direct naar inhoud van 3.3 Voorzieningen
Plan: Structuurvisie kernen Barneveld 2022
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1003-0002

3.3 Voorzieningen

Beleidsuitgangspunten:

  • De gemeente zet zich in voor het behoud van de basisvoorzieningen per dorpskern;
  • De gemeente kiest voor een compact en meer multifunctioneel centrum van Barneveld;
  • Het aantal winkels, dat zich op perifere locaties mag vestigen wordt uitgebreid met winkels voor doelgerichte aankopen, die niet sterk bijdragen aan het 'recreatief winkelen';
  • Er worden mogelijkheden geschapen voor enkele winkelvoorzieningen (voor dagelijkse aankopen) op wijkniveau (Barneveld Zuid- en Noord en Voorthuizen zuid, o.a. Holzenbosch).

Een goed voorzieningenniveau is belangrijk voor een goed woonklimaat. Het accent per kern verschilt. Voor de hoofdkern bestaat dit uit een volledig en kwalitatief sterk aanbod in een aantrekkelijk centrumgebied. Barneveld heeft een regionale verzorgingsfunctie en de inzet is om deze te behouden en op termijn met de groeiende bevolking verder uit te bouwen. Voor Voorthuizen zijn de voorzieningen afgestemd op het grote aantal recreanten. Voor de (overige) kleine kernen is de inzet het behoud van de basisvoorzieningen.

Regionaal verzorgende functie van Barneveld

De gemeente heeft een detailhandelsvisie (2006) opgesteld, die dit ambitieniveau verder heeft uitgewerkt voor de detailhandel in de hoofdkern Barneveld. Inzet is het verbeteren van de winkelstructuur, het parkeren en de bereikbaarheid van het centrum (zie voor de laatste twee punten paragraaf 3.4. en 4.1.).

Onderdeel van de winkelstructuur is het type voorzieningen en het profiel dat de gemeente hierin voor Barneveld kiest. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in 'boodschappen doen', 'recreatief winkelen' en 'doelgerichte aankopen'. Onder deze laatste categorie vallen o.a. grootschalige voorzieningen, die vaak op perifere locaties kunnen worden gevonden. Hoewel de gemeente tot voor kort winkels zoveel mogelijk concentreerde in de centra komen sommige winkelvoorzieningen van oudsher al (zowel solitair als geconcentreerd) op perifere locaties voor. Tot nu toe is de inzet van het centrum in Barneveld heel breed, zowel het boodschappen doen, het recreatief winkelen als grootschalige voorzieningen als bruin en witgoed, sport, electro en discount winkels vinden hun plek in het centrum. De straten direct om het zgn. kernwinkelgebied vallen hierbinnen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0203.1003-0002_0007.png"

Figuur 5; het centrum en de nieuwe parkeerring (geel)

Opgave voor Barneveld is om een keuze te maken voor de functionele ontwikkeling van het centrum. Bij een groeiende bevolking hoort volgens de strategische visie ook het denken over uitbreiding van winkelvoorzieningen. Om deze uitbreiding van het winkelvloeroppervlak op te vangen zijn meerdere strategieën denkbaar:

  • 1. De uitbreiding van het centrum
  • 2. Ruimte maken in het huidige centrum door:
  • De realisatie van dagelijkse winkelvoorzieningen (supermarkt) op wijkniveau2
  • De mogelijkheid om de winkels voor zgn. doelgerichte aankopen op perifere locaties te mogen realiseren.

In de visie van de gemeente is het behouden van een sterk centrum, die een centrale rol vervult in de boodschappenfunctie en het recreatief winkelen, essentieel. De combinatie van beide is belangrijk om in regionaal verband een verzorgende functie te behouden. Een belangrijke kwaliteit van het centrum is de compactheid ervan. In de toekomstige visie van de gemeente is het centrum van Barneveld compact en meer multifunctioneel. Er zal ruimte zijn voor maatschappelijke functies, meer horeca gericht op ontmoeting en recreatief winkelen. Aan de andere kant zal de gemeente mogelijkheden scheppen voor functies op perifere locaties (ruimte maken):

  • Winkelvoorzieningen 'boodschappen' op wijkniveau. Zoals gezegd, is de boodschappenfunctie op dit moment grotendeels geconcentreerd in het centrum. Met de zuidelijke uitbreidingswijken ontstaat echter de kans om voorzieningen op wijkniveau te realiseren. In de visie van de gemeente worden in een dergelijk cluster alleen een supermarkt en bijbehorende verswinkels gerealiseerd. Het grootste deel van de supermarkten en alle dagelijkse (zoals de drogisterijen) en niet dagelijkse voorzieningen worden in of direct rondom het centrum gehandhaafd;

  • Uitbreiding winkels voor doelgerichte aankopen op perifere locaties. Sommige typen voorzieningen gedijen door de schaal en de gerichtheid meer op perifere locaties. De detailhandelsvisie constateert dat de vraag vanuit de markt naar uitbreiding van winkels op perifere locaties zal toenemen. Bovendien is dit een logische ontwikkeling voor een groeiende kern. In het huidige beleid zijn de doe het zelf winkels en winkels gericht op wonen al toegestaan op perifere locaties. In de visie wordt het aantal winkels, dat zich op perifere locaties mag vestigen uitgebreid, zolang het de ontwikkeling van het centrum niet blokkeert. Alleen voorzieningen voor doelgerichte aankopen, die minder bijdragen aan het recreatief winkelen, kunnen zich daarom op perifere locaties vestigen.

De ontwikkeling van perifere locaties dient geclusterd plaats te vinden op goed bereikbare plaatsen. De ambitie is om winkels op perifere locaties meer dan nu te bundelen op één of enkele plaatsen. In de detailhandelsvisie worden meerdere potentiële locaties genoemd3. Om bundeling te bereiken speelt in de structuurvisie in beginsel de locatie aan de Scherpenzeelseweg een belangrijke rol. Eventueel kan de Thorbeckelaan-zuid hieraan worden toegevoegd, aansluitend op de ontwikkeling van de evenementenhal. Het groene karakter van het gebied, zoals verwoord in paragraaf 3.5, moet hierbij wel worden meegenomen.

Multifunctionaliteit van het centrum

De belangrijkste koopkrachtbinding wordt gerealiseerd door inwoners uit Barneveld zelf. Voorzieningen op het vlak van cultuur en horeca versterken de lokale binding met het centrum, maar kunnen ook de aantrekkelijkheid als regionaal centrum bevorderen. Cultuurvoorzieningen komen verspreid in het centrum voor. In 1997 is onderzocht of de verschillende culturele functies meer geconcentreerd konden worden. Hierbij is destijds geopperd om een cultuurcluster te ontwikkelen aan de Nieuwstraat. In de praktijk is echter gebleken dat dit niet mogelijk is. Daarom is er gekozen om de huidige spreiding van culturele functies over het hele (centrum) gebied in stand te laten.