direct naar inhoud van 3.4 Verkeer en infrastructuur
Plan: Structuurvisie kernen Barneveld 2022
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1003-0002

3.4 Verkeer en infrastructuur

Beleidsuitgangspunten:

  • De gemeente zet in op een sterker onderscheid in wegen, gericht op meer veiligheid en een goede doorstroming en bereikbaarheid;
  • Speerpunt voor de komende jaren zijn investeringen in een ringstructuur (rondwegen Barneveld Oost en West en Voorthuizen West) en goede en snelle fietsverbindingen;
  • De gemeente zet zich in voor een sterke ontwikkeling aan het spoor en zet functies in om het draagvlak te verhogen;
  • De gemeente zet in op een parkeerring in het centrum van Barneveld op basis van de bestaande wegenstructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0203.1003-0002_0008.png"

Figuur 6; visie op de verkeersstructuur in Barneveld.

De gemeente Barneveld heeft op Nationaal niveau een goede bereikbaarheid door de ligging aan de A1 en de A30. Centraal in de huidige verkeersstructuur staat de Baron van Nagellstraat (met in het verlengde de Stationsstraat), die als een centrale as door het gebied heen loopt. In de loop der jaren is de druk op deze centrale as als gevolg van de groei van zowel de bevolking, recreanten en de algehele mobiliteitsgroei, toegenomen. Deze groei zal in de toekomst naar verwachting verder toenemen. De ligging aan twee snelwegen zorgt voor heel geconcentreerde verkeersstromen. Veel verkeer zoekt zijn weg via enkele radialen richting de aansluitingen met de snelweg of naar het centrum van Barneveld. Daar waar intern verkeer en extern verkeer elkaar kruisen ontstaan drukke (en mogelijk onveilige) situaties. De grootste verkeersdruk bevindt zich in het bundelingsgebied Barneveld – Harselaar – Voorthuizen. Belangrijke uitgangspunten voor infrastructurele verbeteringen in dit bundelingsgebied zijn:

  • Opvangen van de autonome toenemende verkeersdruk;
  • Verbeteren van de bereikbaarheid van bedrijventerrein Harselaar;
  • Goede bereikbaarheid van de uitbreiding van bedrijventerrein Harselaar (o.a. Harselaar-Zuid en Harselaar Driehoek);
  • Goede ontsluiting van de nieuwe woonwijken aan de zuidzijde van Barneveld;
  • Verbeteren van de bereikbaarheid van de belangrijkste recreatiegebieden aan de oostkant van Voorthuizen en rond Garderen en Kootwijk;
  • Goede aansluiting van de nieuwe woonwijken Blankensgoed en Voorthuizen Zuid op de ontsluitingsstructuur;
  • Goede afwikkeling van het centrumverkeer in Barneveld.

In de huidige structuur komt de infrastructuur in zowel Barneveld als Voorthuizen nagenoeg overeen met de historische radiale structuur die kenmerkend is voor dorpen op de zandgronden. Aangezien deze routes over het algemeen heel gericht zijn, worden ze ook intensief gebruikt voor heel verschillende doelgroepen.

Daarom is aanvullend een samenhangend pakket van infrastructurele projecten rond de kernen Barneveld, Voorthuizen en Harselaar nodig. Dit samenhangende pakket is gericht op het opvangen van de mobiliteitsgroei en verminderen van intensief dubbelgebruik (snel- en langzaam verkeer). Gestreefd wordt naar een verdere verbetering van de bereikbaarheid van, en leefbaarheid en verkeersveiligheid in de gemeente Barneveld.

Op hoofdlijnen houdt het samenhangende pakket aan maatregelen het volgende in:

  • Een sterker onderscheid in de functie van wegen, waardoor de verkeersstromen meer dan nu het geval is van elkaar worden losgekoppeld;
  • Het realiseren van een ringstructuur rondom de kern Barneveld, die gericht is op doorstroming en gerichte bereikbaarheid;
  • Het spoor belangrijker maken en door nieuwe stations en hieraan gekoppelde ruimtelijke ontwikkelingen;
  • Het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum van Barneveld;
  • Het aanleggen van een goede fietsstructuur.

Onderscheid in historische radialen in Barneveld

Het onderscheid in wegen moet in Barneveld worden versterkt. Er zal onderscheid worden gemaakt in toe leidende wegen en ontsluitingswegen. De toeleidende wegen zijn bedoeld voor de bereikbaarheid van Barneveld van buitenaf en gericht op een goede doorstroming. De ontsluitingswegen hebben primair een interne ontsluitingsfunctie. In enkele gevallen vallen deze functies samen. Dit zijn de entrees van het centrumgebied; de Baron van Nagellstraat, de Plantagelaan, en in mindere mate de Thorbeckelaan, de Lunterseweg en de Valkseweg.

