direct naar inhoud van 5.2 Bodem
Plan: Noordelijke Rondweg Voorthuizen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1054-0003

5.2 Bodem

Ten aanzien van de bodemkwaliteit geldt de Wet bodembescherming (Wbb) en het (bijbehorende) Besluit bodemkwaliteit. Gestreefd wordt naar een duurzaam gebruik van de bodem. Bij een ruimtelijk plan moet de bodemkwaliteit van het betreffende gebied inzichtelijk worden gemaakt. Hierbij is van belang te weten of er bodemverontreiniging is die de functiedoelen kan frustreren, of er gezondheidsrisico's of ecologische risico's daardoor zijn en wat de mogelijkheden zijn om er tijdig iets aan te doen. Hiervoor is wettelijk verplichte informatie over de bodemkwaliteit nodig.

Het uitgangspunt wat betreft de bodem in het plangebied is, dat de kwaliteit ervan zodanig dient te zijn dat er geen risico's zijn voor de volksgezondheid bij het gebruik van het plangebied voor de voorgenomen functie(s).

Ten behoeve van de voorbereiding van de aanleg van de noordelijke rondweg om Voorthuizen is een milieukundig vooronderzoek uitgevoerd. Doel van dit onderzoek is het bepalen van de mogelijke risico's op het gebied van bodemkwaliteit ter plaatse van het voorgenomen tracé. De onderzoeksresultaten zijn opgenomen in bijlage 3 en worden onderstaand verwoord.

Resultaten onderzoek

Uit de resultaten van het milieukundig vooronderzoek blijkt dat er 10 locaties zijn die binnen het onderzoeksgebied liggen, en mogelijk relevant zijn met betrekking tot het tracé.

  • In 4 gevallen is een archiefonderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat een vervolgactie aanbevolen wordt.
  • In 6 gevallen is uit de digitale screening of uit archiefonderzoek gebleken dat op de locatie sprake is van een (potentiele), niet-ernstige verontreiniging. Voor deze locaties wordt geen vervolgactie aanbevolen, maar tijdens de voorgenomen werkzaamheden dient wel aandacht te zijn voor de aanwezigheid van deze verontreinigingen.

De onderzochte locaties zijn aangevuld met 10 potentiele dempingen die geïdentificeerd zijn aan de had van historische luchtfoto's en topografische kaarten. Van de verschillende instanties is geen verdere informatie verkregen over dempingen, ophogingen of de gesteldheid van eventueel aanwezige waterbodems.

  • In 5 gevallen gaat het om onverdachte dempingen buiten het tracé ('niet relevant').
  • In 4 gevallen gaat het om onverdachte dempingen op het tracé.
  • In 1 geval gaat het om een verdachte demping op het tracé.

Conclusie voor de noordelijke rondweg om Voorthuizen

Uit het milieukundig onderzoek blijkt dat voor één locatie, Apeldoornsestraat 85b, vervolgonderzoek noodzakelijk is. Dit onderzoek zal waar nodig worden uitgevoerd in het kader van de uitvoering.