radiaal van opzet moet zijn en bestaat uit een netwerk van korte, veilige en aangename routes die woongebieden verbinden met voorzieningen, werkgebieden en de bestaande stad. Ook de Aanvulling MER Waalsprong geeft aan dat de kansen voor de fiets afhankelijk zijn van het maken van directe routes en een fijnmazig netwerk. Het doorbreken van de barrièrewerking van het spoor speelt hierbij een belangrijke rol.
Een toename van het fietsgebruik wordt bereikt door een fietsroutenetwerk te realiseren met een maaswijdte van 400-600 meter, met rechtstreekse en samenhangende routes die alle belangrijke voorzieningen ontsluiten. Daarbij zijn ook comfort (verharding, doorstroming), aantrekkelijkheid en verkeersveiligheid belangrijke factoren. In het Ontwikkelingsbeeld is aangegeven dat met de bouw van de Snelbinder de bereikbaarheid van de bestaande stad vanuit de Waalsprong uitstekend is. Binnen en tussen de wijken zal een fijnmazig fietsnetwerk ontstaan. De noord-zuidgerichte lijnen die het ruimtelijk raamwerk vormen voor de Waalsprong zijn van groot belang voor het fietsroutenetwerk. Een aandachtspunt is de verbetering van de oost-westverbindingen in het gebied.
Het College heeft op 16 oktober 2007 de beleidsnotitie “De Doorsteek, gewenst fietsnetwerk in de Waalsprong” vastgesteld. De fietsnetwerkkaart uit de beleidsnotitie fungeert als de actualisatie van de kaart “langzaam verkeer” uit het Ontwikkelingsbeeld. In deze visie zal in Lent een fijnmazig fietsnetwerk moeten bijdragen aan het stimuleren van het fietsgebruik. Een deel van dit netwerk ligt er al, een deel moet nog ontwikkeld worden. Een goede aansluiting van de bestaande en nieuwe voorzieningen in Lent (Geldershofschool, sporthal, station) is hierbij van wezenlijk belang.
In De Doorsteek wordt uitgegaan van de realisering van snelfietsroutes met een noord-zuidrichting. Naast de bestaande verbindingen worden drie nieuwe oostwestverbindingen voor langzaam verkeer over het spoor en de Prins Mauritssingel gerealiseerd. De toevoeging van deze verbindingen heeft een groot effect op de bereikbaarheid van de wijk en bepaalt in belangrijke mate de samenhang van het fietsnetwerk. Deze verbindingen zijn gesitueerd ter hoogte van de Vrouwe Udasingel, ten zuiden van de Landschapszone (Groot Brittanniëstraat) en ten noorden van de Landschapszone.
De oost-west verbindingen bij de Vrouwe Udasingel en de Landschapzone wordt uitgevoerd als fietstunnel (Collegebesluit Prioritering en aanleg fietstunnels Waalsprong, 28 oktober 2008). Inmiddels is de fietstunnel onder de Prins Mauritssingel ter hoogte van de Vrouwe Udasingel aangelegd.
Figuur: fietsnetwerk Waalsprong
Lent wordt doorsneden door drie noord-zuid snelfietsroutes: vanaf Ressen/Arnhem via de Zwarteweg/Visveldsestraat (het Rijn-Waalpad), De Grift/Elst via de Spoorstraat en Oosterhout via de Griftdijk. Deze routes leiden alle naar de bestaande Waalbrug en de Snelbinder en komen in Lent bij elkaar rondom het station. Een groot deel van deze routes moet de komende jaren worden aangelegd, het eerst de snelfietsroute naar Arnhem. Het RijnWaalpad is inmiddels in uitvoering.
Voor de kruisingen met de Prins Mauritssingel en de nieuw aan te leggen Graaf Alardsingel worden momenteel ongelijkvloerse oplossingen uitgewerkt.
Naast de 3 snelfietsroutes zijn er diverse routes benoemd in De Doorsteek:
Waar de fietsroutes langs 50km-wegen leiden wordt gestreefd naar vrijliggende fietspaden. Voor de Vossenpelssestraat zal door de knip voor het autoverkeer de verkeersfunctie op termijn minder belangrijk worden. Voor de Laauwikstraat wordt onderzocht of de straat kan worden ingericht als 30 km-zone.
De overige straten in het plangebied vormen onderdeel van 30km/uur zones. In deze zones worden in principe geen fietsvoorzieningen aangebracht. Snelfietsroutes kunnen hier worden aangelegd als zogenaamde “fietsstraten”.
De dijken zijn zowel voor de recreatieve fietser van belang als voor de verbinding van de bewoners van de Waalsprong en omgeving naar bestemmingen ten zuiden van de Waal. Voor de toekomst wordt deze rol steeds belangrijker. Inmiddels is voor de Oosterhoutsedijk een zomerweekendafsluiting (1 april t/m 1 oktober) vastgesteld, waardoor doorgaand autoverkeer op zaterdagen en zondagen tussen 10 en 18 uur niet mogelijk is. Na afronding van de plannen van het project Ruimte voor de Waal en de aanleg van de Turennesingel – Parmasingel zullen de dijken een overheersend autoluw karakter krijgen.
Nabij publieksaantrekkende voorzieningen moeten voldoende fietsenklemmen beschikbaar zijn; hierbij kan gedacht worden aan de winkels, scholen, sport- en horecavoorzieningen en het station Lent. Voor het bepalen van het aantal klemmen worden de kengetallen van het CROW gehanteerd.