Plan: | Nijmegen Ooyse Schependom |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP18000-VG01 |
Het aspect fysieke (brand)veiligheid stelt voorwaarden aan de inrichting van de openbare ruimte, de situering van gebouwen ten opzichte van elkaar, de bluswatervoorziening en de bereikbaarheid. De van toepassing zijnde voorwaarden worden hieronder genoemd. Opgemerkt wordt dat Bouwverordening en Bouwbesluit eisen stellen aan bouwwerken. Met betrekking tot woonboten wordt tevens de richtlijn Handreiking Brandveiligheid van woonschepen en woonscheephavens (Nifv, 2007) gehanteerd.
Hoe de openbare ruimte is ingericht, is van invloed op de mate waarin hulpdiensten de incidentlocatie kunnen bereiken en betrokkenen bij een incident in staat zijn een locatie te ontvluchten. In dit kader zijn de mogelijkheden voor ontvluchting en zelfredzaamheid binnen het plangebied getoetst. Hierbij gaat het er bijvoorbeeld om dat vluchtroutes in het gebouw goed aansluiten op de omgeving.
Aan de hand van het voorgelegde plan kunnen wat betreft de inrichting van de openbare ruimte geen beperkingen worden geconstateerd.
In verband met brandveiligheid kan het Bouwbesluit voorwaarden stellen aan de afstand tussen gebouwen onderling en de positionering ten opzichte van elkaar.
Op basis van het huidige plan zien wij voor de bouwwerken op voorhand geen bijzondere beperkingen. Eventuele nadere eisen kunnen in het kader van de bouwvergunning gesteld worden.
Voor de woonboten ligt dit anders: de 'Handreiking Brandveiligheid woonschepen en woonschepenhavens' stelt een mate van weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag tussen woonboten voor van minimaal 30 minuten. De handreiking stelt geen nadere bepaling voor bestaande situaties, maar geeft wel aan dat bij wijzigingen (nieuwe besluiten, verbouwingen) het wenselijk is om met het bovenstaande rekening te houden.
Op basis hiervan kan men stellen, dat in verband met het voorkomen van brandoverslag tussen woonboten de onderlinge afstand tussen de woonboten minimaal 5 meter dient te bedragen, tenzij op andere wijze een weerstand tegen brandoverslag van ten minste 30 minuten, bepaald volgens NEN 6068, wordt verkregen. De brandweer adviseert om dit in het licht van dit ruimtelijk besluit in ogenschouw te nemen.
De brandweer stelt eisen aan de beschikbaarheid van bluswater. De capaciteit van dergelijke voorzieningen dient voor dit plan minimaal 60 m3 water per uur te bedragen. Afstand van de bluswatervoorziening tot de (brandweer)toegang(en) van gebouwen dient maximaal 40 meter te bedragen.
De bestaande situatie voldoet niet overal aan de afstandsvereiste. De afwijkingen zijn voor de bouwwerken echter dermate gering dat dit geen bezwaren geeft. Wat de woonboten (en de enkele woonwagen) betreft ligt de situatie anders: hier zijn de afstanden tot de bluswatervoorziening wel significant. De 'Handreiking Brandveiligheid van woonschepen en woonschepenhavens' gaat voor woonboten uit van 40 meter (nieuwe situatie) en 80 meter (bestaande situatie) van de ingang van de boot tot de bluswatervoorziening. Bij meerdere boten wordt deze afstand (80 meter) overschreden. Overigens geldt hier dat men per definitie bluswater maar in beperkte mate kan gebruiken (vanwege het risico op het zinken van de boot).
Brandweer Nijmegen verwacht in 2012 beleidsmatige afspraken te maken met betrekking tot knelpunten in de bluswatervoorziening.
Wat bereikbaarheid betreft, zijn voor dit plan met name de dimensionering van de wegen en de bereikbaarheid van de hoofdtoegang(en)/brandweertoegang(en) van de gebouwen vanaf de weg van belang. De afstand van de straat/ontsluitingsweg tot deze brandweertoegang mag niet meer dan 10 meter bedragen en er dient een opstelplaats voor het voertuig te zijn.
De geplande situatie voldoet aan deze voorwaarden voor wat de bouwwerken betreft. De woonboten liggen veelal op grotere afstand van de openbare weg. De eerder genoemde 'Handreiking Brandveiligheid van woonschepen en woonschepenhavens' gaat uit van 40 meter voor nieuwe en 60 meter voor bestaande situaties; er wordt voldaan aan 40 meter.
Aan de hand van het voorliggende plan kunnen wat betreft de bereikbaarheid dan ook geen beperkingen worden geconstateerd.
De conclusie luidt dat vanuit het oogpunt van fysieke veiligheid de brandweer beperkingen ziet met betrekking tot bluswatervoorziening voor de woonboten in dit bestemmingsplan. Voor dergelijke knelpunten zullen in 2012 beleidsmatige keuzes gemaakt worden.
Verder dient men zich te realiseren dat de afstanden tussen de woonboten onderling veelal niet overeenkomen met de mate van weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag zoals voorgesteld in de 'Handreiking Brandveiligheid van woonschepen en woonscheephavens' (Nifv, 2007). De brandweer adviseert om dit in het licht van dit ruimtelijk besluit in ogenschouw te nemen.
De voorwaarden t.a.v. bereikbaarheid en bluswatervoorziening zijn opgenomen in de 'Nijmeegse Bouwverordening' (artikel 2.5.3 en artikel 5.1.2) en de nota 'Randvoorwaarden en Richtlijnen Brandweer Nijmegen m.b.t. bluswater en bereikbaarheid'.