direct naar inhoud van 4.3 Harselaar
Plan: Structuurvisie kernen Barneveld 2022
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1003-0002

4.3 Harselaar

afbeelding "i_NL.IMRO.0203.1003-0002_0014.png"

Figuur 10; uitsnede visiekaart Harselaar

4.3.1 Revitalisering Harselaar West

Begin 2007 is een herstart gemaakt met het revitaliseringproject Harselaar West. Het project is ingezet om de (beeld) kwaliteit van het terrein te verbeteren. Het project bestaat uit verschillende deelprojecten, te weten:

  • Herinrichting van het openbare gebied;
  • Aanpak van de waterhuishouding en de riolering;
  • Verdieping van de tunnel Nijkerkerweg;
  • Actualiseren bestemmingsplan en opstellen beeldkwaliteitplan.

Harselaar West West; Logistiek Facility Center

Het gemeentebestuur streeft er naar om in samenwerking met de transportsector te komen tot een strategisch parkeerbeleid voor vrachtauto's (langparkeren in het weekend en wachtruimte voor laden en lossen) op of nabij het bedrijventerrein Harselaar. Dit kan door middel van gemeenschappelijk gebruik van ruimte door meerdere transporteurs en andere ondernemers die behoefte hebben aan parkeerfaciliteit voor klanten/bezoekers. Daaraan kunnen diverse diensten ten behoeve van transporteurs en wachtende vrachtwagens worden gekoppeld, zoals een gemeenschappelijke wasstraat, restauratieve, en sanitaire ruimtes, een onderhoudswerkplaats, administratieve diensten en overheidsdiensten (rijksdienst voor het wegverkeer, douane). Een dergelijk facilitycenter zou veel organisatorische en logistieke problemen op kunnen lossen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0203.1003-0002_0015.png"

Voor het bedrijventerrein Harselaar betekent het facilitycenter een belangrijke bijdrage aan de revitalisering. Door het verminderen van behoefte aan wachtruimte voor vrachtauto's langs doorgaande wegen en het laden en lossen op afroep, kan veel verbeterd worden aan de verkeersafwikkeling op het bedrijventerrein en kunnen de doorgaande wegen een betere inrichting en profiel krijgen.

De beoogde locatie voor een facilitycenter is het gebied gelegen tussen de A30 en de Nijkerkerweg; Harselaar West-west”. Dat gebied is met de aanduiding Hr1 opgenomen in de op 12 december 2006 vastgestelde “uitwerking zoekzones Regio Vallei” van het streekplan Gelderland.

Daarnaast komt het gebied in aanmerking als locatie voor de te verplaatsen Autoveiling BCA.

Kantoorontwikkeling

De herontwikkeling van Harselaar Centraal (Columbiz park) tot een hoogwaardig bedrijvenpark hangt nauw samen met de ontwikkelingen rondom het Transferium. De gemeente vindt het hierbij wenselijk dat het station Barneveld Noord een intercitystation wordt. Vooruitlopend daarop gaan wij er vanuit dat het station Barneveld Noord een halte wordt voor de Regio Sprinter en het beoogde intercitystation. Dit versterkt de representatieve waarde van het plangebied. Het plangebied biedt ruimte voor aan maximaal 75.000 m2 bruto vloer oppervlak kantoren, 10.000m2 bedrijfsruimte en circa 5.000m2 aan leisure/horeca waaronder een zakenhotel.

4.3.2 Ontwikkeling station Barneveld-Noord

In de provinciale nota 'Nieuwe stations in Gelderland' als uitwerking van de netwerknota openbaar vervoer “Verbinden en Ontsluiten” wordt op Harselaar gestreefd naar een intercity-station op de lijn Amersfoort-Apeldoorn, in combinatie met het bestaande station Barneveld Noord op de lijn Ede-Wageningen naar Amersfoort.

Tevens dient deze locatie als een lange afstands-transferpunt voor personenvervoer richting Randstad (transferium) als onderdeel van een cordon van poorttransferia rond de Randstad. Doordat ter plekke in een halte is voorzien voor de snelbusverbinding richting Harderwijk, is een kansrijk openbaar vervoerknooppunt ontstaan, dat een belangrijke bijdrage kan leveren aan zowel de nationale als de regionale vervoersinfrastructuur.

