direct naar inhoud van 4.3 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Spijkerbroek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.743-0301

4.3 Verkeer

In het Spijkerdeel vallen de wegen en straten binnen een 30 km/uurzone. Het gebied was slecht toegankelijk onder andere door de versnipperde eigendomsituatie en door het afgesloten karakter van het gebied, met name omgeving Thialf.

Er is geen aanleiding om de verkeerscirculatie te veranderen aangezien deze goed functioneert. Door het verdwijnen van de prostitutie uit het gebied zijn de destijds gerealiseerde afsluitingen in de straten verwijderd en is het gebied weer normaal toegankelijk.

Onder andere door splitsen van panden in het gebied Spijkerkwartier is sprake van een toename van de parkeerdruk in het gebied. Voor het Spijkerkwartier en de overige wijken rond de binnenstad is daarom een Parkeernota in voorbereiding. In verband met de aanwijzing van het gebied tot Rijks beschermd stadsgezicht is het bestemmingsplan erop gericht daar waar dat wenselijk en mogelijk is het parkeren in voortuinen tegen te gaan.

Tegenover het terugdringen van het parkeren in de voortuinen staat dat het bestemmingsplan voor een deel van een onbebouwd gebied aan de achterzijde van een kerkje aan de Karel van Gelderstraat hoek Spijkerstraat extra ruimte aan parkeren mogelijk maakt. Het terrein mag alleen als parkeerplaats (en b.v. niet als tuin) worden ingericht. Daartoe heeft het terrein op de kaart een aanduiding P gekregen.Het terrein dient ten behoeve van minimaal 33 parkeerplaatsen te worden ingericht.

De inrichting van dit terrein als parkeerplaats is een van de ontwikkelvoorwaarden die de gemeente heeft gesteld bij de bij de verkoop van de panden Spijkerstraat 295-335 (oneven). Het terrein, dat geen openbaar karakter heeft, dient exclusief te worden gebruikt door de bewoners/eigenaren van de panden Spijkerstraat 295-335 (oneven nummers) en Karel van Gelderstraat 1 - 25 (oneven nummers).

De extra ruimte die aan parkeren mogelijk wordt gemaakt heeft geen negatieve consequenties met betrekking tot het voornemen om vanaf 1 januari 2011 een halt toe te roepen aan de steeds verdergaande splitsing van panden in het gebied. Vanaf die datum is daartoe een instrument - de splitsingsvergunning - voorhanden. Het verruimen van de parkeermogelijkheden in het gebied c.q. het kunnen beschikken van een parkeerplaats in de nabij omgeving is niet van invloed op de beoordeling om wel of niet zo'n vergunning af te geven. Er worden wel de nodige criteria gesteld maar het beschikken over een parkeerplaats valt daar niet onder.

In het Broekdeel kan het verkeer van en naar dit plangebied zonder problemen worden afgewikkeld over de bestaande omliggende straten. Het autoverkeer zal in de toekomst met name op de Thorbeckestraat, de Dullertstraat en de C.A. Thiemestraat iets toenemen, maar de hoeveelheid is nog alleszins aanvaardbaar. De verkeerscirculatie blijft zoals die nu is, met uitzondering van de Thiemestraat. Op de Thiemestraat zal net als op alle andere straten in het plangebied eenrichtingsverkeer ingesteld worden: 'in' via de Dullertstraat en 'uit' via de Thorbeckestraat. Dit heeft de volgende voordelen:

  • minder parkeeroverlast in de Thiemestraat
  • ruimte voor verbreding van de trottoirs
  • tegengaan sluipverkeer

Voor de nieuw te bouwen woningen gelden uit verkeersoogpunt de volgende voorwaarden/uitgangspunten.

-Bij de herinrichting van wegen en straten is het profielenboek Spijkerkwartier leidend.

-Er moeten in het gebied goede, logische en veilige routes voor langzaam verkeer komen.

-Het gebied moet worden ingericht als verblijfsgebied (30 km/uur gebied).

De Thorbeckestraat blijft ingericht voor eenrichtingverkeer.

Het is wenselijk dat het halen en brengen van leerlingen van de Hugo de Grootschool op een efficiëntere en veiligere manier wordt vormgegeven.

Met betrekking tot het parkeren bij de nieuwe woningen/voorzieningen gelden de volgende voorwaarden/uitgangspunten:

- De parkeervoorzieningen worden in principe uit het zicht en op eigen terrein gerealiseerd.

- Er worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd op acceptabele loopafstand van de woning/functie; ca. 30 meter voor bewoners en ca. 70 meter voor berzoekers)

- Voor het bepalen van het aantal parkeerplaatsen gelden de parkeercijfers zoals opgenomen in de Parkeernota 2003-2013.

- Er moeten voldoende invalidenparkeerplaatsen gerealiseerd worden, onder andere voor Thialf. Ook hiervoor gelden parkeercijfers (zie Parkeernota 2003-2013).