Door een beter onderscheid te maken in de functie van wegen, kan een deel van het verkeer op de drukke radialen worden afgeleid. Barneveld kiest ervoor niet alle typen verkeer meer op de radialen te hebben. Dit laatste kan invloed hebben op verschillende kanten van het spectrum:

  • Het beter faciliteren van het fietsverkeer door vrijliggende routes;
  • Het loskoppelen van het doorgaande autoverkeer van de historische radialen.

Voor Barneveld wordt door de aanleg van een nieuwe ringstructuur in de meeste gevallen gekozen voor de tweede optie, het loskoppelen van de hoofdverkeersstromen van de historische structuur. De historische radialen worden 'weer' voor lokaal verkeer. Ze worden ingezet op efficiënt en veilig dubbelgebruik, gericht op bestemmingsverkeer en fietsverkeer. De radialen met een entreefunctie krijgen een expliciete functie als toevoerweg richting het centrum. Dit zijn de radialen met een voldoende ruim profiel, zodat er voor fietsers ruimte is voor vrijliggende fietspaden (Baron van Nagellstraat, Plantagelaan). Daarnaast zet de gemeente zich in voor een nieuwe snelfietsstructuur en betere fietsbereikbaarheid van de wijken (zie paragraaf 3.4.).

Nieuwe ringstructuur

De hoofdstromen (doorgaand verkeer en hoofdstromen richting de voorzieningen) moeten op een efficiënte (en veilige) manier naar de plek van bestemming worden geleid. Hiervoor zet Barneveld in op een nieuwe ringstructuur. De buitenring bestaat uit een westelijke en een oostelijke rondweg. De binnenring bestaat uit een parkeerring rondom het centrum.

In deze structuurvisie is gekozen voor een oostelijke en een westelijke rondweg. De basis voor deze keuze is gelegen in het feit dat beide rondwegen een verschillende bijdrage leveren aan de bereikbaarheidsambities van de gemeente. Bovendien is een nieuwe verbinding tussen de rondweg West en de Baron van Nagellstraat onwenselijk gezien de ambities voor een groene buffer aan de noordzijde van Barneveld (zie paragraaf 3.5.). Daarnaast bestaat het gevaar dat het doortrekken van een westelijke rondweg kan leiden tot een kortsluiting tussen de A30 en de A1, die bij drukte op het knooppunt verkeer zou kunnen aantrekken. Ten zuiden van de Esvelderbeek heeft de gemeente nu bovendien de kans een bijzonder (luw en groen) woongebied te realiseren. Dat is belangrijk om op gemeenteniveau tot een gedifferentieerd woonmilieu te komen (zie paragraaf 3.1.). Hieronder staat de rol en uitwerking van beide rondwegen verwoord.

De oostelijke rondweg

De oostelijke rondweg heeft een lokale functie met als doel:

  • Omleiden van het verkeer, dat niet in het centrum hoeft te zijn ter verhoging van de leefbaarheid en bereikbaarheid van het centrum;
  • Realiseren van een goede ontsluiting van bedrijventerrein Harselaar.

Het noordelijke deel van de oostelijke rondweg (Harselaar-Zuid tot aan de Wesselseweg) is noodzakelijk om de toekomstige uitbreiding van Harselaar-Zuid afdoende te kunnen ontsluiten. Voor een duurzame ontsluiting van Harselaar-Zuid is het daarnaast noodzakelijk een aantal nieuwe verbindingswegen te ontwikkelen en te realiseren. Dit betreft tenminste de aanleg van de verlengde Mercuriusweg en een hoofdontsluiting naar de Stationsweg. Voor de realisatie van de woonwijken Veller I en II wordt de Scherpenzeelseweg onderdeel van de wijkontslutingsroute.

Op termijn krijgt de oostelijke rondweg een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Barneveld, zodat het autoverkeer het centrum (via de Stationsweg, Van Zuijlen van Nieveldlaan, Lunterseweg) kan vermijden. Er ligt een kans om de ringstructuur aan de oostzijde af te maken door het deel tussen de Wesselseweg en de Lunterseweg met elkaar te verbinden. Hiermee wordt tevens de ambitie ingevuld om te komen tot een duurzame ontsluiting van Barneveld.

Op lange termijn blijft met de oostelijke rondweg ook de optie in stand om een extra aansluiting op de A1 te maken, oostelijk van Harselaar. Dit zou een uitstekende ontsluiting van Harselaar en Barneveld op de A1 betekenen en de verbinding Baron van Nagellstraat/Stationsweg ontlasten.

