direct naar inhoud van 3.2 Toetsing bouwplan aan uitgangspunten
Plan: Heerde-Dorp, 2e partiële herziening, project Brinklaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0246.BP402-va01

3.2 Toetsing bouwplan aan uitgangspunten

  • 1. In het bouwplan is op een goede manier een onderscheid gemaakt in de drie deelgebieden Brinklaan, Stationsstraat en brink. Ieder deel heeft zijn eigen karakteristieken: wegbegeleidende bebouwing aan de Brinklaan, bebouwing in de maat en schaal van de oude school aan de Stationsstraat en karakteristieke villa's aan de brink. In algemene zin wordt derhalve voldaan aan de randvoorwaarden zoals die voortvloeien uit de Centrumvisie.
  • 2. De villa's die zijn geprojecteerd aan de brink voldoen aan de randvoorwaarden die daarvoor zijn geformuleerd. Ze sluiten daardoor goed aan bij de overige villa's rondom de brink en versterken het bijzondere karakter daarvan. In het ontwerp is rekening gehouden met de aangegeven maten van de bebouwing, waardoor een harmonieus geheel ontstaat. Op verzoek van de welstandscommissie is onderscheid gemaakt in de twee villa's. De westelijke villa presenteert zich aan de brink, terwijl de oostelijke villa zich meer richt op de Stationsstraat. De westelijke villa is groter en telt 7 appartementen, terwijl de oostelijke villa kleiner is maar wel 4 woonlagen heeft met één appartement. Het luxe karakter van de appartementen sluit aan bij de bestaande bebouwing rondom de brink. De maat van met name de westelijke villa is wat forser dan die van de bestaande villa's aan de brink (villa Welgelegen en villa Jacoba), maar past wel binnen de opgestelde randvoorwaarden. De maat maakt het mogelijk om in de villa 7 appartementen te realiseren in een prijssegment dat nodig is om het totale project haalbaar te maken. Het parkeren is opgelost in de kelder die halfverdiept onder het complex is gelegen. Er blijft voldoende ruimte om de omgeving van de villa's groen in te richten en aan te laten sluiten bij het groene karakter van de brink. Om voldoende ruimte te creëren rondom de villa's is de westelijke villa in het verlengde gezet van de wegbegeleidende bebouwing langs de Brinklaan. De oostelijke villa staat in één lijn met de bebouwing aan de Stationsstraat. Hierdoor is er ook voldoende ruimte ontstaan tussen de beide villa's om deze in een groene ruimte te kunnen plaatsen wat aansluit bij de karakteristiek van de bestaande historische villa's. De oostelijke villa staat daardoor ongeveer in dezelfde lijn als het bestaande postkantoor. Van een aantasting van de zichtlijn vanaf de brink naar de Stationsstraat is daardoor geen sprake. De nieuwe villa's zijn wel hoger dan het bestaande postkantoor.
  • 3. Bij de situering van de gebouwen is rekening gehouden met de (inmiddels aangelegde) nieuwe doorsteek naar parkeerterrein Het Groene Hart. Omgekeerd is ook bij de aanleg van de nieuwe ontsluiting en de aanpassing van het stratenpatroon en de wegprofielen rekening gehouden met de bouwplannen binnen het projectgebied. Om voldoende ruimte rondom de villa's te creëren is er voor gekozen om de aansluiting van de Stationstraat op de nieuwe ontsluitingsweg niet helemaal haaks te laten plaatsvinden. Voor de oude boerderij is wat extra ruimte gecreëerd zodat de boerderij niet langer pal aan de weg ligt. De aansluiting op de Brinklaan is aanmerkelijk verbeterd waardoor een betere doorstroming plaatsvindt.
