Plan: | Nijmegen Kern Lent - Visveld |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP19000-OH01 |
Op 9 juli 2007 heeft de gemeenteraad besloten hoe de autoverkeersstructuur in de Waalsprong er uit zal zien. In afwijking hiervan is in de vergadering van 13 januari 2010 een motie aangenomen om de Dorpensingel-Oost toch aan te leggen, een “knip” aan te brengen in de Vossenpelssestraat en de aansluiting van de Parmasingel op de Prins Mauritssingel te laten vervallen. Ten aanzien van dit laatste onderdeel van de motie wordt onderzocht of de aansluiting op de Prins Mauritssingel bij de Parmasingel toch gehandhaafd moet blijven. In juli 2011 heeft de raad hierover een besluit genomen, inhoudende dat de aansluiting van de Parmasingel op de Prins Mauritssingel bij de Waalbrug volgens de oospronkelijke plannen uit te voeren.
Deze structuur wordt nu verder uitgewerkt in een tracéverkenning en ontwerp voor de Dorpensingel-Oost. Hierbij worden de gevolgen van de aanleg van de weg in beeld gebracht. Voorts vindt overleg met de gemeente Lingewaard plaats, omdat een deel van de weg op het grondgebied van die gemeente ligt. Op basis hiervan en van de financieringsmogelijkheden kan dit leiden tot een bestemmingsplanwijziging voor de aanleg van de Dorpensingel-Oost, waarin deze nieuwe ontwikkeling wordt vastgelegd.
De Prins Mauritssingel is de belangrijkste verbinding voor het autoverkeer in de Waalsprong. De weg maakt onderdeel uit van het stedelijk hoofdwegennet. De weg is onderdeel van de doorstroomroute waarvoor de gemeente een goede betrouwbare doorstroomsnelheid nastreeft. Zolang Nijmegen nog maar één autoverbinding over de Waal heeft is een gegarandeerde doorstroming in de spitsen niet haalbaar. Met de realisering van de nieuwe stadsbrug (de Oversteek) eind 2013 ontstaat de mogelijkheid om het autoverkeer beter te sturen en zal het autoverkeer ten noorden van de Vrouwe Udasingel gedoseerd worden.
De andere gebiedsontsluitingswegen in het plangebied zijn:
Dit zijn alle 50-km/u-wegen. De overige straten in het plangebied liggen in 30 km/uur zones.
De Laauwikstraat voldoet niet aan de eisen die gesteld worden aan een gebiedsontsluitingsweg. Er zijn geen vrijliggende fietspaden, parkeren zou volgens de richtlijnen niet aan de hoofdrijbaan, maar aan een parallelweg moeten plaatsvinden en ook de uitritten zouden niet rechtstreeks op de rijbaan mogen aansluiten. Het aanpassen van de weg aan deze eisen is niet mogelijk. Daarom kan overwogen worden hier een 30-km/u-regime in te stellen, te meer daar de verkeersintensiteiten af zullen nemen als de knip in de Vossenpelssestraat wordt gemaakt en de Parmasingel op de Prins Mauritssingel wordt aangesloten.
Voor de definitieve categorisering van alle genoemde 50-km/u-wegen moet nog een besluit worden genomen.
Parkeren
Op een aantal plaatsen in Lent wordt momenteel geparkeerd door automobilisten wier bestemming buiten de wijk ligt. Nabij het station Nijmegen Lent wordt zowel geparkeerd door gebruikers van trein en bus als door mensen die vanaf hier met de fiets naar de binnenstad gaan. De laatste categorie parkeren ook elders in Lent, zoals bij de trap naar de Snelbinder aan de Oosterhoutsedijk en onder en nabij de Waalbrug (met name bij evenementen in de stad). Waar de hinder te hoog wordt, moet afgewogen worden welke maatregelen we gaan treffen: faciliteren, ontmoedigen, reguleren of een combinatie hiervan.
Rondom het station Nijmegen Lent ontwikkelt zich de komende jaren een stedelijk knooppunt; er komt een voorzieningencentrum voor het hele stadsdeel Nijmegen-Noord, winkels, scholen, culturele voorzieningen en kantoren. In het kader van de verplaatsing van het station in zuidelijke richting en de aanleg van de aansluiting van de Graaf Alardsingel met de prins Mauritssingel moet het bestaande P&R-terrein binnen enkele jaren verplaatst worden.
De parkeerdruk neemt naar verwachting toe en afhankelijk van de snelheid waarmee de bouw vordert, zal naar verwachting het parkeren rondom Station Nijmegen Lent gereguleerd worden. Dit kan ertoe leiden dat ook in de omringende buurten de parkeerdruk toeneemt en er daarom overgegaan moet worden op het reguleren van het parkeren. Dit zal waarschijnlijk vooral spelen in de Hoge Bongerd, rond de Geldershofstraat en het westelijke deel van de Laauwikstraat. Als bewoners problemen ondervinden met parkeren, kunnen zij een verzoek doen om een parkeeronderzoek uit te laten voeren.