Westelijke rondweg

Het is de ambitie van de gemeente om te komen tot een westelijke rondweg parallel aan de snelweg A30. In de eerste plaats zal het een ontlasting betekenen voor de invalswegen aan de westzijde van Barneveld, doordat meer dan nu ingezet kan worden op een centrale invalsroute (via de Plantagelaan). Een westelijk deel van een ringweg om Barneveld maakt tevens een keuze mogelijk tussen de op-/afritten Thorbeckelaan en Scherpenzeelseweg op de A30 en is van groot belang voor de bereikbaarheid van Barneveld-Zuid door hulpdiensten vanuit het Hulpverleningscentrum.

Ook zal de westelijke rondweg zich samen met de Nijkerkerweg sterker gaan profileren als invalsroute voor Harselaar vanuit het zuiden en het westen. Het regionale bestemmingsverkeer voor Harselaar heeft de keuze om via de A30 of A1 Harselaar te bereiken. Tenslotte vormt de westelijke rondweg een kapstok voor allerlei nieuwe ontwikkelingen aan de A30 (zie paragraaf 4.1.4). De ambitie is om deze route gefaseerd aan te leggen, afhankelijk van overige ruimtelijke ontwikkelingen in dit gebied.

De afslagen

Aan de westelijke rondweg liggen twee afslagen van de A30. De afslag Barneveld Centrum wordt de belangrijkste entree richting het centrum (via de Plantagelaan) en Barneveld zuid en oost (Scherpenzeelseweg). De afslag Barneveld-Noord wordt een belangrijke entree van het dorp mede in relatie tot de ontwikkeling van het gebied Thorbeckelaan-Zuid en de toekomstige woningbouwlocatie Barneveld-Noord. Ook zal het voor verkeer vanuit het zuiden een toegangspoort tot Harselaar blijven.

De binnenring

De gemeente wil een nieuwe parkeerring in het centrum realiseren. Het centrumverkeer wordt nu voor een deel afgewikkeld langs de Burgemeester Kuntzelaan. In de huidige situatie levert dit een barrière op tussen het centrum en het treinstation. De gemeente heeft bovendien de ambitie om het treinstation in de toekomst belangrijker te maken.

De nieuwe centrumring zal bestaan uit de route Stationsstraat, Van Zuijlen van Nieveltlaan, Lunterseweg, Bouwheerstraat, Amersfoortsestraat, Gasthuisstraat (Zie figuur 6). Tegelijk zet de gemeente in op het ontmoedigen van de Burgemeester Kuntzelaan ter hoogte van het station waardoor doorgaande autobewegingen worden beperkt en de weg meer vrijkomt om aangrenzende parkeergelegenheden goed te ontsluiten. Belangrijk is dat er niet meer ingrepen aan de infrastructuur plaatsvinden dan noodzakelijk.


Overige verkeersmaatregelen

Baron van Nagellstraat (Barneveld Noord)

In het gemeentelijk verkeer en vervoersplan (GVVP, 2010) wordt De Baron van Nagellstraat een belangrijke schakel genoemd voor de externe en interne bereikbaarheid van de gemeente. Het verbindt Barneveld met de snelweg A1, Harselaar en Voorthuizen. Met de uitbreiding van de woningbouw in Barneveld en het bedrijventerrein Harselaar wordt deze relatie steeds belangrijker. Dit blijkt ook uit de verkeersprognoses. Het GVVP voorziet een toename van verkeer van 15.800 naar 23.500 voertuigen op het noordelijke deel van de Baron van Nagellstraat en een toename van 13.500 naar 17.500 op de Stationsweg (ten zuiden van de Baron van Nagellstraat).

De spoorwegovergang kan door de grotere verkeersdruk gecombineerd met een toenemende druk op het spoorwegennet een knelpunt gaan vormen in de bereikbaarheid van Barneveld. Daarom zet de gemeente in op de ondertunneling van de Stationsweg/Baron van Nagellstraat.

De Baron van Nagellstraat is de afgelopen jaren al sterk opgewaardeerd met een uitstraling als entree. De belangrijkste wijziging is de realisatie van Columbizpark (zie paragraaf 3.2. en 4.3.1.). Door aanpassingen aan het wegprofiel en meer aandacht voor stedenbouw en groen is en wordt ook de beeldkwaliteit verbeterd. De ambitie voor de komende jaren blijft om de Baron van Nagellstraat door te ontwikkelen als groen/rode poort voor Barneveld.

Ontsluiting Voorthuizen

In het Provinciale Statenakkoord 2007 heeft de provincie gekozen voor een westelijke omlegging van de N303 om Voorthuizen (tussen Baron van Nagellstraat en Voorthuizerweg).

Daarnaast wordt een (gemeentelijke) wegverbinding aan de noordzijde van Voorthuizen, tussen de N303 en de Apeldoornsestraat, wenselijk geacht. Deze weg geeft mogelijkheden om de Hoofdstraat te ontlasten, door het huidige doorgaande verkeer in Voorthuizen via deze weg om te leiden. In het tracéonderzoek wordt rekening gehouden met de ruimtelijke invulling van de woonwijk Blankensgoed, de ligging van het Wilbrinksbos, de begraafplaats Diepenbosch en Recreatiepark Bos en Weide alsmede met de ruimtelijke behoefte van een nieuw overdekt zwembad op de huidige locatie.