Voor de bestaande woningen/functies gelden de volgende voorwaarden/uitgangspunten:

De afgesloten parkeerterreinen in de C.A. Thiemestraat, die destijds tijdelijk zijn aangelegd in verband met verkeersmaatregelen in het kader van de prostitutie, komen te vervallen als parkeerterrein. Totdat er duidelijk is wat er met Spijkerbroek/Thialf gaat gebeuren kunnen ze gehandhaafd blijven (Dit zijn afspraken die destijds in het kader van de prostitutie gemaakt zijn en ook als zodanig vastliggen). Bij herinrichting moet minimaal het huidige aantal parkeerplaatsen worden gehandhaafd, met uitzondering van parkeerplaatsen op de hiervoor genoemde tijdelijke parkeerterreinen.

Waar mogelijk worden extra parkeerplaatsen aangelegd in bestaande straatprofielen.

Voor de Thorbeckestraat gelden de volgende voorwaarden/uitgangspunten:

Er komt geen knip in deze straat. De Thorbeckestraat vervult een belangrijke ontsluitende functie voor de scholen die hier gevestigd zijn: het Rijn IJssel College, het Stedelijk Gymnasium en de Hugo de Grootschool. Het is daarom belangrijk dat de scholen voor zowel autoverkeer als fietsverkeer goed bereikbaar blijven en er een heldere, begrijpelijke maar vooral ook verkeersveilige verkeerssituatie ontstaat na de herinrichting. De Thorbeckestraat wordt niet alleen door auto's, maar ook veel door fietsers gebruikt. Door het realiseren van het park zullen nog meer fietsers en voetgangers van de weg gebruik gaan maken. Dat is een van de redenen waarom er in het kader van de Ontwikkelingsvisie Spijkerbroek een onderzoek naar een mogelijke 'knip' in de Thorbeckestraat is voorgesteld.

Nader onderzoek heeft echter uitgewezen dat een knip niet gewenst is, gezien het verwachte tekort aan parkeerplaatsen in de toekomst. Als gevolg van de knip zouden veel parkeerplaatsen vervallen en dubbelgebruik aan de oost- en westzijde zal door een 'knip' onmogelijk worden.

Tweerichtingsverkeer op de Thorbeckestraat zou weliswaar voordelen hebben, maar toch is het handhaven van eenrichtingsverkeer (voor auto's) op de Thorbeckestraat het meest voor de hand liggend:

- de verkeerssituatie blijft namelijk overzichtelijk en begrijpelijk voor alle verkeerdeelnemers, in het bijzonder voor langzaam verkeer;

- er is meer ruimte om goede voorzieningen te creëren voor fietsers en voetgangers;

- er ontstaat geen sluiproute van de Hugo de Grootstraat naar de Emmastraat.

Kiss&Ride-zone: Een andere wens uit de Ontwikkelingsvisie Spijkerbroek is dat de Hugo de Grootschool een betere en logische ontsluiting zou moeten krijgen. Om dit te bewerkstelligen wordt bij de Vospoort een Kiss&Ride-zone gecreëerd, met een goede aansluiting op het schoolterrein, waardoor het voor wegbrengende ouders niet meer noodzakelijk is de Thorbeckestraat in te rijden. De Kiss&Ride-zone moet zo dicht mogelijk bij de ingang van de school worden gerealiseerd, zodat de loopafstand minimaal is.

Parkeerplaatsen: Bij de herinrichting van de Thorbeckestraat is de opgave het huidige aantal parkeerplaatsen te handhaven en daar waar mogelijk en wenselijk uit te breiden. Hierbij wordt rekening gehouden met onderstaande doelen:

- de gebruikswaarde vergroten;

- de belevingswaarde en kwaliteit van de openbare ruimte vergroten;

- het aanleggen van meer openbaar groen;

- het vergroten van de zichtbaarheid van de parkachtige ruimte.

Het aantal parkeerplaatsen dat ontstaat na eventuele herinrichting van de Thorbeckestraat is maatgevend voor de verdere uitwerking. De Thorbeckestraat hoeft na invoering van de eventuele parkeerregulerende maatregelen (zie nota 'Parkeren waar je wezen moet') dan niet opnieuw aangepast/heringericht te worden om extra parkeerplaatsen toe te voegen.


Fiets- en voetgangersverkeer: Door de aanwezigheid van de scholen en de openbare functies in het park is het uitermate belangrijk dat er logische, veilige en goede fiets- en wandelpaden komen in het gebied. De vormgeving/inrichting van de Thorbeckestraat is hierbij cruciaal. De Thorbeckestraat is namelijk ook onderdeel van het hoofdfietsnetwerk (SVVP). Bij de herinrichting van de Thorbeckestraat moet hiermee rekening worden gehouden (zie ook het onderdeel Thorbeckestraat in het voorgaande).

Verder is het belangrijk dat er veilige en goede voorzieningen komen van en naar de aanwezige scholen en naar het parkgebied. Zo moet de overlast van brommers worden tegengegaan. Daarnaast zullen op logische plekken voor fietsers voldoende stallingsvoorzieningen moeten worden gerealiseerd.


Overige verkeersaandachtspunten

Spijkerbroek is in het SVVP aangemerkt als verblijfsgebied en moet dan ook als zodanig ingericht worden (30 km/uur gebied). Ten aanzien van de vormgeving van het 30 km/uur gebied zijn in het kader van het profielenboek Spijkerkwartier randvoorwaarden en ontwerpuitgangspunten opgesteld. Mogelijke aanpassingen worden gefinancierd uit aanvullende middelen, niet uit de grondexploitatie van het project.