3.1 Stedenbouwlundige aspecten
De stedenbouwkundige randvoorwaarden voor dit bouwplan zijn ontleend aan de door de gemeenteraad vastgestelde Centrumvisie en aan de Stedenbouwkundige Visie zoals die in opdracht van Epavlis Brinklaan Heerde B.V. is opgesteld door adviesbureau SACON, op grond waarvan medewerking is verleend aan de bouw van het zorgcentrum.
-
1. In de centrumvisie is aangegeven, dat het deelgebied Brinklaan, waarbinnen de bouwplannen zijn gelegen, een ander karakter en stedenbouwkundige setting heeft dan het (meer authentieke) dorpshart. Het gebied is ook niet als toetsingsgebied in de Welstandsnota opgenomen. Er is geen sprake van een karakteristiek dorpsbeeld. Voor het deelgebied zijn in hoofdstuk 6 (Beeldkwaliteit), daarom geen specifieke beeldkwaliteitseisen opgenomen. De randvoorwaarden die aan nieuwe ontwikkelingen worden gesteld wijken daarom op onderdelen af van die voor de andere straten in het centrum.
-
2. De plaats van het oude postkantoor onderscheidt zich van de langgerekte oostzijde van de Brinklaan vanwege de bijzondere ligging aan de groene brink op de zuidelijke punt van de Brinklaan. De locatie verdient een eigen gezicht, dat wordt bereikt door het doorzetten van de villastructuur rondom de brink, waarbij qua beeldvorming en uitstraling aansluiting wordt gezocht bij de karakteristieke elementen van de historische villa's (zie de omschrijving zoals die hierna is opgenomen in het hoofdstuk "Welstandsnota"). Vanwege de breedte van het perceel zijn in de Centrumvisie 2 villa's opgenomen welke zijn omgeven door groen. Rondom de brink geldt geen vaste rooilijn. De villa's bestaan uit 2 à 3 lagen en een kap. De goothoogte is 8 à 10 meter, de nokhoogte 12 tot 15 meter.
-
3. Bij de situering van de gebouwen en de inrichting van de openbare ruimte dient rekening te worden gehouden met een eventuele nieuwe ontsluitingsweg door de tuin van villa Welgelegen (Stationsstraat 2) naar parkeerterrein "Het groene hart". De ligging van de weg voor het oude postkantoor (Brinklaan 19) dient daarop aangepast te worden. De aansluiting van de Stationsstraat op deze nieuwe verbinding moet zo haaks mogelijk te zijn.
-
4. Aan de Brinklaan wordt uitgegaan van een wegbegeleidende bebouwing, met een maat en schaal die passend is op de locatie (3 bouwlagen met een zorgvuldige bekroning). Uniformiteit en massaliteit wordt voorkomen door een goede geleding van de bebouwing. De bebouwing moet een overgang vormen tussen de villa's aan de brink en het reeds gerealiseerde zorgcentrum. De bebouwing wordt op voldoende afstand van de weg gesitueerd, zodat er langs de weg ruimte is om een pad en groenstrook met bomen te realiseren en de relatie met de Brink wordt versterkt. Wat functies betreft wordt gedacht aan commerciële ruimten ten behoeve van de zorgsector gecombineerd met woningen. Vanwege de centrale ligging in het dorp en de nabijheid van zorgvoorzieningen kan met name gedacht worden aan voor ouderen geschikte woningen.
-
5. Bij de uitwerking dient er voldoende aandacht te zijn voor de bereikbaarheid van de voorzieningen voor minder valide mensen. De bebouwing aan de zijde van de Stationsstraat moet aansluiten bij de open structuur en het kleinschaliger karakter van de bestaande bebouwing aan de Stationsstraat. Uitgangspunt is 2 bouwlagen en een kap.
-
6. Bij de vaststelling van de Centrumvisie heeft de gemeenteraad aangegeven, dat van het oude schoolgebouw aan de Stationsstraat, dat in de 70-er jaren is verbouwd tot appartementencomplex, een deel van de gevel (met name het poortje) zo veel mogelijk in stand zou moeten blijven. Stedenbouwkundig is het echter niet noodzakelijk dat die gevel op dezelfde plek blijft staan. Om ruimte voor bebouwing te creëren en om een verantwoord leefklimaat te kunnen creëren op het binnenterrein is het zelfs gewenst dat de bebouwing naar voren wordt geplaatst. Om tegemoet te komen aan de wens, om een herinnering aan de oude school te bewaren, wordt aangegeven dat er in het architectonisch ontwerp een verwijzing dient te worden opgenomen naar de oude schoolfunctie op die plek.
-
7. Het parkeren moet zo veel mogelijk op eigen erf worden opgelost, overeenkomstig de parkeercijfers zoals die zijn opgesteld door het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte –CROW. Het projectgebied is op grond van die richtlijnen te beschouwen als een centrum van een weinig stedelijk gebied. Aan de zijde van de Stationsstraat wordt een aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte gerealiseerd om de parkeerdruk van deze kernwinkelstraat op te vangen.
-
8. Bij de inrichting van de openbare ruimte wordt voldaan aan de eisen, zoals die zijn opgenomen in de gemeentelijke brochure "Inrichtingseisen openbare ruimte van nieuwe werken, herinrichtingen en reconstructies".