Het exacte tracé van de weg moet nog worden bepaald. Daarom is op de Structuurvisiekaart alleen een globale indicatie weergegeven.

Ontsluiting recreatiegebied Zeumeren

In de gebiedsvisie Zeumeren is de verkeerssituatie van het gebied tussen Harselaar en Voorthuizen als gevolg van de mogelijke uitbreiding van recreatieve functies behandeld. Opgave vanuit deze visie is dat het doelgerichte recreatieverkeer in dit gebied geen nadelen mag opleveren voor de rest van het gebied. Inzet van de gemeente is om de mogelijke toename van de verkeersdruk op te vangen via de zuidelijke aansluiting langs de snelweg. Mocht op termijn blijken dat een onevenredig en onwenselijk deel van de toenemende verkeersdruk via de noordelijke entree wordt afgewikkeld, dan wordt de mogelijkheid onderzocht de noordelijke entree te sluiten voor autoverkeer. Een tweede onderzoeksvoorstel is om het verkeer in het plattelandsdeel van het plangebied geheel los te koppelen van de ontsluiting van recreatiegebied Zeumeren. Dit kan ook de hoeveelheid sluipverkeer beïnvloeden. Om dit mogelijk te maken zal een knip in één van de routes door het gebied gemaakt moeten worden. Dit kan op de zuidelijke entree van de Zeumerseweg. De ontwikkeling van de nieuwe wijk Holzenbosch speelt een expliciete rol als het gaat om verkeerskundige keuzes en maatregelen in dit gebied.

Openbaar Vervoer

De provincie Gelderland ontwikkelt een hoogwaardig snelnet van regionale spoorverbindingen, aangevuld met een systeem van snelbussen, als ruggengraat voor het openbaar vervoer in Gelderland. Bij het regionale spoorvervoer op de Valleilijn wordt de verdere ontwikkeling gestimuleerd. Ook wordt er een nieuwe stationslocatie ontwikkeld in de nieuwe wijk Veller en wordt er gekeken naar de ontwikkeling van het station Barneveld Noord.

Het station Barneveld-Centrum zou een opwaardering kunnen krijgen, indien de aangrenzende bedrijventerreinen zouden kunnen worden herontwikkeld ten behoeve van meer op het openbaar vervoer gerichte functies.

Fietsstructuur

De gemeente heeft de ambitie om het gebruik van de fiets te stimuleren, zowel voor lokaal verkeer als voor recreatief gebruik. Daartoe wordt het fietsnetwerk sterk verbeterd. In de visie wordt ingezet op:

  • Het maken van snelle verbindingen tussen woon- en werkgebieden binnen de gemeente;
  • Veilige fietsroutes tussen de wijken;
  • Het verbeteren van schakels in het recreatief routenetwerk.

Snelle fietsverbindingen

Een bijzonder project is het realiseren van een zgn. snelfietsverbinding. Deze moet grote delen van Barneveld in een rechte lijn verbinden met het bedrijventerrein Harselaar en met het station Barneveld Noord. Meerdere wijken en het centrum van Barneveld (via de Burgemeester Kuntzelaan) takken op deze route aan.

Op deze directe route dient een langzaam verkeersverbinding aansluiting te bieden naar het stationsgebied Barneveld-Noord / Columbiz park.

Veilige fietsroutes tussen de wijken.

Met de realisatie van nieuwe wijken in Barneveld en Voorthuizen is er aandacht voor fietsers. Ingezet wordt op een vrijliggend langzaam verkeerssysteem los van de autoroutes. Deze dienen weer aan te takken op bestaande fietsroutes in Barneveld of de luwer geworden radialen.

Onder de spoorlijn in Veller is een fietstunnel gerealiseerd, als onderdeel van de hoofdfietsroute van de zuidrand van Barneveld, tussen bedrijventerrein De Briellaerd, de wijken De Burgt en Veller, de school De Meerwaarde en de wijk Norschoten. Deze fietsverbinding verbind de gebieden aan weerszijden van het spoor.

Schakels in het recreatief routenetwerk

De gemeente zet in op goede verbindingen in het buitengebied om het recreatieve profiel van de gemeente uit te nutten. Waar mogelijk worden hier combinaties gemaakt met investeringen in natuurontwikkeling, zoals langs de Esvelderbeek. De bedoeling is om deze route door te trekken naar Kootwijkerbroek.

Een andere kans ligt in de fietsroutestructuur rondom Stroe, zodat het natuurtransferium in deze plaats (nog) beter tot zijn recht kan komen.