De aanleg van een tunnel onder de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn, Barneveld Noord als halteplaats voor de Regio Sprinter (en op termijn als intercitystation) is een stap dichterbij gekomen. Provinciale Staten van Gelderland hebben op 2 juli 2008 vrijwel statenbreed ingestemd met een haalbaarheidsonderzoek. De provincie, de gemeente, ProRail en de NS gaan met elkaar onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het totale project te realiseren. De gemeente Barneveld is verheugd over deze ontwikkeling.

Teneinde te komen tot een optimale benutting van de potenties van een dergelijk knooppunt/transferpunt, is het (ook met het oog op financiële dragers voor de aan te leggen infrastructuur en de toekomstige exploitatie) belangrijk om rondom de stationslocatie extra voorzieningen aan te bieden. Te denken valt aan servicevoorzieningen voor automobilisten en andere commerciële activiteiten, zoals leisure.

Voor een goede en duurzame bereikbaarheid van Harselaar en Barneveld is het, mede in relatie tot de verkeers- en spoorveiligheid, dringend gewenst dat de kruising Baron van Nagellstraat met de spoorlijn ongelijkvloers wordt.

4.3.3 Ontwikkeling nieuwe bedrijventerreinen

Harselaar-Zuid en Harselaar-Driehoek worden voornamelijk ontwikkeld voor de Barneveldse en regionale bedrijven. Het gaat hier om zowel hele grote als kleine bedrijven in verschillende bedrijfstakken. Er is een behoefteonderzoek naar bedrijventerrein uitgevoerd om te beoordelen hoe groot de actuele behoefte is en op basis waarvan clustering, fasering en uitgiftebeleid wordt bepaald.

Uitgangspunt bij de ontwikkeling is de duurzaamheid. Dit houdt in dat er aandacht besteed wordt aan de waterhuishouding, de ecologische zones, hinderzonering, materiaalgebruik, beeldkwaliteit, bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets, etc. De te verwachtten effecten op het milieu worden beschreven in een Milieu Effect Rapportage. Tussen het nieuwe bedrijventerrein Harselaar-Zuid en de Esvelderbeek is een zone voorzien die wordt ingericht als ecologische verbindingszone. Hiertoe worden in deze zone poelen, struweel en gradiënten aangelegd. Hierdoor worden er zowel natte als droge ecologische verbindingen gelegd tussen de Stationsstraat en de Wencopperweg. Deze zone heeft daarnaast een functie voor de waterberging, als recreatieve fietsverbinding en als wandelgebied voor onder andere de mensen die op het bedrijventerrein werken.

Het gebied is met de aanduiding Hr2 opgenomen in de op 12 december 2006 vastgestelde “uitwerking zoekzones Regio Vallei” van het streekplan Gelderland.

4.3.4 Groene bufferzone tussen Harselaar en Barneveld

Het gebied ten zuiden van Harselaar-West is aangewezen als groene bufferzone en locatie voor waterberging tussen het bedrijventerrein en de zoekzone voor woningbouw aan de noordzijde van Barneveld.

Door de groene bufferzone loopt de natte ecologische verbindingszone van de Esvelderbeek. Het gemeentebestuur ondersteunt de herinrichting van de beek tot verbindingszone. Daar waar de beek fungeert als zuidelijke grens van Harselaar-Zuid zal de herinrichting onderdeel worden van de totale plannen.

4.3.5 Ruimtelijke kwaliteit

De revitalisering van Harselaar-West, de ontwikkeling van het facilitycenter, de plannen rond station Barneveld-Noord en kantorenzone (Baron van Nagellstraat) hebben een positieve uitwerking op de ruimtelijke kwaliteit van de bestaande bedrijventerreinen. Er wordt een duidelijke hiërarchie aangegeven, met de daarbij behorende uitstraling. Door de wegen te herprofileren ontstaan er heldere grenzen en een verzorgde aanblik. Behalve dat door deze projecten de gebruikswaarde weer toeneemt, neemt ook de belevingswaarde toe.

Aan de ontwikkeling van het facilitycenter, station Barneveld-Noord en Harselaar-Zuid zullen eisen voor de ruimtelijke kwaliteit gesteld worden. Hiermee kan de levensduur van de terreinen aanzienlijk worden vergroot. Duidelijke grenzen tussen openbare ruimte en particulier terrein stimuleren een efficiënt ruimtegebruik. Het aanbrengen van ruimtelijke accenten, het begeleiden van routes, een groene aankleding en het vrijhouden van zichtlijnen dragen gezamenlijk bij aan een representatieve uitstraling van het bedrijventerrein en daarmee het goed functioneren van de bedrijven.