direct naar inhoud van 2.3 Ruimtelijke en functionele structuur
Plan: Malburgen - West 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.741-0301

2.3 Ruimtelijke en functionele structuur

Algemeen

De herstructurering van Malburgen-West is één van de meest ingrijpende projecten in Malburgen. De hoofdfunctie van deze woonwijk is onveranderd gebleven, maar door het verplaatsen van een sportcomplex en het park kon het woningaanbod uitgebreid en verbeterd worden. Er is sprake van te handhaven woningbouw, nieuwbouw en nieuwbouw na sloop. In hoofdlijnen bleef het deel ten noorden van de Meldestraat/Speenkruidstraat gehandhaafd en werd bestemd als beheergebied. De nieuwbouw na sloop vindt veelal plaats ten zuiden van de Meldestraat. Het westelijke deel kwam geheel beschikbaar voor nieuwe woningbouw.

De huidige ruimtelijke opzet van Malburgen-West bestaat uit een aantal ruimtelijke dragers. In de oost-west richting zijn dat de centrale groene singel en het park. In de noord-zuid richting zijn dat de Dovenetellaan en de groene profielen haaks op het park.

De hoofdverkeersstructuur valt grotendeels samen met de ruimtelijke hoofdstructuur. Vanaf de Nijmeegseweg vormt de verkeersontsluiting een lus (Gelderse Rooslaan, Dovenetellaan en Meldestraat). Aan de noordzijde van het park wordt de bebouwing ontsloten vanaf de Gelderse Rooslaan. De nieuwbouw aan de zuidzijde van het park wordt ontsloten via de zuidelijke tak van de Dovenetellaan.

Voor het langzaamverkeer geldt dat de hoofdroutes eveneens samenvallen met de ruimtelijke hoofdstructuur. Langs de parkranden zijn twee belangrijke looproutes geprojecteerd, namelijk aan de zuidkant naar de Eldenseweg en aan de noordkant vanaf het centrale park naar het buurtcentrum aan de Dovenetellaan. In noordelijke richting is een langzaamverkeerontsluiting geprojecteerd vanaf het park naar Meinerswijk, in aansluiting op het bestaande viaduct. Eén hoofdfietsroute tenslotte loopt vanaf de dijk aan de noordkant van Malburgen, via de Wilgenlaan, Dovenetellaan, langs de sportvelden naar de bestaande 'blauwe brug' over de Batavierenweg richting Elden.

De hoofdgroenstructuur bestaat uit het park, de groenzone aan de Meldestraat/Speenkruidstraat, de verschillende uitlopers vanuit het park en de groene rand langs de Eldenseweg en Batavierenweg. Deze elementen vormen een functionele, ruimtelijke en natuurlijke verbinding. Voor de lijn Meldestraat/Speenkruidstraat/zuidkant park en Zeegsingel is in het kader van 'Kunst in de wijk' verbijzondering gedacht.

Binnen het ruimtelijke raamwerk van de hoofdstructuur zijn verschillende deelgebieden gelegen, zowel bestaand als nog nieuw te bouwen. In de meeste deelgebieden overheerst de woonfunctie. Hier is een hoge verblijfskwaliteit gewenst en dus wordt het doorgaande autoverkeer zoveel mogelijk beperkt. Binnen de woonbebouwing is bedrijvigheid aan huis mogelijk volgens de regels voor het uitoefenen van een beroep-aan-huis, zoals die in Arnhem gelden.

Niet-woonbestemmingen liggen bij voorkeur aan de hoofdstructuur. Het te verplaatsen sportcomplex is langs de Batavierenweg en Nijmeegseweg aangelegd en ligt aan de hoofdfietsroute. Het schoolzorgcluster aan de Lupinestraat ligt in het park (hoofdgroenstructuur) en aan een hoofdroute voor langzaamverkeer door het park. Aan de hoofdroute voor autoverkeer en langzaamverkeer is het winkelsteunpunt Dovenetellaan/Hoefbladlaan (winkels en bedrijven in combinatie met wonen) gesitueerd. Het bestaande gemaal ligt aan de Gelderse Rooslaan.