  • 4. De bebouwing aan de Brinklaan vormt een goede geleiding van de weg. Er is voldoende afstand gehouden tot de weg voor een voetpad en groenstructuur. Het gebouw is opgedeeld in twee delen, met ieder een eigen verschijningsvorm (maat, indeling en kleurstelling), waardoor de visuele beleving van een lange stedelijke wand wordt verzacht. In de knip komt de entree die een verbinding vormt tussen beide delen. Het noordelijk deel heeft in het midden een modern accent in de vorm van een witte opgaande strakke gevel, waarmee aansluiting is gezocht met het gezondheidscentrum. Het zuidelijk deel heeft een klassieke opbouw, waardoor het meer past bij de villa's aan de brink. Het geheel heeft een sterke geleding met een dorpse schaal en maat en vormt door de ligging, maatvoering en uitstraling een goede overgang tussen het gezondheidscentrum en de villa's. Ook de relatie met de appartementengebouwen van Brinkstaete (3 bouwlagen) aan de overzijde van de weg is niet uit het oog verloren. In de oorspronkelijke plannen van Gradiénte Ambo, werd nog uitgegaan van 4 woonlagen, terwijl in de huidige plannen uitgegaan wordt, van 3 woonlagen op een verhoogde plint. Dit in verband met de halfverdiepte parkeerkelder onder het gebouw. De verschijningsvorm is bovendien die van 2 woonlagen met een kap, waardoor de plannen thans veel vriendelijke overkomen en een chique dorpse uitstraling hebben gekregen. Het geheel zorgt voor een kwalitatieve opwaardering van de Brinklaan als belangrijke route door Heerde en vervolmaakt het beeld zoals dat met de bouw van het gezondheidscentrum is ingezet.
  • 5. De bebouwing aan de zijde van de Stationstraat is duidelijk kleinschaliger dan de overige bebouwing, waardoor het gebouw zich past in de kleinschalige structuur van de Stationsstraat. Het nieuwe woongebouw komt wat breedte betreft overeen met het bestaande gebouw. Het bestaande gebouw bestaat uit 2 woonlagen met ieder 10 appartementen, terwijl het nieuwe gebouw uitgaat van 3 woonlagen met ieder 6 appartementen. Per saldo neemt het aantal appartementen in dit gebouw dus met 2 af. Het gebouw wordt iets hoger dan het bestaande gebouw om bewoning in de kap mogelijk te maken. Het verschil is echter gering.
  • 6. Het nieuwe gebouw aan de Stationsstraat komt iets verder naar voren te staan dan het oude gebouw. Door een goede parcellering en geleding van de gevel, wordt massaliteit voorkomen. Om een herinnering aan het oude schoolgebouw te bewaren wordt het oude poortgebouw nagebouwd in de nieuwbouw. De afstand van het oude "schoolgebouw" tot de naastgelegen woning Stationsstraat 7 is nu circa 13 meter. De nieuwbouw komt weliswaar iets naar voren, maar komt ook iets verder van de woning af te staan (circa 14 meter). Bovendien staat er tussen de woning en het bouwperceel een garage, met een schuin pannendak, waardoor een groot deel van de bebouwing vanuit de woning aan het oog wordt onttrokken. De nieuwbouw komt te liggen ongeveer een meter voor de voorgevel van bedoelde garage. De woning Stationsstraat 7 is gelegen op ongeveer 2 meter voor de in de Stationsstraat gebruikelijke voorgevelrooilijn. Hierdoor heeft de woning naar beide zijden uitzicht. Dit betekent dat er vanuit de woning ook zicht zal bestaan op de nieuwbouw. Doordat de oostelijke villa in één lijn met de nieuwbouw aan de Stationsstraat wordt geplaatst, op ongeveer dezelfde plek als het huidige postkantoor, zal de doorkijk vanuit de woning op de brink nauwelijks veranderen. De nieuwe villa wordt hoger dan het bestaande postkantoor.
  • 7. Door de aanleg van ongeveer 12 haakse/schuine parkeerplaatsen voor de nieuwbouw, in plaats van de 5 bestaande langsparkeerplaatsen, zal het straatbeeld op die plek veranderen. Bovendien is er tussen het woongebouw en de villa een entree naar een parkeerkelder voorzien. Inmiddels is wel de entree naar parkeerterrein Het Groene Hart verlegd naar de andere zijde van de oude boerderij waardoor de Stationsstraat helemaal eenrichtingsverkeer is geworden, het zoekverkeer is verminderd en het verkeer in de Stationsstraat minder overlast veroorzaakt. Onder een deel van de gebouwen in het projectgebied komen halfverdiepte parkeervoorzieningen, met daarin ruim voldoende parkeerplaatsen voor bewoners. Doordat het woningbouwprogramma is aangepast geldt een lagere parkeernorm dan voor de oude plannen.

De conclusie is dat het bouwplan van Epavlis Brinklaan Heerde B.V. voldoet aan de beleidsuitgangspunten, de stedenbouwkundige randvoorwaarden en het gewenste eindbeeld zoals die voor het centrumgebied zijn geformuleerd.