direct naar inhoud van 4.5 Recreatie, werken en voorzieningen
Plan: Bestemmingsplan Spijkerbroek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.743-0301

4.5 Recreatie, werken en voorzieningen

Spijkerdeel

In dit deelworden de panden Spijkerstraat nrs 295-335 (oneven) door de gemeente verkocht met een renovatieplicht waarbij wordt gekoerst op wonen als belangrijkste functie met op bepaalde plekken de mogelijkheid tot werken met name in de creatieve sector. Alleen de begane grond mag worden ingericht als ruimte voor ateliers. Dit is in een overeenkomst vastgelegd.

De woningen Spijkerstraat nrs 295 tot en met 331 hebben daartoe op de plankaart de functieaanduiding "specifieke vorm van wonen-1" gekregen.

Verder is bedrijfsvestiging naast wonen deels voor alle woonpanden al mogelijk via de regeling van beroep aan huis waarbij om de mogelijkheden verder te verruimen bij dit plan de vereiste koppeling tussen de eigenaar van de woning en de beoefenaar van de beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten is losgelaten.

Met kleinschalige bedrijvigheid kan de wijkeconomie worden versterkt en wordt de buurt verder verlevendigd. Dit geldt ook voor horeca. Het bestemmingsplan biedt daarom een mogelijkheid voor een horecavestiging in het hoekpand Spijkerstraat 333/335. Dit pand heeft een horeca B aanduiding voor de beganegrondlaag en souterrain. Voor de boven de begane grondlaag gelegen verdiepingen geldt een woonbestemming. De horecabestemming voor het hoekpand is ook een van de ontwikkelvoorwaarden die de gemeente heeft gesteld bij de bij de verkoop van de panden Spijkerstraat 295-335 (oneven) en die privaatrechtelijk worden vastgelegd.

Een andere verlevendiging van de buurt kan worden bereikt door in de hoekpanden gelegen langs de Hertogstraat en Emmastraat winkels en andere kleinschalige afwijkende functies toe te laten.

In dit bestemmingsplan behouden deze hoekpanden, op een uitzondering na, momenteel nog hun woonbestemming. Gekozen is om via gebruikmaking van een wijzigingsbevoegdheid het moment en de aanvraag te beoordelen om een eventuele andere functie naast het wonen in deze hoekpanden toe te staan.

Broekdeel

In dit deelis ca. 1100 m2 opgenomen voor maatschappelijke voorzieningen. Daarvan is ca. 350 m2 gereserveerd voor de nieuwbouw van een beheerderspost/gebruiksruimte voor Thialf. De overige 750 m2 is gereserveerd voor bij voorkeur de functies kinderdagopvang en buitenschoolse opvang.


Bouwspeelplaats Thialf

Thialf is een belangrijke drager voor het hele project. De huidige aansluiting tussen de bouwspeelplaats, de omliggende bebouwing en het groen is niet optimaal. Thialf ligt verscholen achter de huidige bebouwing en is daardoor niet uitnodigend. Bovendien is Thialf afgesloten met hekken als gevolg van de grote anonimiteit aan de parkzijde. Het beter integreren met de omgeving, zonder daarbij de intimiteit van het gebied te verliezen, is de grootste uitdaging voor Thialf. Het uitgangspunt voor de bouwspeelplaats is versterking en minimaal handhaving van het huidige aanbod en intensivering van gebruik door toevoeging van nieuwe maatschappelijke functies. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat de aanvullende kosten waartoe deze uitbreiding met nieuwe functies leidt, gedragen worden door de toegevoegde functies (lees: organisaties). Het uitbreiden door Thialf van het aanbod aan activiteiten en van de openingstijden, zal door MO, sportbedrijf en de stichting Thialf zelf bekostigd moeten worden. Dit past binnen de uitbreidingsambitie van Thialf en staat in principe los van het project Spijkerbroek.

In het kader van de herinrichting van Thialf heeft de Dullertsstichting geld beschikbaar gesteld voor een eigentijds beheerdersgebouw (de Grenspost; zie verder) tevens geschikt voor activiteiten in het verlengde van Thialf, in combinatie met een nieuwe entree aan de Dullertstraat. Met dit budget moet het mogelijk zijn Thialf een nieuwe, goede positie te geven voor een bredere doelgroep van jeugdigen. Het kan daarmee uitgroeien tot een nieuw maatschappelijk brandpunt in de buurt. In de huidige situatie heeft Thialf de beschikking over 360 m2 huisvesting. Het is de wens om deze oppervlakte na de verbouwing minimaal terug te laten komen en zo mogelijk uit te breiden. De bouwspeelplaats krijgt vooralsnog geen extra budget voor beheer en exploitatie.

De bouwspeelplaats is een van de dragende elementen in het totale park. Aangezien de herinrichting van het park ook een aantal aspecten van Thialf raakt, moet bij de herinrichting met een aantal aandachtspunten rekening worden gehouden:

- het terrein moet omheind en afsluitbaar zijn;

- voor de nieuwe entree geldt dat deze voor mindervaliden makkelijk toegankelijk moet zijn;

- er moet een tweede, afsluitbare toegangspoort voor onder meer de Hugo de Grootschool worden gerealiseerd;

- het gebied direct achter de heuvels kan uitgebreid worden;

- het terrein moet bereikbaar blijven voor vrachtverkeer en de brandweer;

- het zwembadje moet behouden blijven;

- de aan te leggen watergang over het terrein moet veilig zijn voor jonge kinderen, geen hoog talud;

- bij het aanleggen van het water moet er rekening mee worden gehouden dat het terrein goed afgesloten kan worden;

- het bestaande groen wordt zoveel mogelijk gehandhaafd.

