direct naar inhoud van 7.4 Openbaar vervoer
Plan: Nijmegen Kern Lent - Visveld
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP19000-OH01

7.4 Openbaar vervoer

Inleiding

Openbaar vervoer vormt een belangrijk onderdeel in het verkeerssysteem van de Waalsprong. Maatregelen op het gebied van (hoogwaardig) openbaar vervoer leveren een bijdrage aan de beperking van de groei van het autoverkeer. Openbaar vervoer bestaat momenteel uit trein- en busverbindingen. Nabij het centrumgebied Hof van Holland / Citadel komt het vervoersknooppunt van de Waalsprong te liggen, station Nijmegen Lent. Hier sluiten trein, HOV en overige openbaar vervoer op elkaar aan.

Trein

Stadsregiorail is het systeem dat in de toekomst vooral op de lijn Wijchen-Nijmegen-Arnhem-Zevenaar een frequente treinverbinding moet gaan verzorgen.

In het OV-systeem van de Waalsprong zijn nog veel ontwikkelingen te verwachten, waaronder de realisatie van nieuwe stations (Lent en op termijn mogelijk Ressen).

Station Nijmegen-Lent is van wezenlijk belang voor de OV-ontsluiting van Lent. Er vertrekken hier overdag 4x per uur treinen naar Nijmegen en Arnhem. In de komende jaren wordt dit station verplaatst. De perrons liggen nu ten noorden van het viaduct over de Griftdijk; in de definitieve situatie zullen deze grotendeels ten zuiden hiervan liggen. Een fiets-voetgangerstunnel onder de Prins Mauritssingel door zal een veilige en comfortabele verbinding met het nieuwe station vormen.

Bus/tram

Momenteel wordt er samen met de regio gewerkt aan een Hoogwaardig Openbaar Vervoernet, waarbij er hoogfrequente en snelle verbindingen worden ontwikkeld op de belangrijkste relaties. De eerste HOV-verbinding die in de regio moet gaan rijden, is die van Arnhem via Huissen en Bemmel naar Nijmegen CS en Heijendaal.

Uit de gemeentelijke visie op HOV komt de HOV-verbinding Waalsprong - centrum - Nijmegen CS - Heyendaal als meest kansrijk naar voren. Het toekomstige tracé voor HOV is vanaf de Waalbrug - Prins Mauritssingel - Knoop Lent via de Prins Mauritssingel naar het Keizer Augustusplein (vml. Ovatonde). Sinds 2007 is hier een transferium in de Waalsprong gerealiseerd, waar automobilisten kunnen overstappen op de bus. Deze snelle busverbinding staat bekend als de Waalsprinter. Het transferium moet daarmee een bijdrage leveren aan de vermindering van de verkeersdruk op de A325 en Prins Mauritssingel. Als eerste aanzet voor deze HOV-verbinding rijdt sinds augustus 2010 tussen Arnhem en Nijmegen de RijnWaalsprinter, een kwartierdienst die de reizigers uit het middengebied snel naar de centra van Arnhem en Nijmegen en de knooppunten brengt.

De HOV verbinding wordt ondersteund door een stelsel van busverbindingen in de wijk. De bussen rijden via de Laauwikstraat naar Bemmel en via de Vrouwe Udasingel naar de Turennesingel. Daarmee is voor het grootste deel van de inwoners een bushalte binnen een straal van 500m. van de woning.