direct naar inhoud van 2.3 Ontwikkelingen
Plan: Kom Ermelo
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0233.BPkomermelo-0401

2.3 Ontwikkelingen

Dit bestemmingsplan sluit aan bij de bestaande planologische rechten en de huidige situatie in het dorp. Verandering door middel van nieuwe ontwikkelingslocaties is in dit plan niet aan de orde. Wel wordt in dit plan de bouw van een woning aan de Kampvelderweg/Hamburgerweg 22 mogelijk gemaakt. Dit plan is seperaat onderbouwd en op haalbaarheid beoordeeld in een ruimtelijke onderbouwing die als bijlage aan deze toelichting is toegevoegd. Het initiatief betreft de bouw van een extra woning aan het bestaande lint van de Kampvelderweg. De gronden behoorden destijds toe aan het perceel Hamburgerweg 22 en waren in gebruik als tuin. Om de woning te kunnen toevoegen dient een hogere waarde te worden verleend, waarvoor een separate procedure wordt doorlopen.

Daarnaast is enige flexibiliteit gewenst die op twee manieren in het plan verwerkt is. Ten eerste zijn middels enkele afwijkings- en wijzigingsbepalingen mogelijkheden opgenomen om onder voorwaarden af te wijken van hetgeen in het plan geregeld is. Ten tweede wordt bijvoorbeeld in het centrum gewerkt met een flexibele bestemmingen waarbinnen een mix van functies mogelijk is. De op genomen wijzigingsbevoegdheden komen uit het oude bestemmingsplan. Er zijn geen nieuwe wijzigingsbevoegdheden in het plan opgenomen.

2.3.1 Wijzigingsbevoegdheden vigerend plan

In het bestemmingsplan zijn de wijzigingsbevoegdheden 2, 9a, 9b, 9c en 22 uit het bestemmingsplan 'Kom' (1998) opgenomen. Deze wijzigingsbevoegdheden liggen in het centrum van Ermelo en in het woongebied ten zuiden van het centrum. Op de verbeelding is de exacte ligging van de wijzigingsgebieden weergegeven en in de regels zijn de richtlijnen voor wijziging opgenomen. De overige wijzigingsbevoegdheden zijn niet overgenomen omdat ze reeds zijn benut of niet meer van toepassing zijn. Wijzigingsbevoegdheid 1is niet meer opgenomen dit verdachte locaties zijn met mogelijk bodemverontreiniging.

2.3.2 Structuurvisie Ermelo 2025

Op 1 maart 2012 is de Structuurvisie Ermelo 2025 vastgesteld. In Hoofdstuk 3 wordt de structuurvisie beschreven op de onderdelen die voor het plangebied van toepassing zijn.
Op dit moment wordt het onderdeel centrum uit de structuurvisie verder uitgewerkt in een Masterplan Centrum. In hoofdstuk 3 is aangegeven welke zaken voorsoorterend op het nog in ontwikkeling zijnde Masterplan al zijn verwerkt in dit bestemmingsplan.

2.3.3 Verkeer en parkeren

In de parkeernota van 2004 is een tekort aan parkeerplaatsen in het centrum van Ermelo vastgesteld. Deze constatering heeft ertoe geleid dat de gemeente haar parkeernormen tegen het licht wil houden. De gemeente overweegt een parkeerfonds in het leven te roepen en de parkeernormen aan te passen. Ook wordt de mogelijkheid van gebouwde parkeervoorzieningen onderzocht. Mogelijke locaties hiervoor zijn de Markt en de Chevallierlaan.

In dit bestemmingsplan wordt nog geen oplossing geboden voor de parkeerproblematiek in de zin dat er nieuwe voorzieningen worden gerealiseerd, omdat de uitwerking van de plannen op dit terrein nog onvoldoende concreet is. Wel is in dit bestemmingsplan een regeling opgenomen ten aanzien van parkeren. De reden hiervoor is dat het parkeren wordt gereguleerd via de bouwverordening. Echter, de (model)bouwverordening gaat op dit punt waarschijnlijk wijzigen. De bouwverordening is dan niet langer het instrument om parkeren te reguleren. Het bestemmingsplan is een vervangend instrument daarvoor.

In dit bestemmingsplan zijn de parkeernormen uit de parkeernota 2004 van de gemeente Ermelo overgenomen. In geval van nieuwbouw, verbouw of wijziging van het gebruik moet conform het bestemmingsplan worden getoetst aan deze parkeernormen. In de regels behorende bij dit bestemmingsplan is een tabel opgenomen met de parkeernormen. Ook is een verbod opgenomen voor het omzetten van gebouwde parkeerplaatsen naar een andere functie waardoor een gebruik voor parkeren niet meer mogelijk is. Daarnaast zijn afwijkingsbevoegdheden opgenomen om af te wijken van de normen en verboden ten aanzien van parkeren. Voor wat betreft deze afwijkingsbevoegdheden is aangesloten bij de regeling uit de Bouwverordening Ermelo 2012.

Conclusie

Het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GGVP) wordt op dit moment geactualiseerd. De bestemmingen Verkeer en Verkeer - Verblijfsgebied worden gebaseerd op het meest recente GGVP. In het bestemmingsplan is een regeling opgenomen waarbij wordt verwezen naar de parkeernormen in de bijlagen van de regels. Voor wat betreft de parkeernormen voor motorvoertuigen zijn deze afgeleid uit de parkeernota 2004.