Kinderopvang en buitenschoolse opvang.

Het beoogde maatschappelijke programma bestaat uit kinderopvang en buitenschoolse opvang en wordt in de plint van de toe te voegen bebouwing aan de C.A. Thiemestraat gerealiseerd (op het niveau van Thialf). De exacte invulling van deze functies zal worden overgelaten aan de ontwikkelaar. Het realiseren van deze functies zou een toegevoegde waarde betekenen voor het gebied.

Ten aanzien van de invulling en de uitvoering van deze maatschappelijke voorzieningen moet rekening worden gehouden met een aantal aspecten die voortkomen uit beleid of wet- en regelgeving:

- er moeten voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor personeel.

- er moet een voorziening worden getroffen voor het brengen en halen van de kinderen.

- ten behoeve van de kinderopvang is een omheinde buitenspeelruimte noodzakelijk, de grootte daarvan is afhankelijk van het aantal groepen kinderen (minimaal 45 m2 voor 1 groep, maximaal 100 m2).

- de bouwspeelplaats kan als buitenspeelruimte voor de buitenschoolse opvang fungeren, maar dat betekent wel dat er een directe verbinding moet zijn tussen opvang en bouwspeelplaats.

Grenspost Thialf: entreegebouw, beheerdersgebouw.

De voormalige zwembadgebouwen worden verbouwd tot “De Grenspost Thialf” (inclusief beheerdersgebouw). Ze moeten weer een hoogwaardige architectonische uitstraling krijgen, met een referentie naar de oude zwembadfunctie van Thialf. Het gebouw heeft twee niveaus, waarvan het eerste niveau op straatniveau van de Dullertstraat ligt.

Bijzonder toe te voegen element is een poort die de entree van Thialf en de nieuwe bebouwing aan de Dullertsstraat met elkaar verbindt. De vormgeving van de poort voor Thialf sluit aan bij de architectuur van het gebouw en vormt een geheel met de bebouwing aan de Dullertstraat.

Een samenhang tussen de diverse onderdelen van de bebouwingsrand is heel belangrijk. De rand bestaat uit een zeer divers programma en wellicht wordt de rand in verschillende fases gebouwd. De rand heeft een robuuste uitstraling en is soms geheel opgetrokken uit stenig materiaal en soms geheel uit glas. Onderdeel van de rand is een waterelement, waaruit de nieuwe Molenbeek ontspringt. Daar waar een 'dode gevel' ontstaat, wordt gezocht naar inrichting met verticaal groen. Aangezien de voorzieningen grotendeels ondergronds worden gebouwd moet rekening worden gehouden met daglicht toetreding en ventilatie.

Er moet sprake zijn van een samenhangend en integraal ontwerp van de rand. De Grenspost moet een robuuste uitstraling hebben. Het ontwerp moet aansluiten op de pleinindeling van de prijsvraag Dullertsstichting. De maatschappelijke voorzieningen moeten zo ontworpen worden dat er een samenhang is met het binnenterrein, en zodanig dat ze een integraal geheel vormen met Thialf.

Het ontwerp moet voldoen aan een checklist die is opgesteld naar aanleiding van de prijsvraag voor de nieuwe entree. Er moet sprake zijn van een ruimtelijke koppeling tussen straatniveau en het niveau van de bouwspeelplaats. De bouwspeelplaats heeft nu zijn eigen parkeerplaatsen. Deze moeten in het ontwerp weer terugkomen. Uitgangspunt is dat er geen extra parkeerplaatsen voor bezoekers aangelegd worden op het terrein van de bouwspeelplaats.

Bebouwing van omgeving bouwspeelplaats.

In de Ontwikkelingsvisie Spijkerbroek wordt uitgegaan van bebouwing aan de randen van Thialf. Dit is een bewuste keuze geweest, maar heeft ook een aantal consequenties.

Het primaire doel van de toe te voegen bebouwing is het vergroten van de sociale controle en het beter zichtbaar maken van Thialf. Te veel inkijk kan het intieme karakter van Thialf echter aantasten. De toekomstige bebouwing moet hier rekening mee houden. Het moet de ontwikkelaar en de toekomstige bewoners duidelijk zijn dat de bouwspeelplaats tot geluidsoverlast kan leiden. Er mag geen situatie ontstaan, waarbij de functie van de bouwspeelplaats aangetast wordt door de eisen die de omgeving stelt ten aanzien van geluidsoverlast. De toekomstige openstelling van 08.00-22.00 uur met circa zes activiteiten per jaar tot 24.00 uur moet mogelijk blijven.

Sportveld

Het Stedelijk Gymnasium Arnhem (SGA) heeft het sportveld formeel overgedragen aan de gemeente. Uitgaande van de functie van een openbaar speelterrein zal de gemeente Arnhem de eigenaar worden en het veld beheren. Op basis van de afspraken met het SGA is het sportveld een openbaar veld. Het SGA mag om niet gebruik maken van het veld. Uitgangspunt is dat zij tijdens schooltijden de eerste gebruiker zijn van het sportveld.


Hugo de Grootschool

De Hugo de Grootschool zal gehandhaafd blijven in zijn huidige omvang met het bijbehorende speelplein (600 m2 verhard speelterrein) en de peuterspeelzaal van Rijnstad (met 140 m2 omheind speelterrein). Indien het verplaatsen van het speelterrein om plantechnische reden wenselijk is, is dit geen bezwaar, mits aan de hiervoor geldende eisen wordt voldaan.

Op dit moment is er in de Thorbeckestraat bij het halen en brengen van de kinderen sprake van een onduidelijke verkeerssituatie, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Het aanbrengen van een Kiss&Ride-zone is dan ook wenselijk.